Det var de der kanelsnegle vi kom fra...

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
Post Reply
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Det var de der kanelsnegle vi kom fra...

Post by annetteB »

[b:555b29b61b]Kanelsnegle at producere:[/b:555b29b61b]

2 pakker gær røres ud i 1 liter skummetmælk
tilsæt 1½ deciliter sukker, 1½ teske fuld salt og 2½ deciliter smeltet smør.
Rør 4 æg og 1½ teske fuld kardemomme i blandingen.

Tilsæt 1½-2 kilo mel lidt af gangen.
Sandsynligvis skal det sidste af de 2 kilo mel i dejen før eller siden - evt først når dejen skal æltes efter hævningen, men dejen [b:555b29b61b]skal[/b:555b29b61b] faktisk være ret blød og klistre til alting.

Hæver til dobbelt størrelse. Imens laves fyldet:
1 pakke smør
3/4 pakke lyst muscovado sukker (mørkt kan også bruges: de får en anden smag, men stadig en GOD smag)
3 store spiseskefulde mørk roesukkersirup.
4 spiseskefulde kanel med lille top på
2 spiseskefuld mel.
Røres sammen i en gryde på lille blus. Skal lige boble lidt: Melet jævner remoncen, så den ikke render alt for meget ud under bagningen.

Dejen slås ned. Deles i to kugler, som mases og trækkes ud til tilnærmelsesvis rektangulære plader af ca 3/4-1 cm tykkelse.
HUSK rigeligt mel på bordplade og hænder: Dejen klistrer!

Smør den lunkne/varme remonce på i et relativt jævnt lag med en paletkniv. Rul dejpladerne sammen på den lange led. Tryk dejen sammen i sammenføjningen. Tril rullen lidt frem og tilbage på bordet indtil den er nogenlunde lige tyk over det hele.

Stil et ordentligt geled papirsforme til muffins frem.
Skær en skive af rullen, omkring 3/4 cm - skiverne kan hurtigt blive for tykke, rullerne er jo store. Sno skiven lidt omkring sig selv, så den ligner en knude og dump den hurtigt ned i muffinformen. Fortsæt på samme vis.

Hvis der løber remonce ud på bordet (dét gør der sikkert) så skrab det op med en kniv og hæld det ud over de snegle, som er lavet af rullernes endestykker: der er aldrig ret meget remonce i fra "naturens side".

Lad kanelsneglene hæve til de fylder formen næsten ud. Frys dem ned til bedre tider eller bag dem omgående ved 225 grader på næstøverste hylde. De skal have omkring 12 minutter....13, hvis de kommer fra fryseren.

Dejen i sig selv er også udmærket til teboller...og kan naturligvis også nedfryses som ubagte sådanne til hvis der en dag skulle komme et fremmed menneske.

Der bliver omkring 50 snegle/boller ud af portionen.
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Det var de der kanelsnegle vi kom fra...

Post by 99E »

Nammenam.
De var goooode!
:sult: :sult: :sult:

De må prøves!
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
CXEC
Posts: 9091
Joined: Mon 21. Nov 2005 14:26

Det var de der kanelsnegle vi kom fra...

Post by CXEC »

Annette: Hvad er dette?

3/4 pakke lyst muscovado sukker (mørkt kan også bruges: de får en anden smag, men stadig en GOD smag)
3 store spiseskefulde mørk roesukkersirup.

Hvor købes det? Jeg har kun kendskab til mørk muscovado sukker! Og roesukersirup, hvor købes det?

Sno skiven lidt omkring sig selv, så den ligner en knude -betyder det at du vrider snaglen sammen om sin egen akse?

C
Venlige tanker

CXEC



"Den som spørger dumt, bliver ofte klogere end den, som tror at vide alt."
-Sokrates
User avatar
MinnaN
Posts: 4643
Joined: Sun 29. Jan 2006 13:00

Det var de der kanelsnegle vi kom fra...

Post by MinnaN »

muscova for noget sukker? Roe sirup kender jeg fra brunkager, blodpølse og til vanilie is. Det kan fås i lys og mørk udgave.

Kan man bruge mørk farin sukker istedet for muscovado sukker?

For den opskrift skal afprøves!
Præsident på livstid for Basse's Fanklub.
She who can pick a pun, can also pick a pocket.
Into the belly of the Beast. And out the demon's arse.
User avatar
KatieKat
Posts: 8308
Joined: Sun 20. Nov 2005 17:14

Det var de der kanelsnegle vi kom fra...

Post by KatieKat »

De skal bages. Det var uden nogen som helst sammenligning de bedste kanelsnegle/muffins jeg nogensinde har smagt. Mums. Og et eller andet siger mig at Ninie er enig. ;-) :slik:
Don't blame gravity on me.. I voted for velcro!
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Det var de der kanelsnegle vi kom fra...

Post by 99E »

Frisk pasta med sauce af fløde, friske tomater og citronskal:

Pr. person:
100 - 150 gram pasta (Frisk pasta med citron fra fx "Pastella", kan købes i Føtex, Bilka og måske Netto?)
1/4 citron, økologisk
2,5 tomater
knap 1/2 dl fløde
en klat smør og et bløp olivenolie
1/4 fed frisk hvidløg

Man tager atengstedt og sætter hende til at skære tomaterne i både.
I mangel af atengstedt kan anden passende arbejdskraft ud- eller benyttes.
Hvis man er meget sippet kan man vælge at flå tomaterne før man skærer dem i både, men jeg er doven af natur og endnu ikke død af tomatskind.

