Shane

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
Post Reply
aribeth

Shane

Post by aribeth »

[quote:d57b97df7f]Og hvad er det nu lige meningen , Katrine er med at lade sin hest stå bundet i timevis? [/quote:d57b97df7f]

Meningen er at nogen gange har man ikke en stald eller en mark man kan smide sin hest ind på. For eksempel hvis man er på ridetur og skal ind et sted og tisse/drikke kaffe/snakke....

Eller hvis man er til stævne og man ikke har en boks eller man står og venter et sted... så ER det altså ret smart at man kan parkere hesten et sted....

Eller når man strigler og man har glemt sadlen inde i huset eller noget andet....

Det kan jeg slet ikke forstå folk ikke kan se det smarte i?
Sådan har man da altid gjort... i gamle dage, da hesten var et transportmiddel, så stod de da også bundet ind imellem.... ?!


Katrine
Zanne (den Gamle)
Posts: 119
Joined: Sat 31. Dec 2005 10:29

Shane

Post by Zanne (den Gamle) »

Tænk - jeg troede det var selverkendelse, når jeg indså, der var noget jeg ikke magtede - der kan man bare se :-o

Mvh Zanne
Lone

Shane

Post by Lone »

[quote:e47c7a82ce]Sådan har man da altid gjort... i gamle dage, da hesten var et transportmiddel, så stod de da også bundet ind imellem.... ?! [/quote:e47c7a82ce]

Heste er stadig et transportmiddel i store dele af verden.
Men det er de ikke for mig, jeg har et personligt, næsten menneskeliggjort forhold tl dem.
Jeg kysser dem og synes jeg elsker dem - tænker over hvordan de har det - både fysisk og psykisk og bruger uforholdsmæssigt mange penge på deres velfærd - så det er ikke et mål for mig, hvordan man gjorde i gamle dage, elelr i andre dele af verden.

Min hest er min hobby og nærmest en del af familien - og når jeg beskæftiger mig med den, så er det det jeg beskæftiger mig med - og ikke noget andet.

Jeg har også brug for, at den kan stå bundet, hvis jeg skal hente noget osv - men jeg har ikke brug for, at den kan stå bundet uden opsyn i timevis - det giver ingen mening for mig - og slet ikke, når jeg bruger tid på at studere hestene på folden - de står meget sjældent stlle i længere tid ad gangen.

Jeg drikker ikke kaffe eller går på visit, når jeg rider - derfor kunne jeg ikke få øje på meningen med denne opbinding - ved stævner ville jeg aldrig lade hesten stå uden opsyn og ville ikke have behov for opbinding i timevis - jeg ville tage hjem, når jeg var færdig med det jeg skulle med hesten.
Hvis jeg følte det uomgængelig nødvendigt, at forblive på pladsen med hesten i timevis - så ville jeg bare stå med den i snor og måske lade den græsse. Eller leje en boks.

Og tisse på tur? Det gør man da bare med tøjlen i den ene hånd.....


Er der nogen der generer din evne til selverkendelse, Zanne?
Hvis det var en kommetar til mig, så må jeg indrømme at du ikke var i mine tanker, da jeg skrev indlægget.
User avatar
Stutteri Highmoor
Posts: 211
Joined: Mon 22. Oct 2007 20:59

Shane

Post by Stutteri Highmoor »

Zanne, jeg synes måske også det er nogle store forventninger du/I har haft til Shane. Du skriver tidligere:
[quote:192886eb36]Vi valgte at få Shane ud, efter at have arbejdet længe og grundigt med hesten. Resultater var der mange af, desværre nåede vi aldrig det resultat der hed, at hesten kunne rides stabilt i alle gangarter.
Det resultat håbede vi at Shane kunne nå, han kom blot ikke en milimeter nærmere resultatet en vi selv kunne.[/quote:192886eb36]
Som jeg læser det, så regnede du med at Shane lige kunne fixe jeres problem med en seance. Hvis det er den slags forventninger der stilles, så kan jeg godt forstå at I er skuffede.

