Hvor ofte roser du din hest?

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
User avatar
Linski
Posts: 146
Joined: Tue 29. Nov 2005 23:27

Hvor ofte roser du din hest?

Post by Linski »

Ja, som overskriften siger; hvor ofte roser du din hest, og hvordan?

Jeg selv er temmelig afslappet med ros, synes jeg da selv. Klapper efter ridning, roser (mundtligt, nogen gange med klap) under ridning, hvis en øvelse er blevet udført godt. Fortæller hesten, at den er dygtig når den har bakket ind i vandspiltov osv.

Jeg var dog ved at falde bagover i dag, da jeg hørte en ældre dame, som har fået part på en anden hest i stalden. ALT hvad den gjorde var godt! Vende rundt på staldgangen, løfte det ene ben osv. Alt var bare godt og dygtigt :) Det kan vel ikke skade noget at rose så meget, men jeg kan ikke se, hvad det skal gøre godt for?

Men som sagt; hvad gør du og hvorfor?

- Helene
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Post by Lone Beck »

Jeg roser sgu også meget :lol:

Det hænger nok sammen med at jeg småsludrer med hestene hele tiden, og så bliver det jo til ros, når de gør som de bliver bedt om. :tommelop:

Jeg himler ikke op eller flyder over af begejstring, fordi de løfter fusserne eller rykker sig en halv meter, men jeg bruger da et "rosende" tonefald :-D
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
User avatar
gukuvi
Posts: 2852
Joined: Tue 22. Nov 2005 00:24

Post by gukuvi »

#GGGG#, det har jeg aldrig tænkt over. Det gør jeg vist ikke , underforstået at hvis jeg ikke brokker mig så er alt i orden.

Tror de er tilfredse med den ordning.

Nu er mine jo også bare "foldbumser" hader det ord, men de skal jo ikke gøre alverdens ting, bare være søde , rare og kønne .

De skal stå stille når de bliver gjort i stand, et "Rooolig nu" er nok , hvis der er optræk til et eller andet, hingsten får et hårdt "NEJ" hvis han skejer ud,

Gunni.
Jeg er ingen engel, men jeg har basket en del med vingerne.
FANNE
Posts: 69
Joined: Tue 18. Jul 2006 14:38

Post by FANNE »

[quote:84ab54c5f8="Lone Beck"]Jeg roser sgu også meget :lol:

Det hænger nok sammen med at jeg småsludrer med hestene hele tiden, og så bliver det jo til ros, når de gør som de bliver bedt om. :tommelop:

Jeg himler ikke op eller flyder over af begejstring, fordi de løfter fusserne eller rykker sig en halv meter, men jeg bruger da et "rosende" tonefald :-D[/quote:84ab54c5f8]

[font=Comic Sans MS:84ab54c5f8][color=blue:84ab54c5f8]Jeg må tilslutte mig det skrevne.

Jeg er også meget talende, når jeg omgåes mine heste. Jeg kan slet ikke lade vær' :-D [/color:84ab54c5f8][/font:84ab54c5f8]
Lone

Post by Lone »

Tjaeh - jeg roser dem da - men jeg snakker ikke sådan uafbrudt når jeg er sammen me dem - jeg tænker , det kan de vel høre, tænker jeg.

Jeg roser dem under arbejde, hvis de gør noget som de skal - men ellers så stryger jeg dem måske, eller kysser dem - eller tænker de er skide gode.
De ved godt når jeg er tilfreds - og når jeg er rigtig utilfreds så ved de det også - og når de er virkeligt åndssvage - så både tænker og siger jeg det...
User avatar
Baloozhi
Posts: 70
Joined: Sun 20. Nov 2005 23:16

Post by Baloozhi »

