LB (b12) hvor høj er den spring klasse?

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
User avatar
Stimata Doamna
Posts: 6496
Joined: Wed 20. Dec 2006 11:58

LB (b12) hvor høj er den spring klasse?

Post by Stimata Doamna »

[quote:edf09e1ae8]Bandager om halen er noget fanden har skabt i vrede og kan forårsage store smerter for hesten og i værste tilfælde at hesten mister halen. Her kan jeg en lang historie om koldbrand og amputering og billeder til skræk og advarelse. [/quote:edf09e1ae8]

Det kan jeg også...

Problemer med at holde hvide heste og/eller dertil hørende hvide kropsdele hvide? Det nemmeste er jo at lade være med at have den slags, men det er så selvsagt igen noget, der kræver en vis forudseenhed, når man kigger på hest :hhansen:
Venlig hilsen
Randi



Riding ... the art of keeping a horse between you and the ground
User avatar
Ane
Posts: 3438
Joined: Thu 24. Nov 2005 12:04

LB (b12) hvor høj er den spring klasse?

Post by Ane »

hæ hæ

Vi skal også ud og starte - succeskriterierne er små - hesten skal slappe af :-)

og se stanggodt ud - det sidste er det nemmeste.

-Excuses are the nails used to build a house of failure
User avatar
Line_Calano
Posts: 669
Joined: Mon 3. Mar 2008 02:14

LB (b12) hvor høj er den spring klasse?

Post by Line_Calano »

så må eksperterne til. med ejer af et styks grå springhest med hvid man og hale samt et styks plettet ditto.

først til størrelser på springene og lidt om metoder.

Lc for hest er 100 cm, derefter lægget 10 cm til for hver sværhedsgrad. dvs Lb er 110, la er 120, Mb 130 etc.
eventuelle 'mini'-klasser (La-mini) på en højde mellem to eksisterende sværhedsgrader er pønalitetsgivende som klassen under. dvs mini-La på 115 cm er pønalitetsgivende som en Lb. Der er dg mange klubber der er helt idioter til det, og E-stævne skriver det konsekvent forkert. dette har givet en masse rod og tvivl. hvor man blandt andet ricikerer at være udklasset uden at være det. et eksempel var da jeg på capado red en 125 klasse og blev placeret. den blev indberettet som en Mb og jeg var derefter ofte udklasset af Lb uden nogen sinde at have startet en Mb.

så kommer vi til metoderne. jeg kan anbefale siden www.banebygning.dk preben har en del tips til nye ryttere og en oversigt over afstande og metoder.
den specifikke B12 er en mesterskabsmetode, den går over to hovedrunder og en omspringning. hvor eventuelle ligeplacerede til førstepladsen rider. Klubben kan fastsætte et maks antal startende i anden runde. dvs at f. eks. kan de 15 bedste fra første runde samt alle med samme antal fejl som nummer 15. dette gøres for at gøre klassen lidt kortere da det ellers kan tage en KRIG at overstå.
såfremt de ligeplacerede til første pladsen er fejlfri i begge runder må omspringningen sættes op med 10 cm. altså kan man i Lb ricikere spring på op til 120 cm. det er dog sjældent mere end 2-3 spring de sætter op. og jo ikke hvis de ligeplacerede har fejl, hvilket ofte sker i denne metode.

hvide heste bliver bedst hvide med sæbespåner. efter en vask med sæbespåner vaskes med 'blå'-shampoo der er flere forskellige jeg bruger den billigste og er fint tilfreds. blå shampoo tager det sidste gullige skær. Der er for nyligt kommet en ny showshine på markedet. det er i en klar flaske med rød etiket så vidt jeg husker. det forhandles blandt andet hos Allé i holte. til hvide heste er indholdet mælkehvidt. til røde er det rødt, til sorte sådan mørk lilla etc. Det er virkelig godt, helt vildt godt faktisk. det kan redde halen på anden dagen når man ikke gider vaske den igen. Det virker både det til hvide heste og det til sorte. jeg har ikke prøvet det til røde eller brune endnu.
har man en mørk hest med hvide sokker er trikket foderkalk og kartoffelmel. 50/50 blandes med vand og pløses på benene, ram ikke andet end sokkerne, når det er helt tørt kan man børste med en blød børste i naturhår. kartoffelmel trækker skidtet ud og foderkalk efterlader bitte små partikler i pelsen som giver det helt kridhvide look.

