Øv - hjælp mig!

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
Post Reply
User avatar
HHansen
Posts: 6997
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:01

Øv - hjælp mig!

Post by HHansen »

Min datter har jo den her pony..

Og det er vel godt nok.
Men de sidste måneder har hun åbenbart fået problemer med et eller andet - som hun ikke vil/kan indvie mig i.
Men det bevirker at hun IKKE får redet, at hun IKKE overholder vores aftaler, og at hun generelt kommer for sent til alt! :evil:

Jeg gider ikke betale for en hest som ikke rides, og bare står og står... Hun kommer derud og får lavet foder og muger. Men når ikke meget andet.

Jeg har forsøgt at finde ud af hvad der foregår. Men hun vil ikke rigtig sige noget.
Og det er altså heller ikke sådan at jeg vil TVINGE hende til at ride. Men jeg vil have hun er ærlig og fortæller mig hvad der foregår.

I dag skulle hun være ved hesten kl 14 fordi der skulle komme smed. Kl 14.20 ringer hun til mig og siger hendes cykel IGEN er blevet piftet (ca hver dag de sidste 3 uger) - og hun derfor vil tage bussen til hesten, og den kører først 14.38. Jamen!!! Hun skulle jo allerede have VÆRET der.
Så hævder hun at det var fordi hun var på vej, men halvvejs sprang ventilen af cyklen, og så trak hun TILBAGE - for så at tage bussen.
Hvis hun havde været halvvejs, så havde hun vel gået resten af vejen derud??? :roll:

Det hun bruger sin tid på er 2 veninder, som er mildt sagt uheldige for hende! Og de holder til på en byggelegeplads, hvor hun absolut vil have en kanin. Jeg synes da også det er vigtigt for hende at have veninder udover dem hun rider med. Men har meget svært ved at acceptere at en kanin på en byggelegeplads, skal have alle de lyse timer om eftermiddagen, hvorefter jeg modtager en sms kl 16 med besked om at hun desværre ikke kan nå at ride i dag! :twisted:

Og det allerværste er at jeg har en HELT klar fornemmelse af at hun lyver for mig i dag. Jeg tror hun bare har været sammen med de veninder - og især den ene styrer det hele, og har før forhindret hende i at overholde aftaler med mig - simpelthen fordi hun ikke lader min datter gå.

I tirsdags lavede jeg ellers en ugeplan for hende - med tid til både skole, kanin og hest. Hun godkendte den, men kan åbenbart ikke overholde den :?

Og nu har hun så ikke redet hele ugen. Men vil meldes til stævne som er næste weekend. Synes ikke jeg gider bruge penge på det. Eller at man kan byde hesten det.

Har opstillet et ultimatum for hende: Jeg vil have en undskyldning og en forklaring på hvad der skete i dag. Den RIGTIGE forklaring. Og hun skal ride i dag og lørdag og søndag. Dressurtræning. Får jeg det, så bliver hun tilmeldt stævnet, ellers ikke.
Og ultimatum 2: Hun har næste uge til at vise at hun kan magte at have både hest og kanin. Ellers må hun skille sig af med én af dem.

Hun er 12 - og jeg ved godt at jeg er jordens dummeste mor lige nu. Men jeg synes ikke jeg er urimelig.

Men hvad synes i?
Skal jeg acceptere at hun ikke rider (hesten overlever det jo) men blot sige at så er der nul stævner så længe der ikke trænes seriøst?

Hvordan får jeg hende til at begribe at det veninden siger og gør ikke nødvendigvis er smart?? Hun er allerede landet i flere meget uheldige situationer pga den veninde... :(

Eller skal jeg finde mig i alting, og bare betale ved kasse 1??? :roll:
Mvh

-Helle

--------------------------------------------------------------------------------
I can manage without the bare necessities - it's my luxury I cant do without!
User avatar
stratego
Posts: 938
Joined: Fri 18. Nov 2005 18:26

Post by stratego »

Nej, du skal ikke bare betale ved kasse 1, men heller ikke kaste hende fra dig ved at sætte tingene alt for hårdt op.

