er jeg for streng ???

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
Post Reply
Jillow
Posts: 1526
Joined: Tue 11. Jul 2006 18:53

er jeg for streng ???

Post by Jillow »

Jeg eller rettere vi herhjemme søger en hest nr 2.. Den skal kunne opfylde følgende

* Være brugbar for en nybegynder ( manden vil lære at ride)

* Den skal ikke have "skavanker"

* den skal kunne rides i naturen både alene og med flere ryttere

* Den skal være uden div stald fejl

* Den skal være passet i hovede og røv med smed ect ect.

* Den skal ikke koste en ½ bondegård med jetjager til :mrgreen: ( ikke over 20 tusinde kr) og slet ikke det beløb u/stambog

* 165-170 i stg. og gerne lidt "tung" i gumpen uden af være det

* Alder må gerne spænde fra 8-15 år hverken over eller under gider ikke øg og gider ikke for unge heste..

* Trailer vant

* Gerne stillet til små hygge stævner og redet så tit som muligt

Kræet skal bruges til manden som skal lære at ride og til mig ½ gamle havgasse til distance/og gerne western og hygge ture..

Er jeg vitterlig så kræsen og stiller for store krav??

Jillow
*******************
"Enhver har ret til menings- og ytringsfrihed;
denne ret omfatter frihed til at hævde sin opfattelse
uden indblanding og til at søge, modtage og meddele
oplysning og tanker..."
Menneskeretighedernes artikel 19
********************
User avatar
Jenna
Posts: 945
Joined: Mon 10. Jul 2006 08:13

er jeg for streng ???

Post by Jenna »

Selvfølgelig findes der sådan en hest. Problemet er tit at der findes et hav af heste der IKKE er sådan. Dem skal man "bare lige" sotere fra.
www.ladylama.dk

Hej fra

Jenna
[img][img]http://i67.photobucket.com/albums/h298/zirfelt/2493.gif[/img][/img]
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

er jeg for streng ???

Post by Lone Beck »

Den hest du beskriver, Jillow, er jo den hest, der er langt flest købere til. Jeg tror du skal kigge på én over 14 år, for at have en chance for at få alle dine krav opfyldt.

Og så kan det såmænd stadig være svært, for der er jo ret få heste, der er så tæt på det perfekte. Og hvis de er, er det lidt svært at argumentere for at de også skal være billige.

Men jeg har en kollega, der for et par år siden købte én, der vist opfylder dine krav - og dog, nej, hendes er forresten kun 158 cm. Den er simpelt hen idiotsikker - totalt blottet for nerver og unoder - og kan også starte de lette klasser til klubstævner. Dén kostede vist lidt under 20.000 kr. Men så var den altså også 14 år og uden papirer. Og det tog Mette halvandet år at finde den.

At finde en hest, der hverken har skavanker eller unoder/særheder af nogen som helst art, er i øvrigt nok svært uanset hvilken prisklasse man kigger i :ehj:

Men det skal da nok kunne lykkes med lidt - eller måske meget - tålmodighed, så held og lykke med det.
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
Lone

er jeg for streng ???

Post by Lone »

Jeg købte osse en hest på 158/157 under 20.000 - som gik MA klasser og sprang fantastisk, var trafiksikker og nem at læsse, ualmindelig omgængelig og altså supervelredet. Den havde kort sagt det hele - undtagen et normalt syn....
- og blev senere helblind - så de penge var sgu givet dårligt ud....

Tror Lone har ret - du skal over de 14 år......
FANNE
Posts: 69
Joined: Tue 18. Jul 2006 14:38

er jeg for streng ???

Post by FANNE »

:sejr: [color=blue:b2db0fd511]Tja, jeg har sådan en hjemme, og 2 stk. på arbejdet. De opfylder,bortset fra højden, ALLE dine ønsker og mere til. :sejr:

Så nej, jeg mener ikke, at det er store krav og stille, men de kan altså også findes yngre. Mias Pony har været sådan fra vi hentede ham, og da var han nykastereret og 3½ år :elsk: [/color:b2db0fd511]
Jillow
Posts: 1526
Joined: Tue 11. Jul 2006 18:53

er jeg for streng ???

Post by Jillow »

Højden er pga. mandens 2 m, for min skyld må den gerne være under de 160 i stg. :mrgreen: men det jo for "dumt" tænkt af mig da det skal være mere mandens hest end min (har jo matti).. Alderen er jo som i siger nok ikke helt muligt men ønsker ikke for en for gammel hest eller for ung.. Det er skisme svært det her for jeg vil jo "bare" så gerne have manden skal have en sød og rar hest han kan føle sig tryg ved.. Smide ham på den lokale ride skole gider vi ikke da vi har alle de ting vi behøver nede ved stalden vi mangler bare mulen..

FANNE en ismule er dejlig og den burde snildt kunne bære ham, men han syntes det er smadder synd for hesten, at såen en lille en skal slæbe ham - som han udtrygte det.. :-D :-D :-D

Jillow
*******************
"Enhver har ret til menings- og ytringsfrihed;
denne ret omfatter frihed til at hævde sin opfattelse
uden indblanding og til at søge, modtage og meddele
oplysning og tanker..."
Menneskeretighedernes artikel 19
********************
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

er jeg for streng ???

Post by Lone Beck »

Hvis hovedformålet er at manden skal lære at ride - og at det skal være trygt, synes jeg absolut du skal se efter en ældre, erfaren hest.

Du kan jo få LANGT mere hest på 15-16 år end yngre, og er det ikke vigtigere at din mand får nogle gode oplevelser end at hesten har en statistisk større chance for at leve i 15 år mere? En hest på 15 år, der stadig er helt fit for fight står jo netop IKKE med det ene ben i graven. Den skal sgu nok holde 10 år mere.
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
User avatar
stratego
Posts: 938
Joined: Fri 18. Nov 2005 18:26

er jeg for streng ???

Post by stratego »

Faldt lige over denne hest på HN.
Måske et bud på hesten til manden. Den kan dog ikke gå igennem en bøjeprøve.

http://www.heste-nettet.dk/markedspladsen/hest/vis/109855/1/

mvh.
Britta
;-) Smil til verden og den smiler til dig ;-)
amcoli
Posts: 37
Joined: Tue 12. Sep 2006 12:15

er jeg for streng ???

Post by amcoli »

Om du er for streng.. Nej ikke for streng..
Men jeg tror ikke du kan få sådan en hest for de penge.
Hvis jeg stod og skulle have hest, kunne jeg godt finde på at have de samme krav som dig. Men ville så være villig til at bruge det dobbelte. For det er en svær en at finde. tror faktisk det er lettere at finde en strambogsført DV der har klaret sig godt i sandkassen. Dem er der jo mange af. Ikke ret mange er så all round som du beskriver og jeg´er..
Men bare du kikker længe nok skal det nok lykkedes. Og jeg tror også godt du kan gå på kompromis med nogle af dine krav.
Dog ville jeg ALDRIG gå på kompromis med sundheden hos dyret. Ikke noget med den kan ikke gå igennem bøjeprøve men sagtens springe m og gå 100 km. distance... (nden at skulle starte en diskussion) Men sundheden kommer i første række, ellers kan du risikere at få en meget dyr hest.
Nå bere et par tanker herfra..
Held og lykke med købet når du når så langt..
Post Reply