fletninger er jo ret forskellige alt efter om det er til dressur eller spring. til dressur er der un en opskrift. det er syede knopper, et ullige antal med de største placeret lidt foran midten på halsen. Øvelse øvelse øvelse, det bliver ikke pænt hvis ikke man øver sig. specielt det med at lave dem store på det helt rigtige sted er virkelig svært.

til springning er man helt af mode hvis man syer. der går vi ind for hestevelfærd og fletter hver dag og gerne til hver klasse så ikk de skal stå med fletningerne i for længe. dette er naturligvis fordi det er pænest sådan. på mode pt er en type fletninger hvor man ruller rosenknoppen ind gennem elastikken, mega svært at forklare. Det er beskrevet i Tinne R. Kamm's ene bog. jeg kan ikke huske hvad den hedder, men den ene hedder vær ven med din pony. Det er mig der fletter på billederne.
Det tager med lidt øvelse ca 15 min at flette sådan en man. jeg laver dem så fletningerne er lidt tykkere end min finger, så synes jeg de bliver pænest. antallet gør ikke så meget i springning.
Grå power - For mere magt til de skimlede heste

http://linebergmann.dk/

'- Not particularly drunk, just the kind of drunk where you haven't been able to stand for the last three days.'
User avatar
MinnaN
Posts: 4643
Joined: Sun 29. Jan 2006 13:00

LB (b12) hvor høj er den spring klasse?

Post by MinnaN »

:respekt: :respekt: :respekt:

Hvad gør amn så når ens hest har tjavseman og gammelmandshår (= minus man og meget tyndt)? Jeg må ikke rykke manen for ejeren.
Præsident på livstid for Basse's Fanklub.
She who can pick a pun, can also pick a pocket.
Into the belly of the Beast. And out the demon's arse.
Camilla...
Posts: 417
Joined: Fri 18. Nov 2005 10:36

LB (b12) hvor høj er den spring klasse?

Post by Camilla... »

[quote:228e29b1b0]Hvad gør amn så når ens hest har tjavseman og gammelmandshår (= minus man og meget tyndt)? Jeg må ikke rykke manen for ejeren.[/quote:228e29b1b0]

Korser sig og håber på det bedste :viben: :viben: :viben:

Camilla
God d
User avatar
MinnaN
Posts: 4643
Joined: Sun 29. Jan 2006 13:00

LB (b12) hvor høj er den spring klasse?

Post by MinnaN »

:viben: :viben: :viben:
Præsident på livstid for Basse's Fanklub.
She who can pick a pun, can also pick a pocket.
Into the belly of the Beast. And out the demon's arse.
User avatar
Line_Calano
Posts: 669
Joined: Mon 3. Mar 2008 02:14

LB (b12) hvor høj er den spring klasse?

Post by Line_Calano »

jeg vil gerne give flettekursus til dem der er interesserede. jeg kan både sy, flette liggende og stående med elastikker. Jeg har mine egne stående i helsinge hvor de gerne ligger man til og har ellers min daglige gang i området mellem nærum og helsinge.

og så kommer vi til succeskriterierne. Jeg har i den forbindelse 3 overordnede kriterier når jeg er til ridestævne.

1. husk banen
2. bliv på hesten sålænge denne er på banen
3. hold hesten på banen til denne har passeret mål efter sidste forhindring

er disse tre opfyldt har det været en god tur.
Grå power - For mere magt til de skimlede heste

http://linebergmann.dk/

'- Not particularly drunk, just the kind of drunk where you haven't been able to stand for the last three days.'
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

LB (b12) hvor høj er den spring klasse?

Post by annetteB »

[quote:0e59898aa5]1. husk banen
2. bliv på hesten sålænge denne er på banen
3. hold hesten på banen til denne har passeret mål efter sidste forhindring

er disse tre opfyldt har det været en god tur. [/quote:0e59898aa5]

Dét synes jeg lyder som nogle fornuftige kriterier.
:lol:

En af mine veninder ejede engang en hest med fremragende springevner og dårlig stopknap...så fremragende at rytterens kriterier for succes ofte var: bliv på hesten OSSE når den forlader banen fordi barrieren ind til opvarmningsbanen i hestens øjne til forveksling lignede et ekstra spring på langsiden.
:-o
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
Post Reply