Net-Safe - Not-Safe.

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
Post Reply
Deerhunter

Net-Safe - Not-Safe.

Post by Deerhunter »

D. 25.2.2008 skriver Henrik (HN) på Heste-Nettet bl.a. om sikkerheden ved at anvende Net-Safe:

"De baseres overordnet på en standard, der hedder DS 484”

DS 484 er en standard der anviser en række punkter der skal overholdes, såfremt en virksomhed ønsker en certificering. Det skal bemærkes at en certificering kræver en kontrolinstans hvor reglerne sikres og kontrolleres som Henrik (HN) korrekt nævner.

”Vi afventer dog færdiggørelsen af et par features mere i Net-Safe samt noget dokumentation inden vi sætter processen i gang (revision af Net-Safe), da der er tale om en rimeligt stor omkostning,”

Dette kan kun udlægges som om Net-Safe er villig til at kompromittere sikkerheden ang. persondata så længe Net-Safe har ondt i økonomien. Er det korrekt opfattet?

Heste-Nettet har valgt at kræve identificering af sine brugere ud over hvad Persondataloven tillader. Henrik (HN) skriver d. 18.2.2008

”når man er logget ind via Net-Safe og har givet Heste-Nettet adgang til navn, postnummer og fødselsår”

Herefter kræver Heste-Nettet yderligere oplysninger, der som nævnt, ikke er nødvendige for at drive et debatforum. Hvad skal disse oplysninger bruges til ud over validering? Almen nysgerrighed er ikke forenelig med Persondatalovens indhold.

Følger jeg de forskellige link, støder jeg på NoFakePeople. Herunder noget de kalder BAZAR for private. Her nævnes i forbifarten lige “et tjek i CVR registret og deslige”. Bliver det næste RKI registret som tjekkes, hvis man skal følge tankegangen i “deslige” hvor virksomheder har samme rimelige krav om beskyttelse mod svindlere?

Falder talen på svindel, må det først og fremmest dreje sig om beskyttelse af privatpersoner som anvender Heste-Nettet. Net-Safe påstår de kan sikre denne beskyttelse.

”Et væsentligt formål med Net-Safe er at beskytte den almindelige bruger mod svindel og overgreb fra andre brugere” ( se om Net-Safe).

Hvordan har Net-Safe tænkt sig at overholde DS 484 og Persondataloven med kun 3 medarbejdere (oplyst af Selskabsstyrelsen) uden at overholde kontrolkrav som indledningsvis nævnt? Hvordan har Net-Safe tænkt sig at kunne garantere sikkerheden uden at være certificeret?

”Net-Safe vil løbende blive videreudviklet til at gøre dette lettere at styre for de enkelte brugere.” og ”Net-Safe (giver) dig ét fælles login der fungerer på mange forskellige websteder”.

Uden nævnte certificering har brugerne af Heste-Nettet ingen retsgaranti mod misbrug eller fejl forårsaget af Net-Safe. Hvad Net-Safe oplyser er kun en hensigtserklæring uden indhold.

Da sagen om oprettelse af en falsk identitet eksploderede på Heste-Nettet, valgte bestyrelsen den dårligst tænkelige løsning - en såkaldt uvildig advokatundersøgelse. Fremgangsmåden er en fornærmelse mod vores intelligens. Var ønsket om uvildighed reelt, havde bestyrelsen sendt sagen til rette instans - Datatilsynet. Datatilsynet er udelukkende sat i verden for sådanne tilfælde.

Sagen viser med al tydelighed, at hele set-uppet med fælles login som både Heste-Nettet og Net-Safe taler varmt for, ikke er behandlet med den fornødne respekt. De etiske anvisninger som både DS 484 og Persondataloven indeholder er efter min vurdering ikke tilgodeset.

Prøver jeg at finde hoved og hale i alle oplysningerne, støder jeg ustandselig på Net-Safe, Heste-Nettet og NoFakePeople som jeg efterhånden opfatter som én og samme surdej, da det åbenbart er samme personkreds der står bag driften af teknikken. Er dette tilfældet?

Det er ikke tilfredsstillende at få slynget en masse teknisk eller juridisk volapyk i hovedet som jeg ikke har den fornødne baggrund til at vurdere. Jeg er bare en simpel fotograf der efterlyser nogle simple svar på nogle simple spørgsmål.

Med venlig hilsen
Deerhunter
User avatar
Ms Strangefield
Posts: 1561
Joined: Thu 28. Feb 2008 16:29

Net-Safe - Not-Safe.

Post by Ms Strangefield »

Wauw! Har du også postet det på HN?

Super godt skrevet. Og jeg er glad for at jeg er ude af den suppedas! Eller det håber jeg bestemt, jeg er. Men man ved jo aldrig hvad de alligevel gemmer...
http://thehorrorhorseshow.blogspot.com
Deerhunter

Net-Safe - Not-Safe.

Post by Deerhunter »

Alle skal være velkomne til at bringe mit indlæg på Heste-Nettet.

Med venlig hilsen
Deerhunter
Kokjo

Net-Safe - Not-Safe.

Post by Kokjo »

Hej Deerhunter - er du nu også herinde :lol:
User avatar
Stimata Doamna
Posts: 6496
Joined: Wed 20. Dec 2006 11:58

Net-Safe - Not-Safe.

Post by Stimata Doamna »

Velkommen til, Deerhunter :-)
Venlig hilsen
Randi



Riding ... the art of keeping a horse between you and the ground
User avatar
Stimata Doamna
Posts: 6496
Joined: Wed 20. Dec 2006 11:58

Net-Safe - Not-Safe.

Post by Stimata Doamna »

[quote:a89a59034b]det her er ikke just CartLand[/quote:a89a59034b]

Næ, det er nærmere Orwell eller LeCarré :hhansen:

Deerhunter, har du oprettet dig hos NetSafe? Eller forsøgt?
Venlig hilsen
Randi



Riding ... the art of keeping a horse between you and the ground
User avatar
Elsoma
Posts: 249
Joined: Fri 18. Nov 2005 18:00

Net-Safe - Not-Safe.

Post by Elsoma »

Hej Deerhunter, velkommen til! heidio

Det er etterhånden få som kan skrive på HN af os herinde, mange er Bannet de siste dagene og andre har vært fornuftige nok til ikke at opprette seg på unsafe. :afvist:

Så desverre er det ikke så mange som kan sette ditt udmerkede indlegg på HN.
Og om noen gjør det, vil de også bli bannet og indlegget slettet.

Så vi kan jo håbe at de som er på HN kommer herind og får læst det, så kanskje det vil ringe nogle klokker hos flere personer! :ide:
hilsen Ellen, den Danofile norske!
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Net-Safe - Not-Safe.

Post by Lone Beck »

Jeg er stadig ikke bannet, så hvis alt andet glipper kan jeg vel nok ofre mig og melde mig til netunsafe...
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
Lone

Net-Safe - Not-Safe.

Post by Lone »

Jeg er da heller ikke bannet - jeg har bare aldrig oprettet mig.
User avatar
KatieKat
Posts: 8308
Joined: Sun 20. Nov 2005 17:14

Net-Safe - Not-Safe.

Post by KatieKat »

Er det kun mig der begynder at kede mig lidt over alle de HN-relaterede ting?
Don't blame gravity on me.. I voted for velcro!
Post Reply