Køkkenborde

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
User avatar
HHansen
Posts: 6997
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:01

Køkkenborde

Post by HHansen »

[quote:27138f363a="Jasper"]Aner ikke om man kan linke på denne måde.[/quote:27138f363a]

Det kunne man sikkert godt - men da jeg ikke har en bruger på HN kan jeg ikke se billederne :-(

Men lys og vinduer bliver ikke det store problem i vores nye køkken, der er ét vindue i et hjørne - og det er ikke der hvor køkkenbordet er.. Og så bliver der en dør med glas i, men der vil heller ikke komme sol direkte på bordet.

Jeg er mest bekymret for vand og våde glas og sådan noget på bordpladen.

Har fået en idé om corian vaske - vi skal jo have 2 - vil høre om vi kan få de 2 vaske helstøbt med en plade imellem. Hvis så hele arrangementet lægges ned i bordpladen, så har man dels en sort del i en træ bordplade, som matcher perfekt at der ved det andet bord skal være sort kogeplade i en træbordplade, dels har man vaskene og stykket imellem dem som "vådområde". Burde skåne træet så meget som muligt.
Mvh

-Helle

--------------------------------------------------------------------------------
I can manage without the bare necessities - it's my luxury I cant do without!
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Køkkenborde

Post by annetteB »

[quote:7c263e1df1]vil høre om vi kan få de 2 vaske helstøbt med en plade imellem.[/quote:7c263e1df1]


Dét kan I.....med én eneste begrænsning.
.
.
.
.
.

"- og har du penge, så kan du få...men har du ingen så må du gå"
*synger*
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
aribeth

Køkkenborde

Post by aribeth »

Jeg har træbordplader OG stål...

Jeg kan lige så godt sige det som det er.... jeg ville aldrig kunne have min vask i en træbordplade for det ville se grimt ud i løbet af 2 minutter....

Derfor har vi, som Annette skriver vasken i en stålplade og det er også skide smart når man får gris og ko og kød generelt, for det er meget nemmere at rengøre stål. Også når jeg bager synes jeg stålet er rart...

Mine træbordplader er egentlig meget pæne endnu, det er egebordplader olieret med naturolie, så bliver de lidt mørkere. Dog er der kommet en skjold på den ene fordi der er en eller anden nød der har stillet en våd skål og ikke flyttet den igen.... dog kan det jo bare slibes væk og olieres op igen....
Faktisk burde mine bordplader have fået olie to-tre gange siden de fik første og anden gang... men det har jeg altså ikke lgie nået :ehj:
Men træbordplader er pæne og rare og gode... bare ikke ved vasken syens jeg.

Katrine
User avatar
KatieKat
Posts: 8308
Joined: Sun 20. Nov 2005 17:14

Køkkenborde

Post by KatieKat »

Fru Gusse: Den kogefætter der er vi også ualmindeligt glade for.
Don't blame gravity on me.. I voted for velcro!
User avatar
JulieT
Posts: 928
Joined: Tue 22. Nov 2005 23:03

Køkkenborde

Post by JulieT »

Vi har olieret teak på bordene langs væggene, og så har vi en vaske-ø med hvid marmor på. I behøver ikke at fortælle mig, hvor upraktisk, det er, for det ved jeg godt. Men det er ganske øøøøndigt, og jeg har stadig ikke lært, at livet handler om overlevelse og ikke om, hvad der er pænt.

I London havde jeg rustfrit stål over det hele. Flot, hvis man havde nogen til at pudse det. Men knap så flot i praksis. Stålplade bag komfuret, amerikansk dobbelt-køler i stål, L-formet bordplade i... stål. Ovn i stål. O.s.v. Hold kaje hvor var jeg træt af stål. Dertil et gulv af kløvet skiffer, som var ganske umuligt at rengøre. Og to store marmorbadeværelser, som kun måtte pudses med en tandbørste og kildevand fra en særligt udvalgt bjergside i Provence. Og brusekabiner med utallige kvm glas, som skulle pudses. Og crom. Masser af crom. Hold op, det var moderne.

Mit næste hjem er en skurvogn med alt i formica.

Julie
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Køkkenborde

Post by annetteB »

[quote:c5db25a24e] næste hjem er en skurvogn med alt i formica. [/quote:c5db25a24e]

Den kan jeg får så vidt godt følge. Mit idealhus er et der kan rengøres med trykspuleren....UDEN først at skulle rydde de vandrette flader for genstande.
:viben:

(men jeg har alligevel valgt træbordplader i både køkken og bryggers :roed:)
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
User avatar
JulieT
Posts: 928
Joined: Tue 22. Nov 2005 23:03

Køkkenborde

Post by JulieT »

Anette, hvor længe tror du, der går, før de lancerer et typehus med den dér selvspulings-effekt, visse moderne, offentlige toiletter har?

