Hysset eller reelt nok

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
Jillow
Posts: 1526
Joined: Tue 11. Jul 2006 18:53

Hysset eller reelt nok

Post by Jillow »

Når man opdager et par heste ikke er vaccineret eller behandlet for orm i mange år, hvad gør man så???.. Tænker på dem der har hest gående samme sted hvad kan de forlange???...

Jillow
*******************
"Enhver har ret til menings- og ytringsfrihed;
denne ret omfatter frihed til at hævde sin opfattelse
uden indblanding og til at søge, modtage og meddele
oplysning og tanker..."
Menneskeretighedernes artikel 19
********************
User avatar
HHansen
Posts: 6997
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:01

Hysset eller reelt nok

Post by HHansen »

Hvis opstaldningsstedet har regler om ormebehandling (ved angreb) og forebyggende vaccinationer, så kan de jo sige det skal bringes i orden. Eller smide dem ud der ikke overholder stedets regler.
Hvis IKKE de har regler om det, så er der intet at gøre.

De andre opstaldere kan næppe heller stille andet op end opfordre til det.

Må så sige, at hvis hestene ikke har orm, og ikke kommer i byen så er det jo ikke dem der tager sygdomme med hjem. Hvis de andre i stalden er vaccineret så er de jo iøvrigt heller ikke i farezonen selvom disse heste skulle få influenza eller andet.

Så strengt taget - der er ikke meget at gøre.. Men der er vel heller ikke grund til panik?
Mvh

-Helle

--------------------------------------------------------------------------------
I can manage without the bare necessities - it's my luxury I cant do without!
User avatar
KatieKat
Posts: 8308
Joined: Sun 20. Nov 2005 17:14

Hysset eller reelt nok

Post by KatieKat »

Det var faktisk et godt spørgsmål. Jeg synes godt man kan tillade sig at tage det op.
Jeg kan slet ikke forstå at man som opstalder vil have heste stående som ikke bliver vacineret og ormebehandlet.
Don't blame gravity on me.. I voted for velcro!
User avatar
Tigerbaby
Posts: 1506
Joined: Thu 20. Jul 2006 17:56

Hysset eller reelt nok

Post by Tigerbaby »

Jeg ville finde det yderst irriterende hvis en eller flere i min stald ikke ormebehandlede eller vaccinerede.

Hvis man har dem hjemme er det op til en selv, men på et opstaldningssted hvor der trods alt altid er en vis udskiftning synes jeg det bør være en selvfølge.

Hvis det var i min stald ville jeg helt klart tage det op på et staldmøde.
User avatar
gukuvi
Posts: 2852
Joined: Tue 22. Nov 2005 00:24

Hysset eller reelt nok

Post by gukuvi »

Jeg kan til nød acceptere at man ikke vaccinerer, bortset fra at, hvis deres heste bliver syge så rammer det jo også andre følelsesmæssigt, da man forhåbentlig holder af andres heste også.

Vaccinerede heste kan jo være smittebærere og er der trafik til stævner, udskiftning af pensionærer o.s.v. er risikoen jo stor.

Ormekontrol er derimod et must, ikke om jeg ville finde mig i ,at der ikke blev taget ormeprøver og behandlet , hvis det er påkrævet. Vel er det blevet mere bøvlet med al den senden pærer afsted med post, men det er en nødvendighed at prøve at holde trykket så langt nede som muligt, ormefri er der ingen heste der er.

Gunni.
Jeg er ingen engel, men jeg har basket en del med vingerne.
User avatar
Stimata Doamna
Posts: 6496
Joined: Wed 20. Dec 2006 11:58

Hysset eller reelt nok

Post by Stimata Doamna »

På mit opstaldningssted er der ingen pligt til hverken det ene eller det andet, men det ligger i luften, at man forventer, at folk selv kan se det fornuftige i at have en vis systematik i tingene.

Det synes jeg godt, at man kan forvente - der kan jo være folk, der af lutter uvidenhed ikke sørger for dette, men det må man så sørge for at oplyse dem om på en pæn måde.

Øvrige pensionærer kan ikke forlange noget som helst, hvis staldejeren ikke selv kræver noget, men det kan man så prøve at overbevise ham/hende om det fornuftige i.
Venlig hilsen
Randi



Riding ... the art of keeping a horse between you and the ground
User avatar
Lena
Posts: 3359
Joined: Sat 29. Sep 2007 20:48

Hysset eller reelt nok

Post by Lena »

På vores nye sted bliver der tjekket for orm 2 gange årligt......... Vil man ikke have ormetjek og evt. efterfølgende behandling............ ja, så kan man ikke få sin hest på græs/fold....... så det giver sig selv.

De heste som har orm bliver sat på en fold for sig selv og dén fold SKAL tømmes for hestelort HVER dag de dage hestene går der.........

Mht. vaccinationer ligger det i luften at det selvfølgelig er i orden når man kommer og bliver vedligeholdt.........
User avatar
Mansemor
Posts: 887
Joined: Sat 17. Feb 2007 16:21

Hysset eller reelt nok

Post by Mansemor »

Slettet.
[b]Hvis hesten ikke f
User avatar
gukuvi
Posts: 2852
Joined: Tue 22. Nov 2005 00:24

Hysset eller reelt nok

Post by gukuvi »

Jeg har nu altid undret mig over hvorfor dyr skal vacc. i tide og utide.

Gunni.
Jeg er ingen engel, men jeg har basket en del med vingerne.
User avatar
Lena
Posts: 3359
Joined: Sat 29. Sep 2007 20:48

Hysset eller reelt nok

Post by Lena »

[quote:da3bb2328f="gukuvi"]Jeg har nu altid undret mig over hvorfor dyr skal vacc. i tide og utide.

Gunni.[/quote:da3bb2328f]


Måske fordi vi kan............. fordi vi kører land og rige rundt med vores dyr.........

Men jeg vil give dig ret............. f.eks. voksne hunde som har været regelmæssigt vaccineret, skulle være dækket ind ved at blive vaccineret hvert 2. år............. Men det får man vel ikke ret mange dyrlæger til at skrive under på.........
Post Reply