Er det løgn og latin??

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
User avatar
Buusser
Posts: 445
Joined: Fri 29. Feb 2008 09:28

Er det løgn og latin??

Post by Buusser »

I dag var jeg til et ellers meget hyggeligt familie-tam-tam. Meget, meget hyggeligt lige indtil....

En af gæsterne (der ikke har en skid forstand på heste) fortæller mig, at en berygtet hestetransportør ville transportere en to-årig oldenborg plag, der var kropumulig at læsse og køre med. Hesten var ikke blevet håndteret regelmæssigt og har nok været dødbange formoder jeg. Transportøren får held med at få den op i vognen og lader den stå uden foder og vand i 24 timer, hvorefter den er yderst medgørlig og derefter kunne de komme til den. De kunne håndtere den efterfølgende og den blev så flink at transportøren valgte at beholde den.

Jeg valgte ikke at lave en større diskussion ud af det (gæsten var jo ikke den skyldige), andet end jeg sagde, at det i såfald var dyremishandling af værste skuffe. Men jeg er noget skeptisk, kan det virkelig lade sig gøre? Ja, jeg har ingen erfaring med at sulte og tørste mine heste, så jeg spørger bare dumt:

Er det muligt eller er det blot en historie, der har fået en tand ekstra?

Skal kraftigt understrege, at jeg tager stærkt afstand fra den slags opdragelses metoder :mettebo:
User avatar
stratego
Posts: 938
Joined: Fri 18. Nov 2005 18:26

Er det løgn og latin??

Post by stratego »

Det er da sket før at man på den måde fik fat i hestene, så de var til at have med at gøre. Håber dog folk er blevet klogere idag og skal da også sige at sige at jeg ikke har mødt nogen som har brugt metoden, men ved man før i tiden brugte at tørste en hoppe hele dagen for at se om den var ifol. Var den det så ville føllet røre på sig når hesten fik vand.

Der sker meget rundt omkring og tror bare ikek vi har lyst til at vide alt.

mvh.
Britta
;-) Smil til verden og den smiler til dig ;-)
Lisbeth Sejberg

Er det løgn og latin??

Post by Lisbeth Sejberg »

Det lyder jo lidt som beskrivelsen fra Monty Roberts bog, hvor han tager stor afstand til sin fars metoder. Hvor de garvede cowboys "nedlagde" en hest, bandt den og lod den stå i bagende sol, ind til den så helt apatisk og udmattet fandt sig i at de lagde sadel på og red den.
Mvh. Lisbeth
lisbethdue
Posts: 374
Joined: Wed 5. Mar 2008 21:53

Er det løgn og latin??

Post by lisbethdue »

Jeg tror heller ikke det er en myte - jeg kendte engang en rytter fra Letland, og han fortalte, at det ikke var unormalt at gøre sådan dér hvor han kom fra.... :-o

Og vi snakker altså ikke 40 år tilbage i tiden - måske 10 år. Han var uddannet rytter i militært regi, og fortalte bla. også, at havde man en for ringe balance, så blev man sat på hesten uden sadel eller trense, og så var det afsted i både longe og løsspringning. Tak for kaffe... :lol:
/Lisbeth

-----------------------------------------
Klog, klogere, klogest!
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Er det løgn og latin??

Post by Lone Beck »

Det er dét trick jeg hører at hesteprangerne bruger på markedsheste. De lader dem tørste, så de virker flinke og medgørlige, når folk prøver dem på markedspladsen... :ehj:

Men det er kun noget jeg har hørt. Jeg har aldrig med egne øjne set metoden anvendt.
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
aribeth

Er det løgn og latin??

Post by aribeth »

i må altså undskylde og det er aldeles ikke fordi jeg bifalder metoden, men så synes jeg faktisk ikke det er værre...

Katrine
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Er det løgn og latin??

Post by Lone Beck »

[quote:b1b807e1f3]i må altså undskylde og det er aldeles ikke fordi jeg bifalder metoden, men så synes jeg faktisk ikke det er værre... [/quote:b1b807e1f3]

Næh, det er da ikke værre end så mange tvangsforanstaltninger eller gemen vold :ide:

Eller, det kommer selvfølgelig an på hvor længe man lader hesten tørste...
:ehj:
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
User avatar
Buusser
Posts: 445
Joined: Fri 29. Feb 2008 09:28

Er det løgn og latin??

Post by Buusser »

Suk! Det ser altså ud til at det ikke var en vandrehistorie :traet:

Næ, der skal nok være eksempler på endnu værre hestemishandling i Danmark som f.eks. når drægtige hopper skydes ned med haglgevær.
Men at behandle heste som kameler blot fordi det er praktisk, det giver minuspoint her.. :tommelned:

Jeg kunne ønske mig at DB eller lign. kunne have held at påvirke politikerne til ganske enkelt at forbyde salg af levende dyr på samtlige
markeder.... :britta: Det forhindrer nok ikke al tuskhandel, men det gør unægteligt tilværelsen sværere for krejler Kurt og Co. :ondgrin:
Lisbeth Sejberg

Er det løgn og latin??

Post by Lisbeth Sejberg »

[quote:356a04cb17]det gør unægteligt tilværelsen sværere for krejler Kurt og Co. [/quote:356a04cb17]
Det er vel ikke kun de snuskede krejlere, der bruger ufine metoder, for at komme af med en hest med roterende fis i bøtten ??

Der verserer da også historier om salgsstalde, hvor en umulig hest får noget beroligende medicin inden fremvisning/prøveridning ....... ikke fordi jeg tror på alt, hvad jeg læser :linski:
Mvh. Lisbeth
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Er det løgn og latin??

Post by annetteB »

[quote:80332914ee]Det er vel ikke kun de snuskede krejlere, der bruger ufine metoder, for at komme af med en hest med roterende fis i bøtten [/quote:80332914ee]

Næ - for ét eller andet sted må hestene hos Krejler & co. jo komme fra??
Sandsynligvis fra søøde private hesteejere, der sender lorten videre istedet for at få krikken slået ned og æde tabet selv.
:ide:
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
Post Reply