hilsen Belinda
Zanne (den Gamle)
Posts: 119
Joined: Sat 31. Dec 2005 10:29

Shane

Post by Zanne (den Gamle) »

Det har du ret i Belinda, det kan endog meget nemt misforståes. Det var nu på ingen måde meningen, med Shanes besøg. Hesten kunne rides inden han kom, problemet lå (ligger stadig) i at den pludselig blokerer og nærmest ikke "tør" røre sig ud af flækken. Den bare står og står - og kan ikke hverken lokkes eller tvinges videre.

Mvh Zanne
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Shane

Post by 99E »

Jeg melder mig gerne ind i "Klubben Af Folk Der Binder Deres Heste Og Synes Det Er Godt".

Og det er fordi at uanset at jeg er temmelig hestehorsemanshiphippie-agtig så er der nogle ting, som hesten "bare har godt af at lære" - lidt ligesom der er nogle ting som det er godt for mennesker at lære, fordi det er et redskab for dem til at agere hensigtsmæssigt i andre situationer.

Andengradsligninger er ikke noget jeg går rundt og bruger til hverdag - emn det at lære matematik er også at træne hjernen til at arbejde på en bestemt måde.

For mig at se har opbidning 2 formål, et "praktisk" og et "træningsmæssigt".
Det praktiske formål er netop at jeg kan binde min hest til enhver given dims (der står fast og/eller vejer mere end hun gør) og vide at hun stadig står der når jeg kommer tilnbage - uanset om det er fordi jeg skal ind i bageren efter en kokosmuffin, har glemt "en dims" indenfor eller skal overnatte i en skov uden en fold.
Mht. stævner har min oplevelse ved dressurstævner været at man som regel starter et par klasser i træk - nogenlunde. Men til westernstævner kommer man nemt til, hvis man er hyggeallroundrytter eller går efter Allround Champion, at starte klasser med flere timer imellem. Starter man nu 4-5 klasser (Pleasure, W. Horsemanship, Trail, Reining, måske en speed event eller en trail at halter) - så kan der nemt være 1-2 timer mellem hver klasse. Det er - med andre ord - en heldagsevent.

Den træningsmæssige gevinst ved at binde hesten op?
Tjah, jeg har en oplevelse af at det lærer hesten "tålmodighed" - eller "chill out på kommando" om man vil.
Gør man det rigtigt er det ikke noget der stresser hesten - den lærer hurtigt at når den er bundet har den "fri, og fred" mellem "opgaverne" - og at det er en rar og god ting at være bundet, og at man lige så godt kan stå stille og nyde det.

I øvrigt beskæftiger jeg mig da en gang imellem med 117 andre ting end min hest - 100% nærvær 100% af tiden er ret anstrengende, uanset om det er mennesker eller heste.
En gang imellem hænger vi bare ud - eller jeg sidder og læser en bog, eller hører musik. Lidt ligesom at jeg godt kan nyde at være sammen med Mikkel uden at vi er 100% "på" hele tiden, men bare slapper af eller læser en bog eller hører musik eller ser TV...
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
aribeth

Shane

Post by aribeth »

Sådan er vi jo alle så forskellige...

Egentlig er det med opbindingen et godt eksempel på forskelle mellem hestemennesker...

Jeg kender mange som aldrig binder deres heste mere end når de bliver striglet, men hvis jeg for eksempel rider på banen og så vil bygge en trailbane op, så er det ret så smart at jeg kan binde Basse til hegnet og gå rundt og hente ting og sager og bygge op imens.

Som 99E også siger, så er westernstævner lidt anderledes i forhold til dressurstævner, eller det er i hvert fald meget normalt at man starter flere klasser i forskelligt regi, og oftest er halterklasserne først på dagen og noget af det sidste kan være reiningklasserne eller noget...

