Per Kirkeby

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
Post Reply
User avatar
Godzilla
Posts: 6894
Joined: Fri 18. Nov 2005 00:29

Per Kirkeby

Post by Godzilla »

Jeg tog en smut på Louisiana i går.

Der er en stor Per Kirkeby udstilling.

PK er virkelig berømt og enten har jeg ikke fattet kunst eller også er jeg sær eller også er der noget andet "galt", for jeg [i:0af14682ce]fatte[/i:0af14682ce]r det ikke?

Jeg synes PKs billeder er kedelige, grimme, NÅ-agtige. Lige på nær nogle få ungdomsting fra 60-erne ville jeg hverken eje eller have hans ting som andet end investeringsobjekter.

Der var nogle lysbilleder af hans murstensskulpturer. De var interessante. Resten var :tommelned:

[url=http://www.louisiana.dk/dk/Menu/Udstillinger/Per+Kirkeby]Udstillingen på Louisiana[/url]

Er nogen af jer herinde fan af PKs malerier. Hvis ja, kan i så forklare mig hvorfor netop [i:0af14682ce]han[/i:0af14682ce] er blevet så berømt? Jeg fatter det simpelthen ikke?
Godzilla....the Donkeymom Image

Don't underestimate the power of denial.
PiaK

Per Kirkeby

Post by PiaK »

Næ, jeg syntes han er kedelig...
Lone(de tre A´er)
Posts: 292
Joined: Wed 24. Sep 2008 20:04

Per Kirkeby

Post by Lone(de tre A´er) »

jeg synes Per Kirkeby er ret dygtig - ham maler nogle fantastiske fárver og harmonier med en masse liv og dybde i.
jeg gad da godt kunne male som ham.....
User avatar
Godzilla
Posts: 6894
Joined: Fri 18. Nov 2005 00:29

Per Kirkeby

Post by Godzilla »

[quote:19aef93c15="Lone(de tre A´er)"]jeg synes Per Kirkeby er ret dygtig - ham maler nogle fantastiske fárver og harmonier med en masse liv og dybde i.
jeg gad da godt kunne male som ham.....[/quote:19aef93c15]

Jow, det kan jeg godt se. Men det er der også rigtig mange andre der gør.

Det jeg ikke fatter er hvad der skiller PK SÅ medet ud fra så mange andre, at netop HAN bliver så berømt?

Jeg kan simpelthen ikke få øje på hvad det er der adskiller ham fra mængden af ekspressionistiske malere?

Jeg kan godt se at der findes hobevis af malerier i verden som er farver på lærred og ikke ret meget andet end det, og den kategori hører PK selvfølgelig ikke ind under. Men jeg kan simpelthen ikke få øje på hvad det er andre finder så spændende ved hans ting?
Godzilla....the Donkeymom Image

Don't underestimate the power of denial.
Lone(de tre A´er)
Posts: 292
Joined: Wed 24. Sep 2008 20:04

Per Kirkeby

Post by Lone(de tre A´er) »

Ja, det kan jo være svært at gøre rede for.
men jeg synes at hans billeder fanger mig med det samme - jeg får lyst at fordybe mig i dem - og det synes jeg egentlig der skal noget til.

Han skiller sig ud, synes jeg - det er på en måde så fuldkomment og så sammenhængende - som en stærk pointe i en endeløs debat.
User avatar
Godzilla
Posts: 6894
Joined: Fri 18. Nov 2005 00:29

Per Kirkeby

Post by Godzilla »

[quote:ebf060d0f6]Han skiller sig ud, synes jeg - det er på en måde så fuldkomment og så sammenhængende - som en stærk pointe i en endeløs debat.
[/quote:ebf060d0f6]

Hmmmmm....det er åbenbart netop det jeg ikke kan få øje på. Mærkeligt. Jeg er ellers enormt påvirkelig overfor netop billedkunst?

Nå, han hænger der et stykke tid endnu, og det er en rigtig stor udstilling, så jeg må op og sidde.
Godzilla....the Donkeymom Image

Don't underestimate the power of denial.
Lone(de tre A´er)
Posts: 292
Joined: Wed 24. Sep 2008 20:04

Per Kirkeby

Post by Lone(de tre A´er) »

[quote:c097b38171]Jeg er ellers enormt påvirkelig overfor netop billedkunst?
[/quote:c097b38171]
Den påvirkelighed har således så sine begræsninger, kan man sige.
Men man kan jo ikke lide alting - og alting kan næppe røre én - det er helt individuelt.

kan man egentlig overhovedet sige det?
Der er da meget etableret kunst der ikke siger mig nogetsomhelst?
LeneP
Posts: 864
Joined: Sun 18. Nov 2007 00:53

Per Kirkeby

Post by LeneP »

slettet
aribeth

Per Kirkeby

Post by aribeth »

Bliver i sådan overraskede når i ser på kunst? Det er sgu sjældent jeg bliver det... men jeg kan godt fascineres af de virkninger noget kunst har på mig. For eksempel Erik A frandsens mosaikker på Aros... de fascinerede mig... de var sgu sjove og fantastiske på en gang...

Per Kirkeby, jeg kan faktisk godt lide ham, og murstensskulpturerne er rigtig fede... men jeg synes egentlig hans billeder er gode. Han "vækker" ikke noget i mig, men ejg synes han er en god håndværker og en dygtig kunstner, han kan noget med kompositioner synes jeg.
Han er god til at lede en rundt i billedet... han udnytter hele lærredet til at "lede" en rundt, og det synes jeg er meget intellektuelt og håndværksmæssigt er det sgu også ret godt.


Katrine
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Per Kirkeby

Post by 99E »

Nu googlede jeg ham lige - min kulturelle opdragelse på det billedkunsteriske område er aldeles mangelfuld - og nej, umiddelbart er jeg ikke vildt begejstret...
Det er HELT sikkert noget andet live - ingen tvivl om det!

Men - er kunst ikke noget vildt undividuelt? Altså om det lige "fanger" eller "tænder"?
Ligesom med musik?

Det er fint nok at Mikkel siger: "Pink er noget ganske intelligent popmusik. Det kan være rart!"
Jeg siger: "Joh, men musikken, lyden gør ikke noget for mig, og så gider jeg ikke høre det. Så kan jeg bare læse teksterne, hvis de er så intelligente..."

Jeg har det på samme måde med Marilyn Manson. Han har skrevet nogle fremragende tekster, men jeg foretrækker at læse dem frem for at høre ham skrige dem.
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
Post Reply