Om religiøse hensyn.

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
User avatar
Mikkel
Posts: 414
Joined: Sun 27. Aug 2006 20:06

Om religiøse hensyn.

Post by Mikkel »

På foranledning af en overskrift her til morgen om en sag, hvor to kvindelige hospitalsansatte af religiøse årsager nægter at bære uniform med korte ærmer, i modstrid med hospitalets hygiejneregler, kommer jeg altså til at tænke lidt over det der med religionsfrihed og hensyn til religion...

Jojo, jeg har da lært udenad, at jeg skal tage hensyn til folks religion, men for mig er det blot på linie med, at jeg sådan generelt skal tage hensyn til andre menneskers følelser og gøre plads til deres synspunkter. Men lige med religion kommer jeg tit til det punkt, hvor jeg bare må sige, at hensynet slipper op fordi:

Argumentet "Fordi min usynlige ven siger det" bare ikke HOLDER, når det skal holdes op imod argumenter fra den virkelige verden! :fy: :brok:
Og som ateist KAN jeg altså ikke se, at det kan være et argument, som kan retfærdiggøre særligt meget, ud over lidt sær opførsel og underlige ritualer. Sær opførsel og underlige ritualer er jo helt fine. Der er også folk, der går til folkedans. Men holdt op imod helt virkelige, reelle ting som hygiejneregler på et hospital? Pak det væk. :peg:

Rant over. :hhansen:
Image
Illum
Posts: 218
Joined: Thu 9. Jun 2011 16:42

Du er jo så

Post by Illum »

User avatar
Godzilla
Posts: 6894
Joined: Fri 18. Nov 2005 00:29

Re: Om religiøse hensyn.

Post by Godzilla »

Synes det samme som Mikkel og Ped. Hvis de vil have lange ærmer må de søge et job hvor det er tilladt at have lange ærmer. Period. :peg:

Iøvrigt synes jeg at det er ok at give børn andet end svinekød i skolen. De kan jo give ungerne noget vegetarfoder istedet.
Godzilla....the Donkeymom Image

Don't underestimate the power of denial.
Intunia
Posts: 2600
Joined: Mon 29. Jun 2009 20:37

Re: Om religiøse hensyn.

Post by Intunia »

Jeg er enig med Mikkel, Ped og Gunilla.
Det bliver nok svært at f en stor diskussion ud af denne tråd! :hhansen:
bla bla bla
misssophie
Posts: 2533
Joined: Thu 30. Jul 2009 11:01

Re: Om religiøse hensyn.

Post by misssophie »

generelt synes jeg at hvis andres religion ikke "kræver" noget af mig, er det ok med mig
fx påvirker det mig ikke at betale ved en kasse hvor der sidder en med tørklæde, og derfor har jeg ikke noget problem med at kassemedarbejderen har tørklæde på.

men i det øjeblik at jeg skal til at vise særhensyn fordi andre har en religion eller regler de skal følge,- så står jeg lidt af.

det kan ikke være meningen at det skal ligge omverden til last, at man har en religion der skal følges.

hvis ikke man kan varetage et job pga ens religion,- så må man finde et andet job man kan varetage
Misssophie
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: Om religiøse hensyn.

Post by 99E »

Jeg glæder mig til at høre om den første muslim, der søger job hos Hot Buns og så klager over ikke at måtte gå med lange ærmer... :viben:
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
Felis
Posts: 602
Joined: Fri 10. Sep 2010 23:53

Re: Om religiøse hensyn.

Post by Felis »

Religion er efter min opfattelse noget Fanden har skabt.

Visse religioner er de mest diktatoriske styresystemer der overhovedet findes, og synes ikke at have meget andet formål end at holde folket i ave og under kontrol.



Og det er totalt tåbeligt, at religion har så stor magt over mennesker, at som f.eks her, en person nægter at følge et uniformsregulativ på hendes arbejdsplads, fordi en skide religion har formået, at få så stor magt over vedkommende.
Felis

Jeg har ingen fordomme....jeg konstaterer bare
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: Om religiøse hensyn.

Post by 99E »

Jeg synes, det bliver ekstrafjollet, når "Fordi min usynlige ven siger det! Det står i den her oldgamle bog!!" vægtes højere end "Fordi jeg har tænkt grundigt over det og er nået frem til, jeg mener XYZ er uetisk eller umoralsk, så dét vil jeg ikke!".
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
Intunia
Posts: 2600
Joined: Mon 29. Jun 2009 20:37

Re: Om religiøse hensyn.

Post by Intunia »

Og fanden har skabt menneskerettigheder! ifølge Marie Krarup. -poogift
http://www.b.dk/politiko/menneskerettighederne-dem-har-fanden-skabt
bla bla bla
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Re: Om religiøse hensyn.

Post by annetteB »

henviser til min signatur...

Og er for øvrigt enig med Ninie, Mikkel mfl.
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
Post Reply