Din datter er i en alder, hvor de har det rigtigt svært og specielt, hvis de gerne vil have venner udenfor ridesporten.
Ridesporten ligger nemlig beslag på så meget af deres fritid, så det kan være svært at dele sol og vind lige og de vil jo også gerne være sammen med veninderne ( også dem uden heste).

Har du mulighed for det så kunne en mulighed være at lade ponyen få en part på prøve en måneds tid og din datter kunne så ride 2-3 hverdage og evt. den ene af weekenddagene. På den måde kan der blive tid til begge hold veninder. Det kunne også hjælpe din datter til at finde ud af om hun virkelig vil ponyen eller om hun hellere vil noget andet.

Men ved godt det er svært, da veninder i den alder som regel også er perleveninder og helst skal være sammen hele tiden og det er jo nok der skoen trykker.
Kan man ikke det som veninde, så finder de jo bare en anden og så står de alene.

Måske du kunne tage din datter med på en indkøbstur, hvor I da lige skulle ind og varme jer lidt på kaffe og kakao og evt. her kunne få talt lidt alvorsord.

Ved ikke om du kan bruge det til noget, men har også været turen igennem med den store ( næsten 14) og hun valgte hestene fra.

Hilsen
Britta
;-) Smil til verden og den smiler til dig ;-)
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Post by Lone Beck »

Du skal i hvert fald huske, HHansen, at stiller du et andet menneske et ultimatum, giver du hende/ham et VALG - og så risikerer du altså også at de vælger det modsatte af, hvad du havde håbet på. :?

Er det ok for dig, hvis din datter vælger kaninen frem for ponyen? 8)

Jeg synes det er helt ok, at hun ikke kan komme til stævner, når hun ikke gider træne. Det må hun jo bare acceptere. :idea:

Det virkelige problem er vel, at pigebarnet lyver? :evil:
JEg ved sgu ikke hvad man stiller op med unger, der lyver. Personligt giver jeg en solid skideballe, hvis mine børn (læs: min søn) lyver, men det ser ikke ud til at have nogen nævneværdig effekt :?
User avatar
Elsoma
Posts: 249
Joined: Fri 18. Nov 2005 18:00

Post by Elsoma »

Hei HHansen!

Min datter har en part på sin pony. 2 ugedager og en dag i weekenden.
Vi valgte den løsningen slik at hun får litt tid til andre fritids -interesser,venner og lekser.

Hun blir 12 nu i Januar,så de er omtrent like gamle.

Jeg tror at jeg ville overveid at si at kaninen flytter hjem neste gang hun ikke overholder avtalt tid.
Så må hun jo hygge med den hjemme om hun ikke kan passe tiden ude!

Og forslaget om en part er nok ikke så dumt,for da blir det frigitt litt tid til andet,og hun vil ikke føle at ponyen ettervert er mer plikt enn glæde.

Det bør jo bli en konsekvens af brutte avtaler og eventuelle løgner.
Så flyttes kaninen hjem,eller til stallen, har hun ingen undskyldning til at "glemme" tiden og ikke komme hjem.
Og du vil kunne styre hvorvidt hun kan dra til uønskede veninder med kaninen som undskyldning.

Er det umulig at ta kaninen hjem,ville jeg være så hård at neste gang pigen ikke holdt sine aftaler med deg ville kaninen bli bortgivet.
Selvfølgelig må hun gjøres oppmerksom på det slik at hun har et valg.
Enten overholde avtaler,eller gi bort kaninen.

Ved ikke om du kan bruge dette til noget,jeg kjenner jo ikke din datter.
Men jeg tror at jeg ville reagert slik. :?:

Håber iallefall at du finner en god løsning på situasjonen slik at dere kan få tilbake tilliden,og at I undgår for mye teenagerproblemer.
For det er vel det som har sin spede begynnelse nå!


Gode ønsker fra Ellen.

PS. Takk for sist,det var HYGGELIG! :D
Lone

Post by Lone »

Hm..... Børn lyver, fordi de mener at de voksne ikke kan acceptere sandheden.


