Hvad kan fryses?

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
User avatar
KatieKat
Posts: 8308
Joined: Sun 20. Nov 2005 17:14

Hvad kan fryses?

Post by KatieKat »

Jeg møder tidligt. Midt om natten næsten. Så der er ikke energi til at lave madpakke om morgenen. I øvrigt kan jeg godt lide varm frokost en gang i mellem og jeg bliver sindsyg hvis jeg skal spise dødsyge rugbrødsmadder med det samme dødsyge pålæg hver eneste dag. Nu har jeg så besluttet at denne weekend skal bruges til at lave alle mulige retter og fryse dem ned. Noget fryser jeg ned i portioner til en person så de lige er klar til at jeg tager det med på arbejde og andet fryser jeg ned i portioner til 2 personer så der er nem aftensmad til manden og mig de aftner hvor man ikke orker andet. Nu er det nemlig slut med at hente pizza og andet junk. Vi skal spare og så vil vi i øvrigt gerne leve lidt sundere.

Så nu har jeg lige stået og gjort klar til at lave en million frikadeller og andre fine retter er klar og er ved at blive frosset. I morgen laver jeg kødsovs i min 12 liters suppegryde og så er der til mange gange pasta og lasagne. Men nu er det jeg begynder at tænke. Kan alt fryses ned eller er der en tommelfingerregel over hvad man ikke skal fryse fordi det enten ikke kan tåle det eller bare bliver slattent og kedeligt af det?

Nogen der ved det?
Og nogen der måske har nogen ideer til hvad man ellers kan lave der er velegnet til at fylde vores enorme kummefryser og gøre min hverdag lettere?
Don't blame gravity on me.. I voted for velcro!
Skjold (Tidl. SL)
Posts: 1086
Joined: Sun 20. Nov 2005 14:08

Post by Skjold (Tidl. SL) »

Puha, - sikke en energi.

Kan huske at min hjemkundskabslærer engang sagde at man kun skal fryse ting som man gider se igen i optøet tilstand!
Så vidt, så godt. Som hovedregel kan næsten alt fryses.

Nogen hovedregel for hvad der kan fryses kender jeg ikke, - men:

- Frosne kartofler bliver grynede når de tøes op.
- Retter med husblas kan ikke fryses.
- Mayonnaise er heller ikke en god ide at fryse. (Det er en af de ting man ikke ønsker at se igen i optøet tilstand)
- Jeg erindrer noget om at man ikke må fryse persille.
- Lad være at fryse rå grøntsager sammen med den færdige ret pga. jordbakterier.

Hust at bruge ordentlig emballage til at fryse i. Ellers risikerer du at alt maden pludselig smager af noget andet end tiltænkt.

Sørg for hurtig indfrysning for at undgå at der dannes for store iskrystaller.

Et råd er at skrive alt det du kommer i fryseren ned, - så ved du hvad du har og ikke har.

Hvor længe frosne retter kan holde ved jeg egentlig ikke, - men vil ikke umiddelbart mene at det kan holde sig mere end et par måneder?

Hvad med også at bage noget brød/boller og fryse ned? - det kan du jo også bruge til madpakken.

God fornøjelse!
/SL
User avatar
KatieKat
Posts: 8308
Joined: Sun 20. Nov 2005 17:14

Post by KatieKat »

Du er jo genial. Jeg tror jeg vil bage et eller andet i morgen.

Jeg har lavet en fin liste over de ting jeg allerede har frosset ned og har også skrevet på de forskellige pakker hvad der der i. Vi har sådan et rum med lynfrys så der bliver tingene frosset ned og så rykker jeg det over i den almindelige fryserdel efterhånden som jeg skal have plads til nyt.

Her mens jeg steger 600 frikadeller eller noget i den stil er jeg også ved at gå på opdagelse i fryseren og finde ud af hvad der egentlig ligger i den, så det kan ryge på madplanen og blive spist. Jeg var kun klar over at der lå 2 hjemmedyrkede gæs, 2 hele oksemørbrad og en kæmpeenorm bryllupsislagkade som vi kommer til at spise af for evigt. Resten havde jeg intet overblik over.

Så er der nogen af jer strigler der en dag kommer i umiddelbar nærhed af Slagelse så giver jeg gerne et stykke af verdens bedste islagkage.

