Merino-Uld

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
User avatar
MDN
Posts: 165
Joined: Sat 1. Mar 2008 21:14

Merino-Uld

Post by MDN »

Så nogen af jer indslaget om Merino-uld i tvavisen? -puha det var da godt nok væmmeligt... Man burde da mene der var mere humane måder at undgå fluer på, ellers kunne de da i det mindste bedøve de stakkels lam. De klip var da godt nok hjerteskærende, tænk at nogen kan få sig selv til det...
Der ogs
MetteboDeluxe
Posts: 2563
Joined: Fri 8. Jun 2007 22:28

Merino-Uld

Post by MetteboDeluxe »

Det var jo censureret.. Jeg kunne ikke se hvad de lavede
* Kendt for :mettebo: *

* G
User avatar
MDN
Posts: 165
Joined: Sat 1. Mar 2008 21:14

Merino-Uld

Post by MDN »

De klippede i dem!!!!
Du kan se mere på DR's teksttv side 127
eller her
http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2008/03/07/191929.htm
Der ogs
MetteboDeluxe
Posts: 2563
Joined: Fri 8. Jun 2007 22:28

Merino-Uld

Post by MetteboDeluxe »

Av ja... Har lige googlet det lidt :ond:
* Kendt for :mettebo: *

* G
Jackpot
Posts: 22
Joined: Fri 18. Nov 2005 02:04

Merino-Uld

Post by Jackpot »

Jeg kunne se rigeligt på trods af censuren til at se at det var temmeligt blodet, at lammene ikke var bedøvet, og at det hele foregik på en temmelig babarisk måde.
Fy for den lede, jeg fatter ikke nogen mennesker kan få sig selv til at behandle andre levende væsener på den babariske måde.
Fy for den lede.
User avatar
MDN
Posts: 165
Joined: Sat 1. Mar 2008 21:14

Merino-Uld

Post by MDN »

Ja man bliver helt flov på menneskehedens vegne, tænk sig engang at mennesker er så egoistiske at de udsætter får for den slags grusomheder af økonomiske grunde!
Der ogs
User avatar
gukuvi
Posts: 2852
Joined: Tue 22. Nov 2005 00:24

Merino-Uld

Post by gukuvi »

Selvfølgelig er det af økonomiske grunde, men også for at forhindre at dyrene bliver ædt op af maddiker.

Jeg kan betro dig det er ikke noget kønt syn, havde engang en ged hvor det skete for og uanset at vi trådte til med det samme kunne vi intet gøre. Maddikerne var gået op gennem endetarmen, videre gik de så i tarmsystemet, og der kan du ikke komme til med gift. Den måtte aflives.

Jeg synes også der meget, meget synd for de stakkels dyr, men det er også forfærdeligt , hvis det andet sker, tænk på de store områder de går på, man kan jo ikke opdage de enkelte dyr i tide. 8-10 timer fra æggene er lagt og til miderne begynder.
Hvilke lidelser indebærer det ikke?

Indgrebet betyder at der ikke kommer uld på det sted og fåret risikerer ikke at det sker.

Den alternative måde er at sætte klemmer på huden, så er der ingen blod,huden dør og falder af.

Merinofår har en meget, meget løs hud, Sharpaihunde er intet at regne her, der aflejrer sig lanolin og rester fra afføring bagi, rigtig nams for sådanne smådyr.
Der er masser af dyreværnsforeninger ind over som vil have det stoppet, men også det der er det allerværste, nemlig transporterne af slagtedyrene til østen.

Det foregår under de værste tænkelige forhold, og dyrene bliver mishandlet under aflæsning og slagtning.Det havde været asmukkere hvis man havde gjort opmærksom på det i stedet.

Merinofåret er det får der har den allerfineste uld, det er opdrættet med de hudfolder for at øge arealet.

http://www.alv.org.au/storyarchive/0310sheep/0310sheep.php

http://www.wool.com.au/mediaLibrary/attachments/Publications/insight_breeding_breech_211106.pdf

Gunni.
Jeg er ingen engel, men jeg har basket en del med vingerne.
User avatar
Birgittekw
Posts: 384
Joined: Fri 18. Nov 2005 11:30

Merino-Uld

Post by Birgittekw »

Helt ærligt, tror I at vores egne produktions dyr bliver behandlet bedre.

Dyr der står i stalde fra de bliver født til de dør, dyr der bliver syge og næppe ser en dyrlæge, det kan ikke betale sig, undtagen hvis der forlægger en smitte risiko. Dyr der bliver kastreret uden bedøvelse, dyr der har ubehandlede sår, og alt det andet der forkommer.......igen i den hellige Mammons navn.......

Vi der gerne vil bekæmpe rodeo, både her og der, og tyre kampe, vi er med vores tavshed, ved at godkende store svinefarme bl.a. i de tidligere østlande, hvor man ikke engang skal overholde de mindste tiltag inden for dyreveldfærd........der er skam mange der blive ufattelig rige på dyrenes ,lidelser, også hertillands,.........det er skam ikke kun de Australske fårefarmere.

Ja, jeg er flov, og har været det i mange år.......

Birgitte
User avatar
Birgittekw
Posts: 384
Joined: Fri 18. Nov 2005 11:30

Merino-Uld

Post by Birgittekw »

Gunni , jeg har set de maddiker...........men jeg har også hørt der findes andre måder at løse problemet på........og jeg burde ikke skrive,dette da jeg ikke på stående fod kan huske nok om det, eller henvise til links.........

Min fornuft siger også at det måske var på sin p,lads med noget ordentligt avlsarbejde, for at formindske problemet.

Øv jeg bliver så urimelig sur, når jeg ser hvor afstumpede vi mennesker er, vi behandler andre levende væsne, og endda vor egen art med den største ligegyldighed....GRRRRRRRRR

Birgitte
Birgitte



M
User avatar
gukuvi
Posts: 2852
Joined: Tue 22. Nov 2005 00:24

Merino-Uld

Post by gukuvi »

Jamen, du skal ikke være sur, for der er et avlsarbejde igang med nogle dyr som det har vist sig ikke er langhårede bagi. Nu vil man kikke på arvegangen og planen er at mulesing skal være væk i år 2010.

Man har jo allerede fjernet de store flotte væddere med de fantastiske horn (og den bedste uld)

Alt det glemmer pressen bare at fortælle, nej lad os blive rystede over hvad andre lande gør, så bliver vi jo så rigtige selv.

Gunni.
Jeg er ingen engel, men jeg har basket en del med vingerne.
Post Reply