Voltige - dyremishandling?

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Voltige - dyremishandling?

Post by Lone Beck »

På et beslægtet forum er der tit debatter om, hvor meget en hest kan bære.

Jeg er selv småhysterisk og kan absolut ikke få mig til at sætte mig op på min lille Dengse, der kun er 158 cm og ædel.

Man hører nogen sige, at en hest kan bære 1/7 af sin egen vægt, andre siger 1/4 og atter andre lægger sig et sted der i mellem.

En del ryttere mener at vide, at f.eks. en shetlandspony aldrig må bære mere end 50 kilo (og en DV ikke mere end 70-80 kg) - alt andet er dyremishandling, også selv om ponyen/hesten ikke viser nogen som helst tegn på ubehag eller overbelastning.

Det er jo lidt pudsigt. I alle andre dyrevelfærdsspørgsmål vurderer man vel først og fremmest udfra om dyret ser ud til at trives og virker tilfreds. Men lige akkurat, når det drejer sig om rytteres vægt, er det noget man lissom bare VED.

Men hvad så med voltige? Jeg ved godt at vægten er anderledes fordelt og at hestene formentlig er i rimelig form, inden de bliver sat til at slæbe rundt på tre ryttere, meeen - se lige dette billede.

Denne her hest ligner da ikke ligefrem ligner hestenes svar på Arnold Schwarzenegger, men den har sgu da temmeligt mange kilo plantet på den stående rytters fødder - BAG ved det punkt, hvor vi ellers siger, at man skal placere sin bagdel for at belaste hesten mindst muligt???

[img:4b2d6c950a]http://i14.photobucket.com/albums/a310/LoneBeck/voltige2.jpg[/img:4b2d6c950a]

Jeg har kun kendt en enkelt voltigehest, en DV'er, som altså ikke blev trænet særligt længe, før den gik med "fuld oppakning", og jeg tør ellers nok sige, at hesten trivedes. Han var på ganske få uger blevet en helt anden hest - fra sur og trist til glad og rar.

Men hvad mener I om hele den her debat? Hvordan vil I vurdere, om en hest slæber rundt på for mange kilo (på ryggen - ikke på sidebenene!)?
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
User avatar
Dorte Hansen
Posts: 1316
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:37

Post by Dorte Hansen »

Jeg synes det er fuldstændig umuligt at give nogle klare retningslinjer for hvor meget en hest må bære.......

Jeg er selv shette-fan, og ville uden rødmen sætte mig op på nogle af dem.....

De små og spinkle, ville jeg ikke (men jeg ville heller ikke eje sådan en).
De små stolpe-bens-tyksakker, ville jeg ikke have et problem med at ride lidt på.......

De 2 jeg sidst havde, var jeg da oppe på.
De var 89cm. og 98cm.

Den "store" af dem, sad jeg ikke så meget på, for han var mere spinkel og fin i det(han var halvt Dartmoore), men jeg var da oppe og ride 5-10 min. skridt-tur, på marken eller i haven.

Min søster og jeg, red dem da engang 4 km, så de kunne komme på en anden mark.
Det virkede de som om de nød i fulde drag.....

Vi skridtede stort set roligt hele vejen, undtaget da de 2 små blev enige om at rende lidt om kap........
Det lod vi dem gøre, og vi havde ikke skyggen af dårlig samvittighed.......


Jeg synes at det er påfaldende at tendensen går mere og mere i retning af at pakke heste ind i vat.
På det beslægtede forum, vil jeg ikke deltage i debatten, da de der råber højst om mishandling når man rider en shette, sjovt nok er dem der også råber at shettere ikke er børneponyer, og så absolut bør tilrides af erfarne voksne.......

Det er vel sådan at hvis man som ejer har lidt føling med sine dyr, så kan man hurtigt bedømme om man er for tung........
Der er jo også stor forskel på om man hygge-skridter en lille tur, på en velbygget hest, eller om man fræser i tumevis ud over stubmarker, og springer, på en ikke udviklet og muskelfattig hest.
Uanset om den er 180cm. eller en lille shette.........

Alt med måde, og efter hvad man har trænet hesten op til.....

