Kejserens pandekage, anyone???

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
Post Reply
User avatar
Frieser9460
Posts: 3668
Joined: Fri 5. Sep 2008 08:43

Kejserens pandekage, anyone???

Post by Frieser9460 »

For år tilbage... dengang jeg var barn og stadig boede hjemme hos min "moar" og "faaar", fik vi nogle gange noget, der hed "Kejserens Pandekage"... det var sådan en stoooor tyk, tyk pandekage, som man spiste med flormelis og syltetøj... og jeg kunne faktisk godt tænke mig at smage det igen. Men ingen aner, hvor opskriften er blevet af.. :ehj:

Så derfor prøver jeg nu lykken her... Er der tilfældigvis nogen af jer herinde, der kender "Kejserens Pandekage" og måske oven i købet er i besiddelse af en opskrift? :hhansen:
Frieserhilsner og vrinsk fra
Louise

Èn gang Frieser - altid Frieser!
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: Kejserens pandekage, anyone???

Post by 99E »

Næh, men jeg ved fra andre at man kan tage sådan et Trangia bålpandesæt og bage en hel pakke pandekagedej i - og få noget der ligner.
Det har jeg hørt - at det skulle være guf på en flerdages ridetur med bål.
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Re: Kejserens pandekage, anyone???

Post by annetteB »

jeg tror, at jeg har opskriften. Eller rettere: at min FAR havde opskriften. Kigger lige i gemmerne og vender tilbage.
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Re: Kejserens pandekage, anyone???

Post by annetteB »

jeps, der var gevinst!
Af en slags. Den opskrift jeg fandt hedder "Kejserpandekage fra Østrig" og det ER sådan en tyk pandekage der skal brækkes i stykker og serveres med flormelisdrys på og frugkompot til. Men der er altså rom i? (som i mange af min fars opskrifter :-D)og rosiner? Det ved jeg ikke om der er i den version du kender? Ellers må du tage dem fra og se hvad der er tilbage!
:lol:

Altså:
1 dl rosiner lægges i blød i 4-8 spsk rom i en halv times tid.
4 æggeblommer piskes lyse og cremede og skummende med 2 spsk sukker. Rør 2½ dl hvedemel, 4½ dl mælk, en lille smule salt og romrosinerne i æggeblommerne med en flad ske.
Pisk æggehviderne meget stive og vend dem i.
smelt en stor spsk smør på en stegepande ved svag varme. hæld dejen ud på panden og bag i 4-5 minutter, stadig ved ret svag varme. Vend pandekagen ud på et grydelåg. smelt resten af smørret på stegepanden, lad pandekagen glide tilbage på panden med den ubagte side nedad.
steg igen 4-5 minutter. Del pandekagen i småbidder ved hjælp af to gafler. bag stykkerne igen nogle minutter på panden. drys med flormelis og server straks. kan serveres med frugtkompot.
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
User avatar
Stimata Doamna
Posts: 6496
Joined: Wed 20. Dec 2006 11:58

Re: Kejserens pandekage, anyone???

Post by Stimata Doamna »

Det lyder fuldstændig som min mors dessertomelet - den blev bare ikke hakket til plukfisk, men blev serveret i et stykke.
Venlig hilsen
Randi



Riding ... the art of keeping a horse between you and the ground
User avatar
Frieser9460
Posts: 3668
Joined: Fri 5. Sep 2008 08:43

Re: Kejserens pandekage, anyone???

Post by Frieser9460 »

Eiiiii, hvor dejligt!!! Tusind, tusind tak!!! :sanne: :sanne: :sanne:

Nu ved jeg, hvad jeg skal lave i weekenden!!! :aribeth:
Frieserhilsner og vrinsk fra
Louise

Èn gang Frieser - altid Frieser!
Post Reply