Binder i jeres heste korrekt?

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
aribeth

Binder i jeres heste korrekt?

Post by aribeth »

http://www.heste-nettet.dk/nyheder/3842/


Jeg må indrømme at jeg synes det er "underligt" at smeden taber sagen... I hvert fald hvis det er de typiske kæder man finder på de fleste rideskoler og opstaldningssteder, hvor hesten fæstnes i hver side af staldgangen...



Katrine
User avatar
Line_Calano
Posts: 669
Joined: Mon 3. Mar 2008 02:14

Binder i jeres heste korrekt?

Post by Line_Calano »

ja, jeg binder mine korrekt når jeg selv binder dem i træksnore. Men jeg ved af erfaring at grimen knækker før panikhagen går i min egen stald. og jeg skal ikke nyde noget af at mase mig forbi en urolig kæmpe for at få dem til at slippe hurtigere. det er trods alt vigtigere at jeg ikke kommer tilskade.

Den gamle jeg havde der tit slog sig tilbage havde en lille smule høstbindegarn bundet i hver side af grimen, kæderne blev da fæstnet heri og sådan noget knækker noget hurtigere end nylongrimen eller panikhagerne.
Grå power - For mere magt til de skimlede heste

http://linebergmann.dk/

'- Not particularly drunk, just the kind of drunk where you haven't been able to stand for the last three days.'
mariaw
Posts: 232
Joined: Wed 2. Apr 2008 09:12

Binder i jeres heste korrekt?

Post by mariaw »

Hvad er så korrekt opbinding? Det må der vel være flere definitioner på..
Kokjo

Binder i jeres heste korrekt?

Post by Kokjo »

Jeg binder i en enkelt gummistrop med brandmandshage i begge ender. Den er boltet med ekspansion ind i væggen, så det er ikke der den brister. Jeg ved ikke hvor mange kilo der skal til før stroppen knækker, men mine heste er så store, at grimen altid ryger, bare de trækker jævnt til.

[img:0d35e65b09]http://i189.photobucket.com/albums/z160/kokjo/IMG_8530.jpg[/img:0d35e65b09]
Mette(Blossi)
Posts: 67
Joined: Fri 4. Jan 2008 20:12

Binder i jeres heste korrekt?

Post by Mette(Blossi) »

vi binder altid med et træktov, binder sådan en lykke agtig ting.. sådan at vi med et enkelt ryk kan få tovet til at gå op.

binder altid sådan efter at ´jeg for mange år siden ikke bandt sådan, havde bundet en af vores ponyer i traileren, hun gik i panik og var ved at blive kvalt, jeg kunne ikke få tovet op.. og ej heller grimen af hende, hun var kommet under bommen, og havde stillet sig på tværs. Jeg ved ikke hvordan det til sidst lykkedes mig at få hende fri.. hun vendte det hvide ud af øjenene og gispede efter vejret til sidst og gled helt om på siden.. jeg skreg og skreg.. efter hjælp men ingen kunne høre mig.. jeg fik uanede kræfter og fik hende fri... HELDISVIS for det...

hun slap med trykkede ribben.. og lever i bedste velgående i dag.. men vi binder aldrig heste mere så de ikke kan komme fri ved et lille tyk i tovet.

Mette
Charkant
Posts: 25
Joined: Mon 3. Mar 2008 16:08

Binder i jeres heste korrekt?

Post by Charkant »

Hej.

nej, min blev ikke bundet rigtig den anden dag, de resulutede i en ødelagt grime. Han havde ondt i et sår han har lige ved kæben. Derfor gik det galt for mig. Jeg binder normalt altid med de panik knuder som man kan løsne med et huk og samtid med panikhager på.

MVH Henriette
Ens liv kan hurtigt
User avatar
CXEC
Posts: 9091
Joined: Mon 21. Nov 2005 14:26

Binder i jeres heste korrekt?

Post by CXEC »

Xenia bindes som alt overvejende hovedregel i kæder med panik hager eller hvad de nu hedder? Dog er der gummistroppe uden panik hager og dem anvender jeg af og til.
Venlige tanker

CXEC



"Den som spørger dumt, bliver ofte klogere end den, som tror at vide alt."
-Sokrates
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Binder i jeres heste korrekt?

