Hvordan slipper man af med...

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Hvordan slipper man af med...

Post by annetteB »

...et 15 år gammelt VASKETØJS-NAG!!?
:oops:

I betragtning af, at jeg plejer at bryste mig af, at jeg IKKE bærer nag - så er det stærkt beskæmmende at tænke på, at jeg i de sidste 15 ÅR har båret rundt på et særdeles livskraftigt sådan...og at jeg løbende fodrer det!
:shock:

Ser I, kære strigler: Jeg HAAADER at lægge rent vasketøj sammen og sortere det i bunker efter tilhørsforhold...og jeg hader også at lægge mandens og min bunke på plads.
:evil: :evil:

(har ved trusler om hug og slag formået alle ungerne til at lægge deres egne bunker på plads! 8) )

Grunden til mit nag ligger tilbage i forholdets start, hvor jeg hurtigt opdagede, at Manden Min egentlig ikke brød sig om, at jeg vaskede tøj.
:roll:

Jeg vaskede det nemlig HELT forkert: Ved forkerte grader, sammen med forkerte ting, med forkert mængde vaskepulver, uden skyllemiddel og med/uden forvask, når det skulle være uden/med.
:roll:

- og dét trods det faktum, at jeg indtil jeg mødte ham trods alt havde vasket ALT mit eget tøj i omkring 13 år - uden nogensinde at have ødelagt een eneste ting i vask.
8)

Det er skam ikke fordi jeg ELSKER at vaske tøj...
:roll:

...Faktisk ville det have været UDMÆRKET, at Manden overtog dén tjans!
:wink:

...hvis ikke det var for een eneste ting. Han lagde/lægger ALDRIG så meget som en klud på plads bagefter.
:evil:

Det hjælper IKKE at lade det ligge.
Dét prøvede jeg i starten af vort forhold. Efter 6 uger hvor det rene vasketøj dækkede sofa, sofabord og adskillige andre vandrette overflader i lejligheden kapitulerede jeg og lagde det på plads.
:evil:

...med dét resultat, at jeg har hængt på tjansen lige siden!
No Fair!!
](*,) ](*,)

ISÆR ikke fordi dette "at lægge tøj sammen og sortere tøj efter ejerskab" som bekendt tager cirka 25 gange så lang TID som at putte en portion i forvejen farve og materialesorteret vasketøj i maskinen, samt hive det ud efter endt vask og putte det i tumbleren.
:roll:

Mit vasketøjsnag er følgelig vokset til dødbringende højder for hver eneste gang i løbet af 14 ÅR hvor Manden med lysende husholdningsglorie på har bekendtgjort, at "jeg har jo vasket 7 maskiner tøj idag" (underforstået: så burde du ikke tage dig sammen og lægge det på plads, nu hvor jeg har gjort MIN pligt! :roll: )

For et års tid siden gjorde jeg (igen..det har været et ideligt tilbagevendende fænomen uden påviselig effekt :roll: ) oprør over denne tingenes fordeling og krævede, at hvis jeg til min dødsdag virkelig skulle stå for det forpulede sammenlægning/sorterings-halløj - så KRÆVEDE jeg tillige at få lov at VASKE - for så kom vasketøjet dog i en orden, rækkefølge og mængde, som JEG bestemte.
:wink:

(og jeg slap for at høre den der selvglade bemærkning om at have vasket 7 maskiner tøj idag: Ikke en ubetydelig gevinst! :mrgreen: )

Så efter et halvt år, hvor jeg ikke kunne få lov at vaske så meget som en sok uden at have manden i nakken med overvågning og kommentarer til MIN måde at vaske dit eller dat på er vi nu kommet til en form for forståelse mht at vask foregår på MIN måde, når det er mig der vasker.
:idea:

Men er jeg blevet gladere af den grund???!
:roll:

NEJ.
Jeg HAAADER den tjans!!
:evil:

(og jeg haader hver uge at lege Kimsleg med 189 umage sokker i 6 forskellige størrelser i håbet om at få bare nogle FÅ par ud af det :evil: )

Og for hver gang jeg lægger tøj sammen og sorterer det, er jeg lige så jeg SKUMMER af arrigskab over denne uretfærdighed, som i åååårevis er overgået mig!?!
:lol: :lol:

Det ER dog for komisk...men hvordan fanden stopper jeg det!!?
](*,)

Kan man tage en PILLE imod den slags??
:idea:
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
User avatar
Godzilla
Posts: 6894
Joined: Fri 18. Nov 2005 00:29

Post by Godzilla »

Uh, de der gammelt-nag-ting er SVÆRE at slippe! De har det med at bide sig fast.