Tæt på hvor mine shetter stod, bor en familie med 2 store heste, de står konsekvent på stald, og der kan snildt gå 3-4 uger imellem de bliver redet.
Når de så skal rides, foregår det gerne, med 5 min. skridt som opvarmning, og så springes der i 3 kvarter..... Så er det ellers i skoven i op til 3-4 timer, med mange fræsere.......

Det synes jeg er langt værre, da hestene, jo ikke er ordentligt muskel-opbyggede, og opvarmningen er mangelfuld.

Men sådan er vi jo så forskellige............
User avatar
HHansen
Posts: 6997
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:01

Post by HHansen »

Ih ja!
Jeg er også en af dem der er ved at få FNILLER af at heste ikke længere kan tåle noget som helst :twisted:

At en almindelig DV'er eller anden stor hest, ikke må bære en rytter på over 70 kg er jo latterligt!
Men der er MANGE piger der har den holdning i dag (har aldrig mødt den holdning hos mænd - sikkert fordi mange af dem vejer godt over 70 kg :mrgreen: )

I min rideklub, hvor jeg også underviser, har vi faktisk ingen heste tilbage. Kun store og små ponyer. Men 2 af vores ponyer er MEGET robuste og på max mål - og vi lader uden at blinke de voksne ryttere ride dem!
Den ene er iøvrigt genial voltigeringshest, den er bred som en ladeport, og har intet rygsving. Der kan snildt stå 3 børn på den. Og den kan snildt bære det.

Jeg tror ikke på at man ikke vil kunne se det hvis en hest belastes for meget.
Jeg nægter at tro på at f.eks vores elevheste, ville gå den ene time efter den anden med en velvoksen rytter på, uden at jeg der står og ser på dem ville kunne se det, hvis den var utilfreds med byrden.

Hvis vi vender tilbage til voltigeringsbilledet - ja så bærer den hest måske 150 kg. Og jeg synes ikke den ser påfaldende overbelastet ud. :P
Faktisk har jeg aldrig set en voltigeringshest, som så overbelastet ud, selvom den udsættes for spring op på ryggen og ned igen.
Nej, det er ikke dyremishandling hvis du spørger mig :D
Mvh

-Helle

--------------------------------------------------------------------------------
I can manage without the bare necessities - it's my luxury I cant do without!
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Post by annetteB »

[quote:a0ea3c8ac4]Jeg er også en af dem der er ved at få FNILLER af at heste ikke længere kan tåle noget som helst [/quote:a0ea3c8ac4]

Ja, sådan en "fnillerramt" er jeg altså osse.
Ikke bare kan selv store, voksne og muskuløse heste knapt bære en sadel - endsige en RYTTER over 50 kilo - men de kan også dårligt bære den i mere end 3 kvarter om dagen.
:shock:

Og så er det jeg tænker på Ferdinand - min alltime yndlingshest, som jeg til enhver tid ville få lavet en klon af hvis det var muligt.
:wink:

Ferdinand var en kraftigt bygget "lille" hest omkring 158-160 cm. Han levede til han var sidst i tyverne og havde på det tidspunkt været rideskolehest siden 7-årsalderen.

Ferdinand blev brugt til nybegynderne (han var så RAR) til de letøvede (Der var udfordring alene i dét at lære at SIDDE NED på ham) til de øvede (han gik LA, hvis der kom en rytter på ham, der kunne give ham hjælperne) - og jeg sprang på ham to gange om ugen.

I weekenden red jeg ham på kvadrilleholdet - eller startede lokale klubstævner på ham...og så blev han forresten brugt til voltigering.
(han havde en dejlig jævn galop og gik glad og gerne i en jævn, kort, galop i en time i træk - og tillod sig kun den ene fornøjelse af og til at lave et ENORMT bukkespring, netop når alle tilstedeværende troede at NU lykkedes øvelsen, hvor een person sidder på hesten, een står på knæ og een står op. I dét tilfælde var fristelsen åbenbart for stor: 3 med eet hop! :twisted: )

Ferdinands arbejdsdag var oftest på 6 timer - og jeg har aldrig set ham træt, forpustet eller svedig.
(efter en springbane rundt var jeg således væsentligt mere forpustet end han var! :oops: )

- og hvad "værre" var - Ferdinand var INGEN undtagelse!
Selvfølgelig var der hest, som måtte slåes ned af den ene eller den anden grund: nøjagtig som idag.

