Hvornår kan man se drægtighed

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
User avatar
Mansemor
Posts: 887
Joined: Sat 17. Feb 2007 16:21

Hvornår kan man se drægtighed

Post by Mansemor »

Slettet.
[b]Hvis hesten ikke f
User avatar
Ane
Posts: 3438
Joined: Thu 24. Nov 2005 12:04

Hvornår kan man se drægtighed

Post by Ane »

jeg tror nok det har meget med hoppen at gøre og hvor godt man kender den, om man eksempelvis har set den forandre sig under en drægtighed tidligere..

man hører jo nogen gange om de hopper hvor ejeren bare synes den var lidt småtyk, satte den ned i foder og red jagter - ind til der pludselig kom et uventet føl..

på den anden side synes jeg de hopper jeg har set har været ret tydeligt drægtige 3-4 måneder inden foling - men det er måske bare fordi jeg ved det.

Min gamle hoppe ændrede temperament meget hurtigt, så vi vidste hun var i fol allerede inden dyrlægens test - hun ændrede sig meget, men mest psykisk.

-Excuses are the nails used to build a house of failure
User avatar
Mansemor
Posts: 887
Joined: Sat 17. Feb 2007 16:21

Hvornår kan man se drægtighed

Post by Mansemor »

Slettet.
[b]Hvis hesten ikke f
User avatar
Pilevadgaard
Posts: 464
Joined: Sun 18. Nov 2007 22:14

Hvornår kan man se drægtighed

Post by Pilevadgaard »

....vores hopper er ofte mega kælne, så de er ved at hoppe ned i ens lomme...
User avatar
Ane
Posts: 3438
Joined: Thu 24. Nov 2005 12:04

Hvornår kan man se drægtighed

Post by Ane »

Det blev min gamle også, altså kælen og mere rolig (hun var også top-hys - dyrkede piaff på staldgangen når hun blev parkeret der).

..og så ændrede hendes forhold sig til hoppeflokken, hun blev mindre interesseret i konflikter, holdt sig mere for sig selv.

-Excuses are the nails used to build a house of failure
Berit
Posts: 146
Joined: Sun 19. Feb 2006 14:54

Hvornår kan man se drægtighed

Post by Berit »

svært syntes jeg , men måske nemmest på første gangs hopper, jeg kan se det på vores den ene som er 4 mdr henne den anden gamle hoppe er også 4 mdr henne der kan intet ses.
Dolly samme dag som hun blev bedækket
[img:b9e1f89b03]http://i192.photobucket.com/albums/z80/dedagda/PICT0075-2.jpg[/img:b9e1f89b03]

billedet taget forleden, hun er 4 mdr henne i sin drægtighed og jeg syntes godt det kan ses
[img:b9e1f89b03]http://i192.photobucket.com/albums/z80/dedagda/Billede046.jpg[/img:b9e1f89b03]

det skal siges at hun ikke er scannet, så hvis det viser sig hun er tom, så skylder jeg vist en omgang*G*
Mon de har tabt os bag en vogn fra USA
User avatar
Mansemor
Posts: 887
Joined: Sat 17. Feb 2007 16:21

Hvornår kan man se drægtighed

Post by Mansemor »

Slettet.
[b]Hvis hesten ikke f
User avatar
Stutteri Highmoor
Posts: 211
Joined: Mon 22. Oct 2007 20:59

Hvornår kan man se drægtighed

Post by Stutteri Highmoor »

lige så forskelligt som ved mennesker!

En hoppe som er i fol, vil på et tidspunkt blive mere dyb foran lysken. Det kan ikke samlignes med græsvom eller halmvom. Derfor mener jeg heller ikke, at Berits hoppe ser drægtig ud. Men det er jo også som man kender sine hopper!
Iøvrigt så fylder følle jo heller ingenting før sidst i drægtigheden. Når de er 4 måneder henne, så er det så vidt jeg husker, at samligne med størrelsen på en killing.

Hvis du lægger hånden foran lysken lidt "ind under" maven så kan det være, at du er heldig at mærke følle bevæge sig. Men der er stor forskel på føllenes aktivitet.
Den ene af vores hopper havde sidste gang et meget aktivt foster, hvorimod den andens foster nærmest ikke gad bevæge sig.

Hvor er forventningens glæde stor - alle de drømme man har om sit kommende føl, suk :elsk:

hilsen Belinda
User avatar
Fellpony
Posts: 371
Joined: Sun 24. Sep 2006 19:51

Hvornår kan man se drægtighed

Post by Fellpony »

Min hoppe ændrer sig også psykisk under drægtighed.fra at være meget reserveret til nærmest at stå i lommen hos mig.Dog stadig kun mig som hun kender.
I år er hun så blevet helt ekstrem så hun fuldstændig viger for de andre heste.De kan nærmest gøre alt med hende.Selv under indlukning kan de gå ind og jage hende ud af hendes boks og spise hendes mad..
Jeg håber virkelig at hun strammer sig an når hun har folet ellers nupper de da føllet fra hende.
Jeg kan endnu ikke se det på maven men hun er også kun 3 mdr henne.Sidste gang kunne jeg,da hun var 5-6 mdr henne mærke følle da han bumlede rundt derinde.Han var meget aktiv..
**En rigtig pony er en Fellpony**

http://www.fellpony.eu
aribeth

Hvornår kan man se drægtighed

Post by aribeth »

Bærret er nu godt 6 måneder henne og hun er efterhånden godt dyb, der er ingen tvivl om at hun er i fol længere... for en måneds tid siden kunne jeg kun mærke det når jeg stak hånden ind i mellem bagbenet og maven, så fyldte hun lissom mere der. :-)

Men det er dælme forskelligt synes jeg, men jeg kan godt se hvad det er du mener Berit, jeg synes hun ser en lille bitte smule dyb ud på det sidste billed. :-)

Katrine
Post Reply