Hvordan rider I?

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
Post Reply
User avatar
Nin@
Posts: 50
Joined: Tue 22. Nov 2005 02:11

Hvordan rider I?

Post by Nin@ »

Hvordan rider I andre egentlig? Rider I hver dag? Har I ridehus, er det dressur,spring, skovtur -blandet. Rider I overhovedet :?: Vi (vi = oftest min svoger med haflingeren Annuschka og mig) rider dressur og skovture. Her til aften skridtede vi først lidt over ½ time i skoven med pandelamper og reflekser. Det gør vi næsten hver aften, det er dejligt - og hestene elsker det. De trasker afsted for lange tøjler med ørerne fremme og nyder det :D Derefter red vi hestene lidt 'igennem' på banen. Grandi har godt af at blive galoperet, så jeg red ham nogle gange på begge volter i en afslappet galop for fuldstændig løse tøjler. Og så skridtede vi af, for da var klokken over 10 om aftenen. Vi stod i årevis på et ridecenter, og bagefter i en luksus-elitestald :wink: , men da Grandi har allergi, har det været vigtigt for os at finde et sted, hvor han kan gå så meget ude som muligt, og hvor de ikke står på halm i stalden. Men så er der bare ikke ridehus :( Nå, jeg holder nu også mest af at ride ude, og i foråret, da vi flyttede dem derop, red vi sneridning hver dag med mordax. Jeg blev bare [i:2225ceab00]så [/i:2225ceab00]dygtig til at skrue dem i :) Vi får nu undervisning af en meget dygtig dressurrytter, der rider Intermedière for tiden. Hun er helt suverænt pædagogisk, og det fungerer bare kanon godt(og vi har i alle de mange år jo redet hos nogle af de rigtig dygtige).... Hun kan tilpasse undervisningen fuldstændig til dagsformen, og kræver aldrig mere, end hesten kan klare lige dén dag - og så kommer den bare til at gå [i:2225ceab00]så[/i:2225ceab00] godt. Oh fryd og glæde :D Men det kan jo blive svært at være udendørs her til vinter. Hvordan klarer I andre det?
:-) fra Nina
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Post by Lone Beck »

Jeg har hestene hjemme og vi bor laaaangt ude på bøhlandet - der er adskillige kilometer til nærmeste gadelampe, så ridning er ikke noget jeg gør ret meget i i de mørke måneder :? Kan en pandelampe virkelig lyse så meget op, at man kan ride i skoven, når det er bælgmørkt? Generer lyset ikke hestene? Hvis svarene er hhv. ja og nej, må det da prøves!! :idea: Jeg har i mange år været skovtursrytter, men skal til at ride lidt dressur igen på min unghest. Madigan som har været mit eneste ridedyr de seneste 12 år, orker jeg ikke at ride dressur på, og da vi ofte holder lange pauser pga. vejret, vinteren eller min sørgelige mangel på selvdisciplin, er hverken hesten eller undertegnede i form til andet en skovturshygge :oops:
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
User avatar
Nin@
Posts: 50
Joined: Tue 22. Nov 2005 02:11

Post by Nin@ »

Jamen det skal du da prøve, Lone! Det virker supergodt :) - der er helt bestemt lys nok, man kan sagtens se. Lea, som er den unge pige på stedet, traver rask væk med sin lampe på, men vi gamle skridter næsten kun :wink: . Også fordi vi er sarte omkring hestenes fødder, det er svært at se stenene på stierne for tiden med alle de visne blade. Hestene er meget glade for det. Forleden dag, da jeg varmede op til undervisning, red jeg ned mod skoven, og det var uden lys på, og Grandi gik bare frisk afsted med ørerne fremme :) Jeg synes jo, det er lidt som at gå tur med hunden i skoven. Det gør jeg også gerne om natten. Nu er jeg heller ikke den mindste smule mørkeræd - og så er hestene det heller ikke :) Min pandelampe har jeg købt på tilbud i Føtex for 59 kr, tror. Den har 6 lysdioder, og man kan tænde 2, 4 eller alle 6. Den holder rigtig godt i batteriet. Vi har nu redet i hvert fald 5-6 ture med dén som lyskilde, og batterierne er slet ikke brugt op endnu. Vi rider lidt mere end ½ time af gangen. Jeg har også en anden pandelampe, som jeg har købt i Aldi, tror jeg. Den er med dioder + alm. pære. Den almindelige pære er bedst i tåge, men den bruger mere strøm. Dioderne er bedst i klart vejr, de lyser mere diffust, det er rart. Så prøv det, prøv det :)
:-) fra Nina
User avatar
Nin@
Posts: 50
Joined: Tue 22. Nov 2005 02:11

Post by Nin@ »

Åh, jeg glemte at svare på: [i:5c3434dae9]´´Generer lyset ikke hestene?´´[/i:5c3434dae9] Nej, tvært i mod! Forleden prøvede jeg at slukke, mens vi skridtede, men så stoppede Grandi straks - naturligvis :) Intelligent ulydighed, som Julie T så fint har defineret det :D Jeg har endda overvejet at udstyre Grandi med en pandelampe selv, men jeg ved ikke rigtig.... faktisk tror jeg, at han vil synes om det. Men det kræver naturligvis træning, og der er jo så meget, man kan træne :D
:-) fra Nina
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Post by Lone Beck »

Det lyder da helt fantastisk - jeg må straks have fat i en pandelampe :idea: :D Hvor fedt!!
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
User avatar
Heidi
Posts: 134
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:10

Post by Heidi »

Rider nok på samme niveau som lone... dvs. vi får heller ikke redet så meget som vi gerne ville... dels er det mørkt og koldt :oops: og så vi er næsten lige flyttet så tiden går med at få sat skik på huset. Vi har pt. kun 1 ridedyr, da de andre er inaktive pga. hov-rehab. eller manglende tilridning. Vi har enda hestene hjemme og oplyst og drænet ridebane :roll: For år tilbage da vi boede med 1 km til ridehus havde vi også pandelamper på når vi red, det fungerede fint og vi overvejede at sætte en pande lampe på hestenes fortøjet :wink: med fik det aldrig gjort, men jeg tror det vil fungere fint, da det vil lyse langs jorden :)
Hilsen Heidi
Lone

Post by Lone »

jeg rider jo slet ikke - efter at hesten blev halv- og helblind! Og det savner jeg bare så meget - så nu har jeg aftalt at leje hest og få undervisning på et nærliggende ridecenter med helt nye og fine faciliteter OG ET RIDEHUS!!!! Så nu skal jeg for første gang i mange år ride fast i ridehus to gange om ugen!! Det blir ganske fedt - efter 10 år med våde baner, sne, slud, storm, glat føre, vådt tøj, røde næser, ingen ridning osv osv. Nu skal jeg ride inde, få fast dressurundervisning uden at få dårlige samvittighed over at påføre underviseren dobbeltsidig lungebetændelse - og på en helt fremmed hest! Faktisk er jeg lidt nervøs........ Jeg må hellere pudse mine ridestøvler og finde et andet outfit frem, end den brune uldtrøje med rensdyr på...... tror det er et ret tjekket sted! Næste mandag sker det.
Post Reply