Jeg håber, det bliver snart. ´Jeg er en glimrende mor, men jeg er mindrebemidlet sóm husmor.

Julie
Zanne (den Gamle)
Posts: 119
Joined: Sat 31. Dec 2005 10:29

Køkkenborde

Post by Zanne (den Gamle) »

Jeg er IKKE udstyret med udvidet rengøringsgen, og er faktisk rigtig glad for mit køkkenbord. Det er ganske almindelig laminat, t af den slags der fåes på metermål i ethvert byggemarked. Jeg har haft både træplade (steneg) og marmorplade, men det her, det er da nemt...

En klud lynhurtigt henover, så er (ser) det ganske rent ud. Brødkrummer, fnuller og andet godt ses praktisk taget ikke. Selv støv skjules ganske godt.

[img:b98684e95e]http://i14.photobucket.com/albums/a320/ZanneMunk/59f66202.jpg[/img:b98684e95e]

Mvh Zanne
udlandet
Posts: 2196
Joined: Sat 1. Mar 2008 23:45

Køkkenborde

Post by udlandet »

V har träbordplader. Stål er ikke längere velkomment herhjemme. Men har man börn eller nogen der passer ens börn i huset i flere dage ad gangen så välg ikke sart trä. Vi skal have nyt kökken og der bliver det en stenbordplade ved siden af komfuret.
Deerhunter

Køkkenborde

Post by Deerhunter »

Du kan roligt vælge en bordplade i træ. Faktisk vil jeg anbefale træ, fordi det bedre kan holde til sliddet i et køkken. Laminat er pænest når det er nyt - herefter går det kun ned ad bakke. Stålborde er ikke sagen hvis du har skarpe køkkenknive, og det bliver også hurtigt ridset når køkkenet bruges.

Ligegyldigt hvad, kan det ikke undgås at der smutter en kniv - en spegepølsemad lander sikkert også på bordet fra tid til anden - for ikke at tale om alle de tænkelige væsker som med garanti vil blive spildt - jeg gør i hvert fald. Derfor er træ på sigt det bedste valg.

Vælg ubetinget hårdttræ, men husk at eg ikke kan tåle noget der bare svagt minder om salmiak - det bliver lynhurtigt meget mørkt, så rengøringsmidler skal vælges med omhu. Almindelig opvaskemiddel er udmærket.

Inden pladen monteres, er det vigtigt den også får olie på bagsiden for at modvirke krumning. Endetræet skal også mættes inden vasken sættes i. Primært for at forhindrer revnedannelse senere. Koldpresset linolie er godt, da det hærder v.h.a. ilt og fylder cellerne. Koldpresset, fordi den har de mindste molekyler der bedre trænger ind i træets cellevægge, og linolie bliver heller ikke harsk.

Har du allergi i familien, bør du undgå olie med fungicider eller andre tilsætningsstoffer. Tilsætningsstofferne er ikke nødvendigt hvis forarbejdet er gjort omhyggeligt. Den rene koldpresset linolie er bedst - og billigst.

Efter du har fået den nye bordplade hjem og skåret til, er det en god ide at tørre den over med en fugtig klud så årene rejser sig. Når den er tør, slibes den glat igen med korn 180 eller finere. Gentag eventuelt processen så du til sidst står med en bordplade der er fuldstændig silkeblød. Arbejdet nu kan betale sig, fordi rengøring og vedligeholdelse senere bliver meget lettere.

Når bordpladen er ny, er det en god ide at tørre den over med olie et par gange om ugen. Gør det om aftenen inden du går i seng, så olien tørre i løbet af natten. Vær omhyggelig ved samlingen omkring vask og vandhaver. Når pladen efterhånden er mættet med olie, kan du nøjes med et par gange om året. Vand og andre væsker er herefter i praksis ikke noget problem.

Overskydende olie tørres af med en klud. Er bordpladen forbehandlet grundigt, kan papir fra køkkenrullen sagtens bruges som olieklud uden det fnugger. Der må ikke stå blank olie på pladen efter aftørringen.

Særlig opmærksom skal du være hvor opvaskemaskinen står. De varme dampe kan være hårdt ved træet. Husker du også at give underkanten af bordet hvor dampene vælter ud en omgang med oliekluden er problemet løst. Efterfølgende kan man nemt se hvornår pladen skal have lidt olie, og småskrammer kan løbende let fixes med sandpapir korn 220 til vådslipning og lidt olie.

Projekt køkkenbord er perfekt som gør-det-selv, også for folk der aldrig før har haft et stykke værktøj i hånden. Resultatet bliver super godt og det er overskueligt.
Post Reply