Men det forekommer mig altså, at ENTEN så tåler heste generelt INTET i forhold til dét de tålte for tyve år siden (undtagen min lile hest på 158 cm, som tilsyneladende uden skavanker gladeligt slæber rundt på mine 90 kilo, når det passer mig? :roll: ) - eller også har en meget stor del af den danske rytterflok i løbet af disse tyve år tildraget sig nogle sære ideer om heste og hestehold??

*Tilbage til emnet, annette* NEJ, jeg synes IKKE at voltigering er dyrplageri, sålænge man anvender en hest, som kan lide at arbejde på dén måde. For jeg tør vædde hvad som helst på, at ikke alle heste har talent herfor eller lyst hertil.
:idea:
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
Jeanie

Post by Jeanie »

En af de piger vi har i "huset" går til Voltegering, og jeg har været med hende nogen gange.
De heste de bruger på det sted, er nogle kæmpe krabater, og selv jeg syntes de er store. De piger der dyrker voltige er nogen små sylfider, og vejer jo ingenting.. :roll:

Nej jeg syntes ikke det er dyremishandling !!Ikkes et i forhold til, hvor stærke heste er. De tåler sgu mere end vi regner med.
User avatar
MinnaN
Posts: 4643
Joined: Sun 29. Jan 2006 13:00

Post by MinnaN »

Jeg ville kvie mig for at sætte en voksen noget som helst op på en shetter/III'er.
I mit hoved blir det til max 50 kilo og 150 cm høj til sådan en lille en. Ryg, ben, ribben, torntappe alt sådan noget farer rundt i mit hoved. Sener, mørbrad, ondt i ryggen. Puha, jeg blir helt dårlig.

Jeg selv er det der hedder tyk. omkring 90 kilo fordelt på 178 cm.
Så jeg sætter mig ikke op på en spinkel noget som helst. Både for min skyld og for hestens. Jeg mener dog stadig at en DV'er kan bære min vægt, den er dobbelt så høj som en bette shetter og også dobbelt så tung.

Jeg går ikke ind for at pakke hesten ind i vat, snarere tværtimod, men bette shetter og voksne ryttere er en dårlig kombi i mit hoved. Den viden jeg har om hesteskelet og muskler, såeh..
Det skal sgi kun være når man underviser ungerne i at håndtere shettere oppe i sadlen. :wink:
Præsident på livstid for Basse's Fanklub.
She who can pick a pun, can also pick a pocket.
Into the belly of the Beast. And out the demon's arse.
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Post by Lone Beck »

Men, Minna, hvad bygger du den antagelse om at en shetlænder max må bære 50 kg på?

Som jeg nævnte i starten af tråden er vægtbelastningen af hestene også noget, jeg bekymrer mig en del over. Og da jeg for nyligt hørte om en dame på 120 kilo, der red små islændere, blev jeg ærligt talt en smule paf. :shock:

Men jeg har ikke noget som helst at bygge det på. Og det har jeg heller ikke indtryk af at andre har. Argumentet er "man plejer at sige...." eller "man kan da sige sig selv" - og det er jo ikke noget argument! :idea:

Hvis hesten/ponyen ikke viser noget tegn på ubehag eller overbelastning, er det da ikke umiddelbart logisk, at konkludere at rytteren er for tung :?

Alligevel vil jeg sgu mene at 120 kg på en 135 cm høj ismule er temmeligt meget i overkanten af det forsvarlige. =;

Men det ville da være rart, hvis der fandtes noget forskning eller noget statistik på området - fremfor vores tyrkertro - for slet ikke at nævne vores mangel på logik, når vi synes at en rytter på 100 kg er for tung til en hest, der til gengæld godt kan bruges til voltige med 3 ryttere, der hver vejer omkring 50 kg :D
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Post by annetteB »

Lur mig, om ikke der er en væsentlig grad af æstetik involveret, når "man" diskuterer rytterens maximumvægt contra hestens størrelse??
:?

Jeg må i hvertfald indrømme, at i de tilfælde hvor JEG har tænkt "pyyyh, ha - stakkels hest" har det været hvor rytteren UDOVER at være tung også har været decideret "uformelig" - og måske sågar (eller ISÆR?)en dårlig rytter.