-Dorthe, som har hørt et sted at mad bliver bedre hvis man drikker et glas vin mens man tilbereder den, men som hader vin og derfor drikker champagne til madlavningen.
Skål.
Don't blame gravity on me.. I voted for velcro!
User avatar
KatieKat
Posts: 8308
Joined: Sun 20. Nov 2005 17:14

Post by KatieKat »

Hvem af jer har taget min stegegaffel? Nu har jeg lige branket en pande frikadeller fordi jeg ikke kan finde den.
Don't blame gravity on me.. I voted for velcro!
User avatar
KatieKat
Posts: 8308
Joined: Sun 20. Nov 2005 17:14

Post by KatieKat »

Stegegaffel lokaliseret under pose med frosne bønner i fryseren.

-Dorthe, der nok gemmer resten af champagnen til maden er lavet.
Don't blame gravity on me.. I voted for velcro!
User avatar
Bente
Posts: 35
Joined: Thu 24. Nov 2005 21:48

Post by Bente »

Indbagte pølser, pirogger, skinkeboller, stegte kyllingelår eller kyllingekvarter, fiskefrikadeller og hjemmelavet madtærter.
Hilsen
Bente
User avatar
KatieKat
Posts: 8308
Joined: Sun 20. Nov 2005 17:14

Post by KatieKat »

Det lyder lækkert Bente. Du er vel ikke tilfældigvis i besiddelse af en opskrift på de der indbagte pølser og tærter, vel?
Don't blame gravity on me.. I voted for velcro!
User avatar
Bente
Posts: 35
Joined: Thu 24. Nov 2005 21:48

Post by Bente »

Det har jeg.
Prøver at finde dem i morgen og skriver så opskrifterne herinde.
Hilsen
Bente
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Post by annetteB »

Pizzaboller er også fremragende madpakke-emner: Nemme og billige at lave, kan fryses ned uden problemer.Jeg plejer at fryse dem ned efterhævede, men ubagte - så knalder jeg dem direkte fra fryseren og ind i ovnen, når vi en dag er i akut mapakke-nød.
Men de KAN også fryses tilberedte - jeg synes bare de er bedst som nybagte.

man laver en snobrødsdej: gær, vand, salt, mel..evt lidt olie. Lader den hæve længe, former boller, sætter dem på bagepladen, maser boller flade, smører dem med udmoste tomater (Evt de hakkede, flåede fra dåse) drysser med oregano, evt knust hvidløg og en pizzaegnet revet eller smuldret ost. Efterhæver længe, bages ved 225 grader i 14-16 minutter.

Af samme dej kan laves skinkesnegle: rul dejen ud til en stor firkant, smør dejen med pikant-ost, drys små stykker kogt, røget skinke på (hårdt stegte bacontern er også o.k.) rul sammen til en roulade, skær i 1cm tykke skiver, mas dem lidt sammen. efterhæves og bages som pizzabollerne.
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
User avatar
Heidi
Posts: 134
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:10

Post by Heidi »

Vi har gjort det samme for et par år tilbage... og gud hvor jeg savner det.. men min tid har ikke været til det...

I princippet frøs jeg alt hvad vi også kunne spise til aftensmad så som
Farsbrød (enten forloren hare eller med porre) med kartoffelmos af pulver
Frikadeller med pasta og tomatsovs
Boller/kylling i karry med ris
Pølsehorn (usødet franskbrødsdej rullet om ½ pølser bagt ovnen)
"Tærte" lavet af kogt pasta, grøntsager, æg og revet ost.
Lasange
Pasat med kødsovs
Madpandekager med kød og grøntsager(ej salat og agurk) kan sagtens rulles og fryses (medbring dog soya og hj.lavet hvidløgsdressing på dagen :mrgreen: )

Af kødsovsrester lavede jeg alternative franske hotdogs, dvs. FH brød med kødsovs i istedet for pølsen :wink: det er glimrende

Alt pasta/mos lavede jeg om morgenen, når jeg alligevel lavede morgenmad. Ris frøs jeg med, det fungerede glimrende.

Det var hvad jeg lige kunne komme på...

God arbejdslyst og god appetit
Hilsen Heidi
Post Reply