Binder i jeres heste korrekt?

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
Tukær
Posts: 748
Joined: Thu 22. Jun 2006 16:59

Binder i jeres heste korrekt?

Post by Tukær »

Nina, jeg er fuldstændig enig med dig...

Jeg binder ikke korrekt, i det hele taget binder jeg sjælden, jeg smider bare tovet et par gange om tøjrebommen, og så bliver de stående.
Og når smeden er der er jeg altid selv til stede og står med dem, vi skal jo slader :hhansen:

Og ja, står de ikke stille kan de få nogle tæsk :jeanie: så kan de lærer det :linski:

Ricko var sjælden bundet, det var slet og ret en hån mod ham, han kunne godt stå selv !!!
User avatar
Lena
Posts: 3359
Joined: Sat 29. Sep 2007 20:48

Binder i jeres heste korrekt?

Post by Lena »

Jeg binder UNIK så jeg kan "hive" ham fri........... meeeen........ det er nu mere for min egen dovenskabs skyld. At binde et tov er det samme uanset hvordan jeg gør det - så kan jeg lige så godt gøre det nemt for mig selv..........

På staldgangen har vi tov med panikhager.......... Dér hvor de ikke er gået i stykker............ ellers hænger der almindelige træktov......

Mht "Smedesagen" så lyder det grotesk........... og meget amerikansk....... øv!
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Binder i jeres heste korrekt?

Post by 99E »

Tukær, jeg ville faktisk mene at "smide rebet et par gange om bommen" er meget korrekt.
Det er en fremragende måde at "binde" ungheste i indlæringsfasen.
Især hvis man bruger en glat jernbom/rør.

Jo flere gange man snor rebet om, desto bedre sidder det fast - men hesten kan alligevel trække sig en smule løs, så den ikke så nemt "går i panik" hvis den trækker bagud.

Pointen med gummireb er jo netop at de "giver sig" lidt - de hiver bare OGSÅ hesten tilbage til væggen.
(Og jeg stoler ikke på dem - jeg er altid bange for de knækker og springer op i hovedet på mig eller hesten - eller at hesten sætter sig på røven eller falder bagover, hvis dét sker...)

I øvrigt er jeg enig i at smedesagen er helt til grin.
Hvis man vil have sin hest bundet på en bestemt måde (fx i panikhager) så må man jo stille den slags til rådighed.

Hvad bliver det næste? At hesteejeren kan lægge sag an mod smede, hvis hesten kommer til skade i sit forsøg på at slå smeden ihjel?
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Binder i jeres heste korrekt?

Post by Lone Beck »

Det lyder godt nok som en underlig dom :ehh:

Jeg er ret hysterisk med opbinding og bruger altid træktov med panikhager - der virker! Eller udskiftes.

Ved smedebesøg er jeg altid selv til stede, og hvis en hest er urolig, bindes den ikke, men holdes bare. På smedens - den ikke-eksaminerede, uregistrerede smeds ordre i øvrigt :ide:
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
User avatar
BeritH
Posts: 3114
Joined: Mon 3. Mar 2008 12:08

Binder i jeres heste korrekt?

Post by BeritH »

Ud fra det oplyste virker det jo som en vanvittig dom, men helt personligt så er jeg sikker på at der mangler oplysninger til at vi andre kan vurdere rimeligheden i dommen.

BeritH
Nej gud fri mig da vel om jeg skulle mene noget om det - offentligt!

Husk at jeg skal tituleres Deres Velærværdighed

Nu med egen kirke - frelse og syndsforladelse tilbydes mod mindre vederlag
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Binder i jeres heste korrekt?

Post by Lone Beck »

[quote:42bf31b175]Ud fra det oplyste virker det jo som en vanvittig dom, men helt personligt så er jeg sikker på at der mangler oplysninger til at vi andre kan vurdere rimeligheden i dommen. [/quote:42bf31b175]

Det tror jeg også...
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Binder i jeres heste korrekt?

Post by Lone Beck »

...Eller: Det håber jeg :ide:
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
User avatar
BeritH
Posts: 3114
Joined: Mon 3. Mar 2008 12:08

Binder i jeres heste korrekt?

Post by BeritH »

Det kunne faktisk være interessant at se sagsindholdet.

Bliver det ikke offentligt tilgængeligt? - Celeste, det må du kunne svare på. :-)

BeritH
Nej gud fri mig da vel om jeg skulle mene noget om det - offentligt!

Husk at jeg skal tituleres Deres Velærværdighed

Nu med egen kirke - frelse og syndsforladelse tilbydes mod mindre vederlag
User avatar
CXEC
Posts: 9091
Joined: Mon 21. Nov 2005 14:26

Binder i jeres heste korrekt?

Post by CXEC »

Hvis den er trykt bliver den offentlig gjort og så skal i bare købe jer adgang til Karnov det koster vel en 20 - 30 af de store..... Ellers skal I bede mig pænt om jeg på et tidspunkt får tid til at vede ind i Jur.lab og finde den!
Venlige tanker

CXEC



"Den som spørger dumt, bliver ofte klogere end den, som tror at vide alt."
-Sokrates
User avatar
Ane
Posts: 3438
Joined: Thu 24. Nov 2005 12:04

Binder i jeres heste korrekt?

Post by Ane »

Jeg får lidt nervøsitets tics af nogen af jeres måder at binde heste på :hhansen: - min hest har ikke altid været supergod til at stå bundet og har flere gange sprængt grimer/træktov - med skæve nakkehvirvler til følge. Da jeg klynkede til kiropraktoren og fortalte at jeg overvejede gummireb så sagde hun at det var et dårligt bud til en hest der trækker. Hvis ikke grimmen knækker så er det KUN nakken det går ud over. Så jeg bandt i halmsnor i meget lang tid.. nu er han ved at være så gammel og fornuftig at jeg tør binde i almindelige (skod)træktove (skod fordi jeg så går ud fra at det knækker nemmere) med panikknude. I traileren bliver han ikke bundet.

-Excuses are the nails used to build a house of failure
Post Reply