Hysset eller reelt nok

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
User avatar
gukuvi
Posts: 2852
Joined: Tue 22. Nov 2005 00:24

Hysset eller reelt nok

Post by gukuvi »

Jeg går ud fra at alle heste har orm, er det voksne dyr er der i det fleste tilfælde en balance.

Før alt det kom med pæreprøvninger o.s.v. aformede vi altid vore heste om foråret inden de kom på ny fold og om efteråret når de kom ind. Føllene fik en kur når de var en måned og fulgtes så med de andre.

Nu er vi desværre lidt ringere stillet med hensyn til foldskifte, som jo er det allerbedste, men forhåbentlig får vi råd til at hegne det sidste, så vi får i alt en tre-fire folde at skifte imellem.

Der er lagt nyt græs ud på de folde, så der skulle være nye og friske marker til foråret.

Gunni.
Jeg er ingen engel, men jeg har basket en del med vingerne.
User avatar
Stimata Doamna
Posts: 6496
Joined: Wed 20. Dec 2006 11:58

Hysset eller reelt nok

Post by Stimata Doamna »

Uden at kende noget til Skougaard og hans udtalelser vil jeg tillade mig at tolke Jyttes indlæg som et udtryk for, at man aldrig kan være 100% sikker på at komme orm til livs. Det behøver ikke nødvendigvis at betyde, at Skougaard mener, at gødningsprøver er totalt overflødige.

Men derfor kan det da godt være, at han mener det alligevel. Min dyrlæge gør - han synes, at gødningsprøver er en fis i en hornlygte og pengeoptrækkeri, netop fordi de svære anfald af orm, der hvor det går rigtig galt, alligevel sjældent bliver opdaget ved gødningsprøver.
Venlig hilsen
Randi



Riding ... the art of keeping a horse between you and the ground
User avatar
Mansemor
Posts: 887
Joined: Sat 17. Feb 2007 16:21

Hysset eller reelt nok

Post by Mansemor »

Slettet.
[b]Hvis hesten ikke f
User avatar
jytteh
Posts: 328
Joined: Fri 18. Nov 2005 08:07

Hysset eller reelt nok

Post by jytteh »

temlig meget har du misforstået det Mansemor og selv i lukkede hestehold flyver der fulge forbi.

Gødningsprøver giver en falsk trykhed, som der er mange som ikke ved er der, de fleste tror blindt på de prøver..

og som Randi skriver er der masser af dyrlæger som ikke regner prøverne for noget man behøver bruge tid på også dyrlæger som ved en masse om emnet.. Der er heldigvis mange forskellige meninger omkring måde at behandle orm på.

De heste jeg har som får hvidløg hver dag har har ikke haft orm i flere år ! heller ikke selv om de står på et stort sted med meget udskiftning.!
----...---...--...--...--...--...--...--...--...--...--...--,,,--...--...--...--...---...----
Alting som kan misforst
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Hysset eller reelt nok

Post by annetteB »

[quote:6d4b0b8b92]selv i lukkede hestehold flyver der fugle forbi. [/quote:6d4b0b8b92]

Faktisk må jeg indrømme at jeg ikke kender meget til livcyklus hos hestens forskellige indvoldsorme, men det kommer bag på mig, at fugle skulle være mellemværter eller smittebringere?
Dét vil jeg gerne vide noget mere om?

Mine heste får en ormekur om året, hvis der påvises ormeæg i gødningsprøverne. De går kun tre-4 stykker sammen på 10 tønder land, så ormetrykket må være begrænset. Sidste år var der ikke meget at komme efter?
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
User avatar
jytteh
Posts: 328
Joined: Fri 18. Nov 2005 08:07

Hysset eller reelt nok

Post by jytteh »

ormeæg kan af fugle, mennesker og andre dyr flyttes

du tramper rundt på naboens mark og så tramper du rundt på din egen vupti !!
----...---...--...--...--...--...--...--...--...--...--...--,,,--...--...--...--...---...----
Alting som kan misforst
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Hysset eller reelt nok

Post by annetteB »

[quote:634973b28c]du tramper rundt på naboens mark og så tramper du rundt på din egen vupti !! [/quote:634973b28c]

Ja, den mulighed havde jeg godt regnet med. Men FUGLE?? De små fødder kan da ikke flytte meget!?
:lol:
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
User avatar
Mansemor
Posts: 887
Joined: Sat 17. Feb 2007 16:21

Hysset eller reelt nok

Post by Mansemor »

Slettet.
[b]Hvis hesten ikke f
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Hysset eller reelt nok

Post by annetteB »

[quote:6b9f024879]Jeg vil gerne understrege, at jeg ikke vil gøre dem ansvarlige for mine udsagn her, da jeg ikke har fået deres godkendelse af mine udtalelser, før jeg har skrevet dem, og er fuldt ud i stand til både at have misforstået dem og husket forkert. Bare sådan for en ordens skyld. [/quote:6b9f024879]

:lol: :lol: :lol:
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
User avatar
jytteh
Posts: 328
Joined: Fri 18. Nov 2005 08:07

Hysset eller reelt nok

Post by jytteh »

Selvfølgelig skal man teste(hvilket jeg også i et af de første indlæg skrev at jeg selv gør), MEN man skal også være så realistisk så man forstår at der vil være fejl i prøverne, fejl som kan gøre at heste dør af orm, enten fordi ormene er indkapslet eller man har taget prøven på et forkert tidspunkt !!

nogen gange er en prøve helt overflødig, da de tegn hesten selv giver er nok til en kur..

Jeg har en kinesolog som komer i stalden og tester for forskelliget og hendes test for orm. i forhold til Dr. dyrs gødningsprøver har indtil nu holdt stik..
----...---...--...--...--...--...--...--...--...--...--...--,,,--...--...--...--...---...----
Alting som kan misforst
Post Reply