Jeg lægger lige hovedet i blød for at se om jeg kan huske nogle virksomme handlemuligheder overfor sådan en dæmon. :shock:
Godzilla....the Donkeymom Image

Don't underestimate the power of denial.
WinnieF
Posts: 36
Joined: Thu 22. Jun 2006 16:59

Post by WinnieF »

Wauw! Jeg vil sidde klistret til skærmen og vente på dit svar Gunilla!! :shock:

Har du også nogle til manglende deltagelse ved madlavning, rengøring og indkøb?? :? :roll:

Man har jo egentligt selv taget tjanserne til sig i sin tid, men for f**** hvor bliver man træt af slæbet ind i mellem :evil:

Hilsen en ventende WinnieF
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Post by Lone Beck »

Det lyder lidt som jeg har det med støvsugning =;

Jeg HADER at støvsuge, og jeg har påført mig selv et mentalt filter, der gør at jeg ALDRIG kan se tegn på at støvsugning er tiltrængt - om så nullermændene er ved at vokse mig over hovedet :roll:

Min mand har ruden at kny overtaget tjansen =D>
Men så har JEG jo opdaget, at det er LYDEN af støvsugeren, jeg ikke kan klare. Og den lyder endnu værre, når det er andre, der frembringer den, end når jeg selv gør det :evil:

Så jeg bliver noget så pissesur, når manden tænder det forbandede apparat. Skal det være nødvendigt at LARME sådan? På en FRIDAG!!!! :evil:

Kan han for H. ikke støvsuge, når jeg ikke er hjemme? [-X

Men det kan jeg jo ikke sige højt, vel? Jeg har bare at synes at det er dejligt at han klarer det :oops:
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
User avatar
KatieKat
Posts: 8308
Joined: Sun 20. Nov 2005 17:14

Post by KatieKat »

Jeg kan fortælle hvordan vi har løst problemet hjemme ved os.

Jeg HADER også at vaske tøj. Det er døden. Og min mand mente heller ikke at jeg gør det rigtigt.

Så nu gør han det. Og jeg er en kælling, det indrømmer jeg gerne, så hvis tøjet ikke bliver lagt på plads når det er vasket vil han finde det under sin dyne ved sengetid. Det samme gælder i øvrigt for værktøj og computerdele jeg fandt rundt omkring i huset hvor han havde efterladt det. Enten ligger de i hans seng eller også smider jeg det ud i hans værksted. Der kender jeg ikke hans system og han har nu opdaget at det er nemmere bare at lægge sine ting på plads end at lede efter dem næste gang han skal bruge dem fordi jeg har opfundet en plads til dem.

Men det er en sjov ting med gammelt nag. Jeg har i næsten 10 år nu båret nag til Vejle. Gad vide om jeg nogensinde kommer til at bryde mig om den by?
Don't blame gravity on me.. I voted for velcro!
Kirsten Ø
Posts: 78
Joined: Tue 13. Dec 2005 22:11

Post by Kirsten Ø »

Jeg kan så absolut både forstå og deltage i ethvert nag og erklæret fjendskab over for husligt arbejde af enhver art - men hvad pokker har Vejle nu gjort??

Havde det så endda været Østervrå...
User avatar
KatieKat
Posts: 8308
Joined: Sun 20. Nov 2005 17:14

Post by KatieKat »

Det er det der er lidt underligt. Jeg har faktisk glemt hvad det er jeg er så sur på Vejle over. Jeg har kun været der en eneste gang og kun i omkring 20 minutter, men det var en rædselsfuld oplevelse. Jeg husker det som en rædselsfuld by fuld og af uvenlige mennesker.

Selv i dag bliver jeg nærmest fysisk dårlig bare vi kører gennem Vejle og jeg kan ikke få mig selv til at stå ud af bilen når vi er der.

Støvsugning er jeg heller ikke særlig vild med. Den bedste beslutning jeg nogensinde har taget var at ansætte en rengøringsdame.
Don't blame gravity on me.. I voted for velcro!
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Post by annetteB »

[quote:3d4b4cc216]Jeg HADER at støvsuge, og jeg har påført mig selv et mentalt filter, der gør at jeg ALDRIG kan se tegn på at støvsugning er tiltrængt - om så nullermændene er ved at vokse mig over hovedet
[/quote:3d4b4cc216]

HA - sådan har jeg det også med støvsugning...og enhver anden tjans som kan henføres under kategorien "skubben omkring med støjende maskiner" såsom græsslåning eller fræsning af køkenhave med ALT andet end en efterhængt traktorfræser!

