Merino-Uld

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
User avatar
Birgittekw
Posts: 384
Joined: Fri 18. Nov 2005 11:30

Merino-Uld

Post by Birgittekw »

[quote:82a2f6442e]Alt det glemmer pressen bare at fortælle, nej lad os blive rystede over hvad andre lande gør, så bliver vi jo så rigtige selv. [/quote:82a2f6442e]

Deri giver jeg dig ret, hvilket fremgård af mit første indlæg.....

Birgitte
Birgitte



M
User avatar
gukuvi
Posts: 2852
Joined: Tue 22. Nov 2005 00:24

Merino-Uld

Post by gukuvi »

[img:1202d1e029]http://i7.photobucket.com/albums/y255/gu-ku-vi/merinosheep.jpg[/img:1202d1e029][img:1202d1e029]http://i7.photobucket.com/albums/y255/gu-ku-vi/merinosheep2.jpg[/img:1202d1e029]

Sådan her så Merino ud i gamle dage, masser af hud og masser af fin uld på det store areal.I dag bruges denne type kun som udstillingsdyr og slet ikke i en uldproduktion.
(hvor ville jeg gerne have sådan en)

Gunni.
Jeg er ingen engel, men jeg har basket en del med vingerne.
User avatar
gukuvi
Posts: 2852
Joined: Tue 22. Nov 2005 00:24

Merino-Uld

Post by gukuvi »

http://www.youtube.com/watch?v=OJucymwBU6k&feature=related
Jeg er ingen engel, men jeg har basket en del med vingerne.
User avatar
Lena
Posts: 3359
Joined: Sat 29. Sep 2007 20:48

Merino-Uld

Post by Lena »

Vores første lam havde haft tyndskid da vi fik hende....... Pludselig så vi hvordan larverne myldrede rundt på den ene kølle......... ind under huden så ulden faldt af.......... Der var intet vi kunne stille op - andet end at aflive hende..........

Jeg ved ikke om man gør det mere, men dengang brugte man at "klemme" halen på det få dage gamle gimmerlam med en elastik. Halen visnede og faldt af.......... ikke noget voldsomt syn!

Dyretransporter som i dette klip fra YT gør så forbandet ondt at se.... nøjagtig som transporterne af DANSKE heste til Italien.......

Det lyder godt, at Australierne har en plan over, at denne grimme form for forebyggelse skulle kunne afskaffes i 2010........

Hvornår holder vi op med at sende levende heste til slagtning i Italien?

Jeg er ikke sikker på at en boycut af Merinould vil give Merinofårene i Australien bedre vilkår........ Australierne vil måske blive tvunget til stoppe med at avle Merinofår......... Så kan Kineserne overtage tjansen....
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Merino-Uld

Post by 99E »

[quote:7382ced636]Man kunne smide de der klipper flår og klipper huden af røven på fåret,i en gabestok,der kunne de selv få klippet og flået huden af røven,det kan være de så har mere forståelse for dyrene.
[/quote:7382ced636]
Tror du rent faktisk, det virker?
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
MDN
Posts: 165
Joined: Sat 1. Mar 2008 21:14

Merino-Uld

Post by MDN »

Jeg var godt klar over at der er en fornuftig grund til at fjerne huden, hvorfor skulle man ellers gøre det? -så mange mennesker er der alligevel ikke der nyder at påføre dyr smerter.
Når jeg snakker om de økonomiske årsager, drejer det sig udelukkende om manglen på bedøvelse og human behandling...
Hvis det er nødvendigt for fåret kal omtalte hud naturligvis fjernes, men det behøver da ikke at foregå under disse forhold?

Jeg er absolut ingen ekspert på området, men finder det da absolut forkasteligt at man ikke gør noget for at mindske og lindre deres smerte!!!
Der ogs
User avatar
spender
Posts: 386
Joined: Sat 1. Mar 2008 14:11

Merino-Uld

Post by spender »

Jeg synes det er nemt bare at fordømme og sige de skal lade være.