Jeg roser også meget, kysser, aer, og pludrer hele tiden.
Sidder lige og kommer i tanke om en dag hvor min datter stod med et stort smil og kiggede på drengen og mig, og sagde:" Mor, Baloo er vist din lille efternøler". Og ja det er han jo nok når alt kommer til alt :elsk:
Grunden til jeg skvadrer sådan løs til ham er, at i starten var han jo nærmest et espeløv når han stod på staldgangen og for sammen bare det mindste, og da fandt jeg ud, at når han kunne koncentrere sig om min stemme kunne han meget bedre abstrahere fra alle de farlige lyde.
Og jeg synes ikke jeg roser uden grund, han fortjener hver et kærligt "dyyygtiig" han får :-D
Folk griner da også meget af mig :lol: men jeg ved ikke selv noget værre end at være i stalden når jeg kan høre andre skælde og smælde og siger med høj stemme:" Du kan fa.... bliver slagtet, stååååå". Og så kan man høre det ene klask efter det andet. Det kommer der ikke noget godt ud af, OVERHOVEDET :ond: Jeg bliver så vred.

Så faktisk Helene, ja så kunne den ældre dame godt være mig du har set ;-)
Venlig hilsen
Baloozhi
User avatar
Anja
Posts: 4457
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:34

Post by Anja »

Jeg roser en masse.

I stalden er det mest pludderros, som hesten sikkert alligevel ikke forstår et kvæk af, men som gør mig glad og tilfreds.

I skoven er det derimod meget målrettet, ros hvis han stoler på mig, når jeg fortæller ham, at han skal gøre noget nyt, som han ikke er helt tryg ved.

Når jeg straffer han foregår det ved at jeg ignorerer ham, men jeg kan godt finde på at klaske ham en i farlige situationer hvor hjernen slår klik og hesten er i fare for at komme til skade, fx. ved at bakke mod pigtråd (ja der er stadig folk der bruger pigtråd om deres folde) eller lignende.

Når han lytter får han ros.
User avatar
CXEC
Posts: 9091
Joined: Mon 21. Nov 2005 14:26

Post by CXEC »

Hrm, det er faktisk et ret godt emne dette her. :mrgreen:


Generelt roser jeg når Grislingen har gjort noget GODT! -Giver det ikke sig selv?

Ros er nussen på halsen, kradesen på bringen eller HVOR jeg lige kan nå, enten i arbejde på staldgangen eller hvor vi er. Det kan være en lille godbid som understregning af den positive forstærkning. Bruger kun flad hånd til at klaske hende med hvis der er fare på færde.

Godbider giver jeg personligt kun til hende når hun har udført en kommando. Resultatet er at jeg har en hest der står som hun skal når der rodes med guf-posen. Tiggeri/tigge prinser og prinsesser er andres problem. ;-)

Xenia ELSKER at blive rost, det LYSER ud af hende at hun vil gøre meget for at glæde mig. Pis, hvor jeg elsker den Gimpe. :elsk: Parden my french.
Venlige tanker

CXEC



"Den som spørger dumt, bliver ofte klogere end den, som tror at vide alt."
-Sokrates
User avatar
KatieKat
Posts: 8308
Joined: Sun 20. Nov 2005 17:14

Post by KatieKat »

Jeg ved godt at det lyder underligt, men jeg aner faktisk ikke hvor meget jeg roser. Jeg taler med mine heste, ligesom jeg taler med mine katte. Tonefaldet er mildt og noget ros er der sikkert imellem, men hvor meget og om det bliver opfanget aner jeg faktisk ikke.
Don't blame gravity on me.. I voted for velcro!
User avatar
Linski
Posts: 146
Joined: Tue 29. Nov 2005 23:27

Post by Linski »

Jeg snakker da også løs til den kære hest. Den svarer jo ikke igen :mrgreen: Men han tænker garanteret, at jeg hellere skulle tage at stikke ham en gulerod ;-)

Parthesten er dog så flink og velopdragen, at jeg måske er begyndt at tage det for givet, at den opfører sig ordentligt :)

Men Céleste, hvad er definitionen på godt? Er det når hesten vender rundt på staldgangen, når man beder den om det, som den har gjort hundredvis af gange før, og egentlig ikke har nogle problemer med. Eller er det når den har udført en ny/svær øvelse?

Personligt vil jeg langt hellere rose for det sidste, det første mener jeg "bare" er almindelig god "opførelse" ;)

- Helene
Post Reply