Men jeg tror også der er lidt mere cowboymentalitet over det... hesten skal kunne stå bundet, eller endnu bedre "ground tied" når man er hoppet af den (for at binde en kalv eller ordner hegn eller andet... Jeg gør det også bare fordi jeg kan!

Når jeg er sammen med mine heste laver jeg også andre ting... hvis der kommer en nabo forbi når jeg rider på banen så hopper jeg da af og snakker engang imellem...igen er det smart at kunne binde hesten hvis ikke man gider at stå og holde den... Også fordi Basse for eksempel godt ved at når han er bundet så kan/skal han bare stå stille og slappe af... (og nogen gange spise græs hvis han er i bidløs :ehj: ) Og han ved også at når jeg holder i tøjlerne så plejer han godt at måtte blive kløet og kradset i panden... og det gider jeg ikek altid at gøre...


Men forestil jer nu at i er ude at ride og i pludselig kommer forbi et trafikuheld eller noget lignende.... så ER det da smart at man kan binde hesten til et træ eller noget og så gå hen og hjælpe i stedet for at stå der og holde en hest i den ene hånd og yde førstehjælp med den anden....

Det er selvfølgelig usandsynligt at det sker, MEN det er altså en rigtig fed ting at kunne HVIS nu uheldet skulle være ude...


Katrine
Lone

Shane

Post by Lone »

Oprigtigt talt, så kender jeg meget få heste, der ikke kan stå bundne.

I forenkler alting - sådan så jeg opfatter, at det I tror jeg siger, er at hesten ikke skal kunne stå bundet.
Mine heste kan stå bundet.
De fleste almindelige heste kan stå bundet.
Det er godt at kunen stå bundet.
Det gir bare ingen mening for mig, at gøre det i timevis, fordi jeg kan.
aribeth

Shane

Post by aribeth »

Nej sådan var det ikke ment...altså at det skulle lyde som om at jeg tror du siger at hesten ikke skal stå bundet.

Nu har jeg heller ikke mere end en enkelt gang haft en hest bundet i flere timer af gangen... Den skal jo have noget at spise ind imellem og drikke også. Men jeg har en gang haft Stråbær bundet i nogle timer, fordi hun simpelthen ikke kunne finde ud af at stå stille når hun var bundet. Så hun blev bundet til et træ ved en striglebom hvor der var opsyn. det hjalp faktisk...


Katrine
User avatar
Ms Strangefield
Posts: 1561
Joined: Thu 28. Feb 2008 16:29

Shane

Post by Ms Strangefield »

For lige at komme ind i kampen, længe efter den er fløjtet af, så er jeg jo hamrende enig med 99E (og en mere vist), at gør man sit forarbejde ordentlig, behøver hesten slet ikke bukke. hverken ved introduktion til sadel eller rytter.

Problemet er at hesten altså ikke finder ud af at "den ikke bliver ædt". Problemet er at den i en hvis rum tid udøver en gevaldig omgang flugt-/konfliktadfærd under sadel og rytter. Noget som lagres et sted i hjernen på den, hvortil der desværre ikke er en "delete"-knap. Så derfor er det i min verden et absolut MUST at hesten ikke når til det punkt der aktiverer den slags uønsket adfærd.

Selvfølgelig skal en hest lære at stå bundet længere tid, hvis man bruger sin hest til noget, som kræver den kan det. Ligesom min skal lære at finde sig i en klipper, fordi jeg af helbreds-/træningsmæssige årsager er nødt til at klippe den hver vinter. Derfor binder jeg jo ikke en tændt klipper på ryggen af den og lader den gå bananas, og drikker en kop kaffe indtil den står stille igen. Jeg bruger ugevis på at vænne den til at klipperen ligger tændt i den anden ende af stalden. Så lidt tættere på. helt tæt på, i min hånd, på den hals/skulder/ på dens ryg og på dens rumpe.

Men nogle ville jo nok bare proppe en bremse på kræet og få det overstået, eller snøre hovedet og røv sammen på den med en lasso...
http://thehorrorhorseshow.blogspot.com
Post Reply