Tænkte netop på det den anden dag, hvor en mandlig rytter i L.O.R. i undervisningsøjemed red en middelstor 1'er pony for dennes ejer.
Trods dét, at manden næppe er en centimeter under 190 cm høj og ikke ligefrem er sat sammen af tandstikkere og piberensere - så udgjorde de en forbavsende elegant ekvipage.
=D>

- og der var ikke den mindste tvivl i mit sind om, at dén pony SAGTENS kunne bære ham!
8)

(men han kunne have sparet sig for at tage sporerne på: Hans hæle var placeret noget nær 20 cm under ponyens bug: :lol:)

- MEN: En dårlig rytter af samme kampvægt, med flæsk istedet for muskler, urolige hænder og klaprende underschenkler på den selvsamme pony ville ihvertfald i MINE øjne have været et frygteligt syn - og jeg ville med ret stor garanti have tænkt, at han eller hun i dén grad var for stor og tung til den arme pony..?!
:shock:
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
User avatar
Heidi
Posts: 134
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:10

Post by Heidi »

Det med vægt er virkelig noget der får visse til at løfte øjenbryn.. Og jeg tror mange lider at vægtforskrækkelse og overpyller om hesten og deres evner

En stor mand på lille hest er også ok, hvor en stor pige er mindre ok.

Jeg er ikke nogen mager ting, så langt fra :mrgreen: og jeg rider westen med uhh så tunge sadler... (der i øvrigt fordeler rytterens vægt over et større område så trykket pr. cm2 er mindre end en en dressur/sprng sadel :P )

Jag har fået et par kommentare med på vejen med at min hest er for lille og det er synd... og når selv samme hest rides af min mand der er noget højere end jeg, men ikke lettere falder der ikke et ord :evil:
Før vi flyttede blev mine heste tjekket tit og tæt af både massør og kiropraktor fordi jeg vil være sikker på de ikke lider overlast (og fordi massøren havde heste samme sted :mrgreen:) ingen af dem har nogen siden haft noget at udsætte på hestene og deres kropsdele.
Den gamle madamme gik endda gennem bøjeprøve uden anmærkninger da hun var 18 år, selv om hendes stakkels ben i 10 år havde slæbt rundt på mig.

Jeg kan gode forstå hvis der er "vægt begrænsning" og en person på 120 kg ikke bør sætte sig på en shetlænder, men at hyle op om heste generelt max kan bære 50-60 kg er det rene vanvid. Jeg ville dog selv have betænkeligheder ved at svinge mig op på en islænder selv om jeg ikke er i nærheden af de 120 kg.

BTW. Voltige er er slet ikke dyreplageri og jeg er imponeret over det de kan =D> Det er store robuste heste.

Hvis Ferdinan kommer i en klon, så vil jeg gerne bestille en, han lød som en dejlighest
Hilsen Heidi
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Post by Lone Beck »

Glemte jeg at nævne, at jeg naturligvis IKKE mener, at voltige er dyremishandling? :mrgreen:

Jeg synes det er sejt. =D>

Men jeg ville IKKE synes det var sejt, hvis der sad en 150 kilos rytter på ryggen af den dér ædle varmblodsting i øverste indlæg...med eller uden westernsadel :roll:

Det jeg er ude efter, er den dér med, at "man kan sige sig selv at en hest/pony ikke kan bære så tung en rytter"..."selvom den ikke viser tegn på overbelastning/utilfredshed, for heste er SÅ tolerante og overbærende, så de finder sig i hvad som helst...".

- Ligesom ALLE heste pænt løfter hove, når de bliver bedt om det?
- Ligesom ALLE heste tager det stille og roligt første gang de får rytter på ryggen?
- Ligesom ALLE heste står pænt, når de bliver striglet/sadlet op uanset om de er kildne?
- Ligesom ALLE heste uden at vise tegn på ubehag/ømhed, kan rides i timevis med en sadel, der ikke passer?

Osv.

Jeg synes da nok at heste er i stand til at vise, hvis noget generer dem. Men lige akkurat med vægt, er det noget andet - "den bærer med smil sin byrde"? :roll:
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
Post Reply