Per Kirkeby

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
Post Reply
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Per Kirkeby

Post by annetteB »

[quote:029f24728b]Man kan påpege hvad som helst, men dybest set er der noget der fanger og andet der ikke gør. Hvorfor det er sådan er nok så interessant, måske det handler om at kunst er "set gennem et temperament" og hvis temperamenterne ikke taler sammen, så lader det beskueren/læseren/lytteren kold?[/quote:029f24728b]

Jeg tror du har ret i din observation, når vi taler om den uskolede/uproffesionelle observatør. Folk med en skoling inden for kunst vil qua deres viden om teknikker perspektiv, ismer o.a. sikkert se helt andre ting end den gennemsnitlige hverdagsperson, hvilket måske til en vis grad forklarer hvorfor lægmænd til tider kan have endog rigtig svært ved at se det "kunsteriske" i visse former for kunst: de ser det umiddelbart tilgængelige, hvor kunstkendere og folk med en professionel tilgang til emnet ser helt helt andre ting.
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Per Kirkeby

Post by 99E »

Ja...
Herman Bang gav ingen mening for mig før han blev puttet ind i et (litteratur)historisk perspektiv.
I sig selv er hans tekster da uhyggeligt, dræbende kedelige...
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
LeneP
Posts: 864
Joined: Sun 18. Nov 2007 00:53

Per Kirkeby

Post by LeneP »

slettet
aribeth

Per Kirkeby

Post by aribeth »

Jeg er nok ret miljøskadet, men jeg anser det ikke som en ulempe at jeg, når jeg ser på kunst, ser på det rent tekniske og håndværksmæssige i det før jeg måske forundres... jeg ser meget på hvorledes tingene virker på mig og om det er godt eller skidt rent teknisk... og om det er set før... om det er relevant for tiden det er i... og så videre... Men jeg kan samtidig godt abstrahere fra disse ting og dermed forsøge at se kunsten som rent udtryk og indtryk... Det skal man også kunne synes jeg...
Jeg kan rigtig godt lide kunst der er kunst for kunstens skyld og form og facon for formens skyld... Det er muligt der ikke er noget videre budskab i det end blot form, farve og opstilling... men det er noget af det mest interessante synes jeg og noget af det sværeste også. Det er de virkninger disse former eller farver giver der først og fremmest er interessante for mig.


Katrine
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Per Kirkeby

Post by 99E »

[quote:4ae8c787ec]Herman Bangs tekster er ikke kedelige, de er melankolske, ondskabsfulde og meget, meget sørgelige. Men man kan da godt opfatte dem som kedelige, hvis man ikke falder for det uhyggeligt gode håndværk og stemningen, det samme er vel tilfældet med Kirkeby? [/quote:4ae8c787ec]
De færreste elever i folkeskolen falder for den slags stemning og håndværk.
Men det er lykkedes mig at få en 7. klasse til at læse Herman Bang og andet litteratur fra det moderne gennembrud ved at læse det som tværfagligt forløb med historie og sætte det ind i en større sammenhæng.
De syntes endda det faktisk var lidt interessant.
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
Godzilla
Posts: 6894
Joined: Fri 18. Nov 2005 00:29

Per Kirkeby

Post by Godzilla »

[quote:f9f94beed7]Ind i mellem handler det om noget så simpelt som forventninger. Hvis man forventer en fantastisk oplevelse bliver man ofte skuffet, hvis man kommer med et "lad os se på det" bliver man tit positivt overrasket.
[/quote:f9f94beed7]

Enig, men Per Kirkeby har jeg set et utal af gange, både på Louisiana og SMfK hvor de har ham permanent. Så det er ikke kun via reproduktioner, TV, aviser osv jeg har set "ham".


[quote:f9f94beed7]Men - er kunst ikke noget vildt undividuelt? Altså om det lige "fanger" eller "tænder"?
Ligesom med musik?
[/quote:f9f94beed7]

Jo. Musik er for mig en meget fysisk/følelsesmæssig oplevelse, hvor billeder er mere følelses-/erkendelsesmæssige. Som regel påvirkes jeg som sagt meget af billedkunst, og jeg kan f.eks ikke se ret meget af gangen. Jeg bliver simpelthen utilpas hvis jeg bliver ved for længe. Nogle gange bliver jeg totalt overvældet og må stoppe og komme igen en anden dag og se udstillingen færdig.

[quote:f9f94beed7]Hammershøj er for mig fantastisk, men mange synes han er grå og kedelig. Hvem har ret? Jeg har kunstparnasset med mig, men det hjælper jo ikke i en diskussion med en, der opfatter ham som kedelig.[/quote:f9f94beed7]

Jeg er fuldstændig betaget af Hammershøj. Hans billeder er så stille og samtidig så påtrængende at det helt suger i maven. En af grundene til at Ordrupgård er et af mine favoritsteder.


[quote:f9f94beed7]En maler som Klimt er fantastisk i den ægte udgave uanset hvor mange reproduktioner man har set, det handler om hans brug af bladguld, der ikke kan gengives hverken på skærm eller papir. Kirkeby har man måske set så meget, at overraskelseseffekten udebliver og den fordybelse malerierne måske kræver ikke fremmes, hvis man ser udstillingen i "myldretiden".
[/quote:f9f94beed7]

Jeg bliver meget ofte helt overvældet når jeg ser billederne live, selvom jeg har set masser af reproduktioner. På D'Orsay så jeg impressionisterne m.fl. og jeg var nærmest "høj" bagefter! Det var virkelig vildt så stor forskel det var at se dem i virkeligheden fremfor på alle de utallige gengivelser.