Samtidig sætter man en gryde vand over til pasta - og gør i øvrigt som der står på pakken.
(Vær i øvrigt opmærksom på at frisk pasta stort set ikke skal koge, og at det klister som bare pokker, hvis det får lov at stå for længe efter vandet er hældt fra...)

I en anden, heller ikke for lille gryde, putter man en klat smør og et bløp olivenolie.
Klatten er på str. med en spiseske pr 2 personer, bløppet er vel ligeså.
Samme størrelse klatter KAN bruges til flere mennesker uden det går (væsentligt) ud over smagen.

Når smørret er smeltet putter man hvidløg (knust, kvast eller fint hakket) ned og lader det småsimre dér.
Derefter hælder man alle tomaterne i, og venter tålmodigt (mens man rører i ny og næ) på at de bliver til smat.
Jo mere smat, desto bedre.

Når tomaterne er smattede skulle pastavandet gerne være ved at koge.
Smid pastaen i og smag med skeen i den anden hånd på tomaterne.
Tilsæt reven citronskal.
(Hvis nogen skulle være i tvivl: Reven citronskal betyder at man IKKE har taget det fæle, bitr, hvide stads med. Det skal kun være det lækre gule!)
Når citronskallen er rørt ud i tomatsnasket tilsættes piskefløde og man smager til med salt og peber.

Vupti.

Hertil spises gerne brød - og man kan variere retten ved at tilsætte rejer sammen med hvidløg (bruger vi ikke - Mikkel er skaldyrsallergiker!).
Man kan også sagtens servere kylling til, ligesom salat ikke skader.
Man kan også vende frisk persille og/eller basilikum i saucen lige før man serverer.

Céleste:
Jeg ville kigge efter lys moscuvado i Føtex eller Bilka, roesukkersirup er "bare" alm. sirup, så vidt jeg ved. I dette tilfælde altså mørk sirup.
(Jeg ville dog godt turde prøve med lys siruo...)
Som jeg så sneglene var det noget med lige at vride dem en gang om midten af sig selv, ja.
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Det var de der kanelsnegle vi kom fra...

Post by annetteB »

Ja, du vrider nærmest "skiven" rundt om sin egen akse og lægger den så sammen: Når først den ligger pænt i muffinformen ser det nærmest ud som om man har slået knude på den.

Lys muscovado er ....lys muscovado?? Det er IKKE demerare, for det er finere i krummen og mere klistret end demerare - men det er LYST, nærmest palominofarvet.
Roesukkersirup købes ved almindelige købmænd og er enten lyst eller mørkt. Det er "almindelig" sirup i modsætning til fx molasses eller ahornsukkersirup.

og ja - man kan godt bruge mørk farin - det smager ikke helt ens men stadig godt. Farin er mere "fugtig" fordi det ER tilsat sirup, så derfor skal du nok kun bruge 2 spsk sirup, hvis du vælger at bruge farin i stedet for muscovado.
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Det var de der kanelsnegle vi kom fra...

Post by 99E »

Farin og Muscovado SMAGER heller ikke ens - jamen det gør de bare ikke.

Og da jeg foretrækker MØRK muscovado frem for den lyses fristes jeg til at bytte om på lys og mørk i den originale Tengstedt-opskrift.

Mmmhhh, mørk muscovado!
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Det var de der kanelsnegle vi kom fra...

Post by annetteB »

[quote:91ad1ac580]Mmmhhh, mørk muscovado! [/quote:91ad1ac580]

Uhhm, ja: Alene duften!!
(demerare er dog heller ikke ilde: Man burde lave en herredeodorant med duft af demeraresukker!)

Minna: Muscovado (og for den sags skyld også demerare) er rørsukker. Det findes i raffineret og uraffineret og i lys henholdsvis mørk. Smagen og duften af disse sukkertyper er simpelthen HIMMELSK!

(en brunsviger med mørk, uraffineret muscovado istedet for farin er en fantastisk ting fuldstændig uden lighed med bagerens brunsvigere...eller en bagt æblekage med Filippaæbler og demerare...mmmmmh: Sådan en kan jeg evt slæbe med til næste strigletræf? Stærk nylavet kaffe med kogende økologisk sødmælk og 1 tsk demerare er også en i dén grad anbefalelsesværig ting -på det nærmeste en berusende oplevelse: Irish Coffe go home!)

:slik:
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
User avatar
CXEC
Posts: 9091
Joined: Mon 21. Nov 2005 14:26

Det var de der kanelsnegle vi kom fra...

Post by CXEC »

Ja jo jeg er godt med lidt af vejen, men jeg var kun bekendt med den mørke moscovado sukker ting!

Det der roesukker er så åbenbart almindelig sirup?
Venlige tanker

CXEC



"Den som spørger dumt, bliver ofte klogere end den, som tror at vide alt."
-Sokrates
Post Reply