Desværre hader Manden Min OGSÅ at støvsuge, hvorfor enhver støvsugning fra hans side får følgeskab af et raseri så indædt, at enhver fryd over at slippe for støvsugningen forlængst drukner i en blanding af skyldfølelse over ikke at have støvsuget for en uge siden og arrigskab over at FØLE skyldfølelse over ikke at have støvsuget.

I det NYE hus er der klinker over hele underetagen og bræddegulve i hele overetagen: jeg kan nemlig GODT lide at vaske gulve...og at FEJE!
:wink:

(...men dog ikke mere end, at jeg ville ELSKE tanken om en Maria-Carmen, som hver tirsdag kom og ordnede alle vandrette flader i hele hytten. *notat til mig selv:bed om lønforhøjelse i det nye år, så der kan blive råd til en rengørings-engel*)
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
aribeth

Post by aribeth »

Jow og ja... Tøjvask er en rigtig hadeting, men at skulle lægge tøjet på plads efterfølgende ... det er da helt slemt, æv hvor jeg også hader det.... derfor sker det også at mine stakke ligger indtil de er blevet så beskidte og støvede at de bliver vasket igen inden de overhovedet er brugt.... Jeg formår efter bedste evne at se lige igennem de stakke der ligger placeret midt på soveværelsesgulvet eller på badeværelset. :roll:

Støvsugning er også en møgtjans, ligesom alt aldet husligt oprydnings og rengøringsarbejde, dog kan jeg godt lide at gøre badeværelse rent, men jeg tror det bunder i, at vores badeværense er 2,5 m2 og derfor nemt og overskueligt at rengøre.

Faktisk er den eneste opgave her i huset som jeg virkelig nyder at lave mad, jeg elsker det... men at skulle rydde op bagefter er kedeligt og trælst.... jeg vil også have en rengøringshjælp/en der kan gå eftermig og løbende rydde op i mit rod. :D :mrgreen:

Hilsen
Katrine
User avatar
Godzilla
Posts: 6894
Joined: Fri 18. Nov 2005 00:29

Post by Godzilla »

Øh, problemet har to sider:

Modviljen kan være rettet imod selve tingen/opgaven á la "Jeg bærer nag til mit vasketøj, fordi det skal lægges sammen." eller: "Jeg bærer nag til min mage/børn fordi de ikke lægger vasketøj sammen, efter vask"

Den første er selvfølgelig nem nok, drop det mukkeri! Det er for åndssvagt!! Eller hyr nogen til at vaske, eller sæt noget yndlingsmusik på, og hyg dig med det, eller noget.... Opgaven forsvinder ikke!!!

Men den anden er svær. Dels handler det sjældent kun om vasketøjet (KAN det gøre) og så skal der nok mærkes grundigt efter, om det dækker over alvorligere nag-ting. Hvis du Annette, stadig går rundt med nag til Hr. C efter 15 års vasketøjsuoverensstemmelse, og det virkelig KUN handler om vasketøjet, kunne du så ikke tage fat i din egen irritation, og bede den skrubbe ad h... til!

Duer det ikke, må du indkøbe en stor tøjkurv til hver i huset, og så smide kludene ned i dem, uden at lægge det sammen. Så får de godt nok pilkrøllet tøj på, men du slipper for at være plaget af 15-års-nag. Godt nok kommer du og din familie til at ligne noget der er løgn, men det bliver de vel trætte af til sidst? Hr. C. kunne måske formås at smide tøjet i kurvene?

Winnie: Åh, hvor jeg kender den der med at stå for det hele. Jeg har ingen gode løsninger på det problem, andet end den med at lade være og se hvad der sker (som regel intet, man gror til i l... og får intet at æde) De få gange jeg har været i situationen, er det endt med at forholdet/samlivet holdt op, fordi det hele druknede i vrede og irritation, og det er jo netop ingen løsning. :roll:

Men all in all er det min erfaring, at man bliver nødt til at gribe fat i sine nag-ting, og få dem til at slippe grebet, hvis de ikke skal lave FOR meget ravage. Jeg mener: Det er bare noget vasketøj for h....!! HVIS det altså ikke kan ændres på ude i den vasketøjsbefængte virkelighed.
Godzilla....the Donkeymom Image

Don't underestimate the power of denial.
Post Reply