Hvem har vist dem alternativer, og hvor store økonomiske tab er der på disse alternativer? Ikke at jeg finder det okay, men mange har boet "in the outback" for evigt, og kender ikke andet.

Vejen frem må da være oplysning, og evt. statsstøtte fra den australske regering. Hvis man har været fåreavler hele sit liv forekommer det mig lidt utænkeligt at man lige stopper med brutalitet og fåreavl, fordi der kommer en og siger at det virkelig ikke går.

Ps: jeg har ikke set klippet, og ønsker det heller ikke.
Pr
User avatar
gukuvi
Posts: 2852
Joined: Tue 22. Nov 2005 00:24

Merino-Uld

Post by gukuvi »

Jeg har lidt forbindelse via hestene til Australien. Det med ulden har jo altid været deres hovedindtægt og de er stadigvæk verdens største uldleverandører.

Det er vist ikke mere end 3% af Australiens eksport der er uld længere, så også her sker der jo en ændring.

Landet er jo helt anderledes end vi kan tænke os, tusindvis af hektarer, hvor disse dyr lever mere eller mindre frit, også deres fine araberheste.

Nogle år i træk har de haft tørke med mange dødsfald til følge, det har sat bestandene ned, både kvæg heste og får.

Det har været umuligt at skaffe foder til dyrene og man har måtte slagte fine og kostbare dyr på den bekostning.

Jeg kan ikke lade være med at tænke på om de også skal skaffe vand, hvor der intet er, for så skal de godt nok være guddommelige.

Så sidder nogle mennesker her i lille Danmark og dømmer nogle andre hårdtarbejdende landmænd som gang på gang rammes af en katastrofe, enten det nu er BSE, Scrapie Maidi eller netop flueangreb, som kan tage den sidste bid brød ud af munden på dem.

Inden det er gået op for pressen, hvad der sker, ja så er det næsten overstået, for farmerne og uldleverandørene har taget konsekvens af de ikke så gode løsninger og man har selekteret ud i dyr med for meget hud og hår bagi og der er en plan der siger, at 2010 skal mulesing være et overstået kapitel.

Det har været et langvarigt arbejde at nå dertil, man laver ikke bare lige om på en race fra den ene generation til den anden, der skulle jo gerne være kvalitetsuld i det også.
Så nu synes jeg vi skal kikke på hvad vi selv putter i munden, feje for egen dør og ikke bare sluge alt hvad der bliver sagt råt.

Gunni.
Jeg er ingen engel, men jeg har basket en del med vingerne.
User avatar
belmont
Posts: 341
Joined: Fri 29. Feb 2008 21:25

Merino-Uld

Post by belmont »

ikke for at leaglisere det el noget men hvordan tror i de kasterere grise idag? de ryger op under armen og får snittet bollerne ud uden bedøvelse og får klippet hale uden bedøvelse så vi er sgu lige barbariske selv skulle vi så holde med at æde grisekød?
Fårene får sådan behandling for at der ikke skal ske noegt der er ti gange mere smertefuldt.
ja de burde bedøves det er rigtigt men sådan er der så meget idag.
save a horse ride a cowboy ;-)
User avatar
MDN
Posts: 165
Joined: Sat 1. Mar 2008 21:14

Merino-Uld

Post by MDN »

Hvad angår grisene... Det er da også helt forfærdeligt, hvorvidt man vælger ikke at spise grissekød på den baggrund er op til den enkelte, jeg har bestemt ikke prædket at nu skal vi alle sammen lade være med at købe tøj med Merino-uld og jeg vil heller ikke sige at man ikke må spise grisekød.
Men derfor kan jeg jo godt have ondt af de stakkels dyr der lider, fordi vi ikke kan finde ud af at gøre det humant.
Og det er da godt, at problemet se ud til at være væk i 2010 men er det undskylning for at dyrene skal lide i 2 år mere? -er der nogen -ikke økonomisk- grund til at dyrene ikke får bedøvelse? er der ikke bedre måder at undgå disse mider på?
Der ogs
Post Reply