Hvis din datter har fået et fornuftigt input hele sit liv, fra jer - så kan jeg ikke helt forstå din utilfredshed med hendes veninder.
Det er da klart et udtryk for mangel på tillid til hendes dømmekraft - og hvis du ikke viser hende tillid, hvordan skal hun så nogensidne vise dig, at hun kan være den værdig?

Børn har behov for at finde ud af hvem de er - og vejen dertil kan netop godt gå henover nogle venner, som forældrene ikke synes er så smarte.
Men det skal de selv finde ud af - de skal lære at bruge deres egen dømmekraft, ellers kan de jo ikke blive fornuftige, ansvarlige voksne mennesker engang.

Når ens hesteelskende børn bnår den der alder, hvor de opdager at der
skam osse findes andre ting end heste og ridning , må man altså som forældre påtage sig, at tage sig lidt mere af hesten - helst efter en eller anden aftale man laver med barnet - ellers ender det bare med, at ungen fravælger hestelivet fuldstændig og det var vel ikke det man ville?

Giv hende lidt rum og lidt plads - ponyen dør jo ikke af ikke at blive rørt hver dag.
Jeg kan se at du har lavet en plan for hendes dage og det støder mig voldsomt.
Hvad med at I laver en plan sammen - og gerne en plan, der rummer svaret på hvordan DU vil hjælpe hende med både at have veninder og kanin og samtidig have adgang til hesten.
Vil hun ikke ride ret meget lige p.t - så skidt da med det - lad hende fortælle hvad hun gerne vil - og træk så halvdelen fra i dine forventninger.

Kan I finde frem til at hun passer den to gange om ugen og så overholder det - så er det da godt. Om I så skal finde en halvpart elelr hvad i skal, det må I jo osse finde frem til sammen.

Snak med hende om det er rimeligt for hesten, at hun starter stævne uden at den er i form.
For det er vel ikke fordi det er meget vigtigt, at hun er god - det med at hun ikke træner?
I form kan den jo ikke komme på tre dage - så enten skal hun ikke starte, fordi det er urimeligt for hesten - eller osse skal hn starte fordi den kan og hun gerne vil.
Det må da blive hendes sag?

Og lad være at vise hende din misbilligelse omkring hendes veninder.
Hvem skal hun så gå til, hvis du altid har sagt, at de var dårligt selskab - og de så viser sig at være det?
Vær neutral.
det er ikke ret nemt, at være på vej til at blive voksen.
User avatar
HHansen
Posts: 6997
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:01

Post by HHansen »

Tak for godt input alle sammen.

Jeg er mest rystet over fornemmelsen af at hun lyver for mig. Og ked af at hun finder det nødvendigt, for jeg synes egentlig jeg er ret tolerant over for hendes valg.

Hun må gerne skippe ridningen. Hun må også gerne droppe det HELT hvis det er ønsket. Problemet synes jeg jo netop er at hun ALDRIG vil af med hesten (det siger hun det ene øjeblik) men i det næste kommer hun ikke ud og passer den.

Den kan fint stå vinteren over uden at blive redet, det har jeg egentlig heller ikke et problem med. Men så skal hun ikke ride stævner på den. Og det er hendes ønske og valg.
Den er i form nu, ihvertfald til en begynder dressur og lc trav som er på programmet, så det kan nok gå.

Mht valg af veninder, så er det egentlig kun én jeg opponerer imod, fordi denne veninde allerede flere gange har bragt min datter i vanskeligheder. Jeg nægter dem ikke at være sammen, og har egentlig heller ikke givet skideballer for de dumheder de har begået på den andens initiativ. Har bare gjort min datter opmærksom på at hvis ikke hun selv lærer at sortere i det denne veninde vil have hende til, så får hun store problemer.
F.eks har min datter ikke længere lov at ride på en mark de ellers havde fået tilladelse til at benytte - fordi denne 'veninde' ikke kunne holde fingrene fra nogle græskar bonden havde på sin mark. Og da min datter var sammen med hende, og var den der havde taget hende med over til hesten, så fik hun en del af skylden. Hvilket er fair nok set fra bondens synspunkt.