At se Van Gogh i Amsterdam var en fantastisk oplevelse. Sikke et udtryk! Nøj det var grænseoverskridende. Selvom jeg har set VG i alle de sædvanlige afskygninger.

Åh, ja og Klimt og Schiele på Louisiana for år tilbage. Fantastisk udstilling.

Man behøver bare at gå ind og se Krøyer på Hirschsprung som man ellers har set på plakater, servietter, tændstikæsker you name it, til man var ved at brække sig, og så få sig en ordentlig overraskelse. For satan - instant kvalmestop.

[quote:f9f94beed7]Jeg tror du har ret i din observation, når vi taler om den uskolede/uproffesionelle observatør. Folk med en skoling inden for kunst vil qua deres viden om teknikker perspektiv, ismer o.a. sikkert se helt andre ting end den gennemsnitlige hverdagsperson, hvilket måske til en vis grad forklarer hvorfor lægmænd til tider kan have endog rigtig svært ved at se det "kunsteriske" i visse former for kunst: de ser det umiddelbart tilgængelige, hvor kunstkendere og folk med en professionel tilgang til emnet ser helt helt andre ting.[/quote:f9f94beed7]

Enig. Jeg har ikke kunsthistorisk skoling, og mit kendskab til teknik er ikke stort, selv om jeg da er blevet undervist af flere kunstnere undervejs.
Noget af den mere teoretiske tilgang til kunsten bliver for "tænkt" for min smag. Jeg krummer ofte tæer når jeg læser omtalen af værkerne, og kunstnerne, i katalogerne f.eks. fra Louisiana. Jeg har det lidt ligesom Ullans eksempel med Malmros film, det kan næsten ødelægge oplevelsen. Derfor læser jeg sjældent katalogerne/anmeldelserne før bagefter.

[quote:f9f94beed7]Han siger vist "Litteratur/kunst er virkeligheden set gennem et temperament", jeg har bare udeladt virkeligheden, fordi mange kunstnere i dag ikke er ude på at sige noget om virkeligheden, eller dvs. det bliver et indirekte udsagn.
[/quote:f9f94beed7]

Genial beskrivelse synes jeg! :askepot:

Om Per Kirkeby må jeg måske bare konstatere, at jeg ikke p.t. påvirkes af hans ting. Jeg må hellere læse kataloget og se om det bringer en eller anden forståelse som ligger skjult for mig.

Jeg kan godt se at hans teknik leder blikket rundt i billedet. Jeg kan også godt se hans naturinspirerede billeder er dynamiske og velkomponerede. Jeg kan også godt få øje på samspillet imellem stærkt og svagt, klart og grumset, lyst og mørkt osv, men det virker bare ikke.

Jeg kan meget bedre fatte TalR selvom mange synes hans ting er åndssvage.
Godzilla....the Donkeymom Image

Don't underestimate the power of denial.
User avatar
xtiny
Posts: 2833
Joined: Thu 22. Jun 2006 16:59

Per Kirkeby

Post by xtiny »

Kirkeby- siger ikke mig noget.
Sidst jeg var på Louisianna var nu også for at se Munch (Edvard)- og han lavede da ikke alt lige godt. Men jeg kan alligevel godt lide ham, som kunstner.

Jeg er vokset med med Louisianna og "moderned" kunst- dermed ikke være sagt, at jeg kan lide/forstå ALT. Tværtimod, Jeg bryder mig ikke om abstrakt- eller Jorn fx. Jeg er mere til Lundstrøm- eller Trampedach.

Mht litteratur foretrækker jeg Wied for Bang. (Selvom jeg er opkaldt efter Bang!)
Mvh
xtiny
- - -
Al problems are people problems: No people, no problems!
aribeth

Per Kirkeby

Post by aribeth »

[quote:c0825de246]Om Per Kirkeby må jeg måske bare konstatere, at jeg ikke p.t. påvirkes af hans ting. Jeg må hellere læse kataloget og se om det bringer en eller anden forståelse som ligger skjult for mig. [/quote:c0825de246]

Faktisk synes jeg oftere og oftere der er en dybere mening bag udstillingerne som tit beskrives i katalogerne... her i Kirkebys tilfælde er udstillingen vel også meget tænkt som et billed på Kirkebys intellektuelle tilgang til hans måde at arbejde på der er det overordnede i udstillingen?

Katrine
User avatar
xtiny
Posts: 2833
Joined: Thu 22. Jun 2006 16:59

Per Kirkeby

Post by xtiny »

Jeg har forresten været i Madrid og set Picasso ("Guernica"), Dali, El Greco- og min favorit Goya. (Ja ikke hans sødsupper- men "de sorte").

Og hvad de ellers havde på diverse musæer i Madrid/Toledo.

Så det er ikke fordi, jeg ikke har set en del....
Mvh
xtiny
- - -
Al problems are people problems: No people, no problems!
User avatar
KatieKat
Posts: 8308
Joined: Sun 20. Nov 2005 17:14

Per Kirkeby

Post by KatieKat »

Nej men det er der da heller ikke nogen der har påstået xtiny?
Don't blame gravity on me.. I voted for velcro!
Post Reply