Post by 99E »

Ja.
Jeg vil helst binde:
Over mankehøjde.
Med langt, glat nylonreb, så slip-knuden går hurtigt op.
Med panikhage.

Det eneste jeg har bundet Sorcha i for nyligt, som IKKE levede op til alle tre ting er når hun står i trailer. Og det har hun egentlig ikke været i et stykke tid.
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
gukuvi
Posts: 2852
Joined: Tue 22. Nov 2005 00:24

Binder i jeres heste korrekt?

Post by gukuvi »

Smukke Ped, du har fat i det rigtige. :hhansen: :hhansen: :hhansen:

Nej, selvfølgelig ikke.

Om jeg binder korrekt ved jeg ikke. Efter at vi havde den grimme oplevelse med smeden der havde lagt Ballet ned ude på gårdspladsen har vi altid været tilstede, jeg venter hellere 14 dage end overlader dem uden opsyn.

Mine importerede heste kan ikke stå bundet alene, dårligt nok når jeg er der, skide irriterende, men mine føl kan, det lærer de fra små.

Jo, Martini kan stå på staldgangen uden at panikke, mens jeg henter en tår kaffe.

Ballet kan du sætte hvor det skal være og forlade hende, hun har forlængst kapituleret.

F.eks så står Meadley i spiltov, morgen, tidlig aften og igen lidt senere i forbindelse med fodring. Samtidig får han lært at bakke ud og ikke at dreje før Mor kan være der også. Han kan nu bakkes hele vejen ned i den anden ende.

Han har det lidt svært ved at stå bundet, hvis nogle af de andre heste bliver lukket ud, men det skal han lære.Derfor inden jeg lukker de andre ud har jeg kortet snoren meget af, så han ikke kan dreje sig i spiltovet.

Han skal jo forblive hingst og skal være mere end nem at håndtere for mig gamle kone.

Han står i en ganske almindelig brandmandshage med en ganske almindelig grime.

Sami bliver bundet på staldgangen og klarer det til ug.

Vi har altid taget hensyn til smeden, han er jo dog kun et menneske og kan meget nemt gå i stykker, hvis en hest skejer ud, det ønsker vi ikke, derfor er det jo også at netop Ballet og Willow bliver bedøvet.

VH Gunni.
Jeg er ingen engel, men jeg har basket en del med vingerne.
User avatar
Nina
Posts: 2289
Joined: Sun 25. Dec 2005 23:41

Binder i jeres heste korrekt?

Post by Nina »

Jeg må indrømme, at jeg finder sagen med smeden højst besynderlig!!!

I de - efterhånden rigtig mange år - jeg har haft med heste at gøre - så har jeg ikke een eneste gang oplevet, at hesten(e) er blevet opbundet med halmsnore.
Måske er det "forkert" - men i dag skal alting være SÅÅÅ korrekt!!! - så det nærmest er til at brække sig over. :opkast:

En hest skal lære at stå opbundet - og det skal den bla. fordi en smed skal kunne håndtere den.

Det er sq ikke smeden, der skal opdrage på hesten! ... Den skal være opdraget "hjemmefra".

Problemet er nok, at vi nærmer os amerikanske tilstande ....

Hvor der skal stå - at hunden ikke må tørres i microovnen - og at håndklæder skal hænges op - så den platfodede svømmer ikke skvatter i dem.

Herre jemeni!

Forøvrigt skal badebukser deklareres - og vedhæftes en tydelig brugsanvisning - så der ikke kan drages tvivl om - hvorvidt de er spiselige eller ej ...
Må bruges som hovedbeklædning og med illustration vedhæftet - hvilken vej de bør vende - og hvilken legemsdel, de skal benyttes til ...

*Hakker det lige ud i neon"!

Jeg synes, at det er fuldstændigt vanvittigt - at smeden er blevet dømt!

OG .... Jeg gruer for fremtiden!

Venlig hilsen
Nina
Post Reply