Jeg vil snakke med hende igen om hvad hun har lyst til og hvor meget hun mener at kunne overkomme. Det jeg ikke vil stå model til, er når hun SIGER hun vil og kan det hele, men så ikke når at passe hesten fordi noget andet (som jeg ikke må vide noget om??? ) er vigtigere.

En part er absolut også en god mulighed synes jeg. Ved ikke hvad hun vil sige til det, men det kan jo bringes op til snak.

Men tak igen alle - og kom meget gerne med mere input :)
Mvh

-Helle

--------------------------------------------------------------------------------
I can manage without the bare necessities - it's my luxury I cant do without!
Skjold (Tidl. SL)
Posts: 1086
Joined: Sun 20. Nov 2005 14:08

Post by Skjold (Tidl. SL) »

”[i:55893bce09] Men de sidste måneder har hun åbenbart fået problemer med et eller andet - som hun ikke vil/kan indvie mig i.”[/i:55893bce09]
Der er vel egentlig dét der er det centrale?
Hvorvidt hun gider ponyen kommer vel egentlig i anden række. Og også kaninen, for den sags skyld.
[i:55893bce09]
”Men har meget svært ved at acceptere at en kanin på en byggelegeplads, skal have alle de lyse timer om eftermiddagen.”[/i:55893bce09]Jeg tror egentlig ikke det er kaninen det drejer sig om. Jeg tror der drejer sig om at din datter gerne vil have tid og ro til at dyrke andet end heste.

Det er ikke altid nemt at være 12 år. Man er på grænsen til ikke at ville være barn mere, - men man vil heller ikke være voksen og have for meget ansvar.

Det er selvfølgelig ikke i orden at du ikke kan stole på din datter, - men tag op til overvejelse hvad du forventer af hende.
Du skriver at hun kommer for sent, og ikke når de ting hun burde - tal med hende om hvorfor. Måske er dine krav for store, - måske er der afsat for lidt tid fra din side til sjov og samvær med andre veninder end hestepiger.

Som 12-årig vil man gerne afprøve lidt grænser. Og på et eller andet tidspunkt finder man ud af at der er andet i livet end heste.

Tro mig, - der kan være enormt hyggeligt på en byggelegeplads. Jeg havde selv, da jeg var på din datters alder, kanin et sådant sted. Jeg red samtidig (dog ikke egen hest), - og tilbragte en hel del tid i stalden. Samtidig ville jeg gerne dyrke en anden sport også, og være sammen med andre venner. Tid var der ikke nok af, - og derfor fravalgte jeg efterhånden både kanin og heste samt den anden sportsgren. At tage de valg var egentlig ikke svære, - for det var ikke dyrene det handlede om. For mig handlede det om at jeg gerne ville være sammen med de venner jeg havde de respektive steder. Måske er kanin og hest ikke så vigtige for din datter som de virker til at være, - måske er kaninen bare en undskyldning for at få lov at lave noget andet.


Hvad der er sket i fredags skal jeg ikke kunne svare på,.. måske hun ganske simpelt glemte tiden sammen med veninderne og kaninen, - men ikke ville fortælle dig det af frygt for reaktionen, og så i stedet digtede en historie om en punkteret cykel, - for det er jo en hændeligt uheld (hvilket det med at glemme tiden jo egentlig også er – men hun kunne have forhindret det.).


Synes du skal prøve at finde roden til problemerne, - på en stille og rolig måde. Spørg din datter hvad hun gerne vil, - og accepter det. Find sammen ud af hvad der er rimeligt, hvad der er tid til og hvad I forventer af hinanden. Giv hende ansvar, - men ikke så stort et ansvar at hun ikke kan magte det og derfor smider det og din tillid på gulvet.

Men taleri kan også blive for meget, - derfor skal det ikke overdrives. Gør der klart for både dig selv og din datter hvad spillereglerne er, vis at du er der for din datter, - og lad hende samtidig være sig selv. Tving hende ikke ned i en rolle som hun måske er ved at vokse ud af.
/SL
Post Reply