Gode idéer søges

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
mandarie
Posts: 26
Joined: Mon 17. Apr 2006 22:38

Gode idéer søges

Post by mandarie »

Der skulle vel ikke være en strigle, der kunne ryste op med lidt opfindsomhed til en idéforladt stakkel..?

Vi har det her hjørne i haven, hvor der er frit ud(ind)syn for nysgerrige fortovsgængere. Jeg drømmer om at kunne spærre lidt af med en form for hegn/espalier. Jeg kan dog ikke helt greje, hvad der ville være smart at sætte der. Det blæser en del lige der, og det skal kunne blive ca 1,5 m højt. Jeg kunne godt tænke mig noget planteværk, evt på et rionet mellem to stolper ell. Problemet er dog, at vores eftermiddagssol kommer ind her, så det skal ikke blive alt for tæt (sådan muragtigt), men alligevel tæt nok til at skærme lidt... suk, nogen gode idéer?

Det er et stykke på ca 2 m.

Håbefulde hilsner Mandarie
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Gode idéer søges

Post by annetteB »

hvis du spørger om min personlige mening - så for guds skyld IKKE rivenet med et eller andet på.

ALLE mennesker har det - og det er sammen med de små ørkenstykker med kulørt granitral og en forkølet kampesten på - dette årtis havemæssige forbandelse.

Som knækfliserne i 60'erne - og de håndstore hvide strandsten i 70'erne.

Det er et stykke på ca 2 meter gange hvor mange meter??
Det er vel næppe bare en streg?
:linski:
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
User avatar
Stimata Doamna
Posts: 6496
Joined: Wed 20. Dec 2006 11:58

Gode idéer søges

Post by Stimata Doamna »

Vi har hegnet vores have på to sider:

[img:d36c1a353e]http://i240.photobucket.com/albums/ff264/bodenvald/Have/Thujamassakren004.jpg[/img:d36c1a353e]

Vi valgt et malet træhegn, fordi vi synes, at det er pænt, og fordi vi fandt en producent, der har nogle produkter, hvor man kan kombiniere.

På den "lange" side har vi et relativt åbent hegn, hvor vi så har plantet nogle klematis, som er ved at få fart på nu.

På den "korte" side har vi et mere skærmende hegn, idet vi har en kirkegård bag haven, og der kommer en del mennesker i løbet af en dag.

Jeg tror, at jeg ville blive træt af sådan et metalhegn hurtigere end af naboens thujahæk...
Venlig hilsen
Randi



Riding ... the art of keeping a horse between you and the ground
User avatar
xtiny
Posts: 2833
Joined: Thu 22. Jun 2006 16:59

Gode idéer søges

Post by xtiny »

Hvor højt må det være?

For små lette (opstammede træer) kunne være en løsning- pardisæbler/sargents æble. Seljerøn kan laves som en tynd hæk med ca ½ meter i mellem hver plante, den virker tæt om sommeren- men om vinteren kan den ses lige igennem.

Indkig- er det gåhøjde- eller siddehøjde (1.20 m)?

Ellers er jeg enig med Atengstedt! (Selvom jeg tit passeren en nydelig granitstensørken omkranset af rionet med klematis (hvad ellers!) Og så er hosta også en ækel modeplante. :mur:

Noget i top (opstammet lille træ) og noget i bunden- fx snedrivebusk, roser, deuntzia eller andet, kunne give en god virkning.

Et sted har jeg set læskærme på skrå- med liguster i mellemrummet, det se godt ud, der er lukket- og dog ikke. Men det tager plads!

Mvh

xtiny- der har en zingillion idéer- men... Øh. ;-)
Mvh
xtiny
- - -
Al problems are people problems: No people, no problems!
mandarie
Posts: 26
Joined: Mon 17. Apr 2006 22:38

Gode idéer søges

Post by mandarie »

Jep, det er lige det, der er problemet. Min fantasi strækker nøjagtigt til det jeg kan se hos andre. Og jeg ønsker mig bestemt ikke et knækflisehvidestrandstens hjørne eller en granitstensørken :graed:
Jeg må lige se om jeg kan finde ud af, at lægge et billede ind her :ehh: , det er lidt svært at beskrive hvordan det ser ud, idet hjørnet faktisk er et stykke inde i vores have, som er lidt hævet over fortovsniveau.

Men tak for fif indtil nu :-)
aribeth

Gode idéer søges

Post by aribeth »

pilehegn var så smart engang... jeg synes stadig det er pænt og nemt og hurtigtvoksende (hvis det får vand nok når det er sat)


Katrine
User avatar
xtiny
Posts: 2833
Joined: Thu 22. Jun 2006 16:59

Gode idéer søges

Post by xtiny »

Prøv at få målt op- og lav en tegning. Det virker mere overskueligt, synes jeg, der le mister overblikket, og vil lægge alle ting de samme steder.
Hov- hække kan også laves i buer- og klippes i kurver/takker whatever.

Buddeleia (Sommerfuglebusk) kunne også være en mulighed, den kan beskæres, bliver ikke så høj og er alligevel lidt let. Fås i flere lilla kulører og hvid.
Laurbærkirsebær bruger vi selv som skærm ved vores siddeplads, som især nu (inden løvspring) er meget åben for indkig fra vejen.. De er stedsegrønne med store flotte grønne blanke blade- og kan klippes, hvis man vil. De bliver ca. 3 meter høje og temmelig brede
Buksbom (stedsegrøn) fås også i flere størrelser/brogetbladet og kan klippes, men den minder mig lidt om kirkegård (duften).

Levende pilehegn har jeg aversion imod, da jeg har set flere grimme end vellykkede eksempler på dem. De kræver altså en del rettidig omhu for ikke at ende som skævtstående pilebuske med stritterianer til alle sider.
Mvh
xtiny
- - -
Al problems are people problems: No people, no problems!
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Gode idéer søges

Post by annetteB »

[quote:353807d9fc]Levende pilehegn har jeg aversion imod, da jeg har set flere grimme end vellykkede eksempler på dem. De kræver altså en del rettidig omhu for ikke at ende som skævtstående pilebuske med stritterianer til alle sider. [/quote:353807d9fc]

Ditto her.

Hvis det er muligt, så ville jeg foreslå en lille gruppe af lette træer med et stedsegrønt bunddække: fx. Oktoberkirsebær (Prunus 'Autumnalis') i bund af lav kirsebærlaurbær (sorten 'Otto Luyken' eller 'Green Mountain')
I hullerne mellerm kirsebærlaurbærrene sættes martsvioler.
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
aribeth

Gode idéer søges

Post by aribeth »

[quote:990f3983f3]Levende pilehegn har jeg aversion imod, da jeg har set flere grimme end vellykkede eksempler på dem. De kræver altså en del rettidig omhu for ikke at ende som skævtstående pilebuske med stritterianer til alle sider.[/quote:990f3983f3]

Sådan noget harjeg aldrig set... måske er det bare fordi det jeg har kendskab til har folk kunnet finde ud af at lave.... og pil er da nemt... man kan klippe i det stort set året rundt...

Desuden behøver det jo ikke kun at være belgisk flethegn... man kan også bare sætte pindene og så klippe dem af i den højde man nu synes og så skyder de jo derfra med flere skud...


Katrine
mandarie
Posts: 26
Joined: Mon 17. Apr 2006 22:38

Gode idéer søges

Post by mandarie »

Tak, hvor er i fantastiske :elsk:

Jeg er lige ved at se om det kan lykkes mig at sætte et billede herind...
Post Reply