ville i advare andre ?

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
Post Reply
User avatar
jytteh
Posts: 328
Joined: Fri 18. Nov 2005 08:07

ville i advare andre ?

Post by jytteh »

hvis de var ved at ville købe en hest som i viste at sælgeren ikke var ærlig om...??? Hvis en sælger siger min hest er klar til LA dressur eller mere.. at den er sød og rar og ingen staldfejl har !! og i selv for få dage siden har set den pågældende hest, som IKKE kan gå andet end måske en LC på en god dag, har en skridt, trav og glaop til 5 måske 6... er aggresiv i boksen og har tendens til at væve. En super ´´skovturs musse´´ til 34.000,- sælges som dressur stjerne ?? og hvor sælgerens underviserne (en meget dygtig af slagsen) har sagt den ikke når længere end hvor den er nu...
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Post by Lone Beck »

Jeg ville absolut advare andre, hvis jeg havde kendskab til skjulte fejl, som sælger fortier, men de ting du nævner, skulle køber jo kunne konstatere i forbindelse med afprøvningen af hesten? I den situation ville jeg som udgangspunkt ikke blande mig. Men hvis det er en meget ´´grøn´´ køber, som sluger sælgers forsikringer råt, ville jeg måske alligevel advare. Det er utåleligt at så mange hesteejere lyver ligeså stærkt som deres hest kan rende, når dyret skal sælges :evil:
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
User avatar
stratego
Posts: 938
Joined: Fri 18. Nov 2005 18:26

Post by stratego »

Hvis jeg blev spurt direkte om en hest ville jeg sige sandheden, hvis jeg kendte den. Ellers ville jeg nok blande mig udenom. Har selv for nyligt været ude og kigge på en hest, som var annonceret til mindst 10 cm højere end den reelt var og gik nærmest lige så hurtigt som jeg kom. Sagde til sælger at hesten ikke havde den annoncerede højde og det derfor ikke kunne betale sig at spilde hverken deres eller min tid. Annoncen er stadig ikke rettet, hvilket jo nok er med fuldt overlæg. Normalt vælger jeg at få tilsendt en video af en hest jeg har interesse i at købe, men denne hest stod så lige i nærhden. De ting du påpeger er synlige fejl og kan rettes af rette person, men det vil koste masser af tid og træning. At gangen ikke er noget at skrive hjem om kan jo også ses. Men vi kan samtidig nok hurtigt blive enige om det ikke er nogen begynderhest og hesten kan blive købt af uerfarne hestefolk, som vil ende med en umulig hest. Måske er det forkert, men ville vælge at holde min mening for mig selv, hvis jeg ikke blev spurt. Hilsen Britta
User avatar
JulieT
Posts: 928
Joined: Tue 22. Nov 2005 23:03

Post by JulieT »

Vi kiggede engang på en araberpony hos en velanset hestehandler... ponyen var gudesmuk, men havde en meget svag overlinie, og dyrlægen bekræftede at den bestemt ikke var værd at samle på, og faktisk nok aldrig kunne blive ridehest. Den havde smerter når den bar vægt, og det gav sig bl.a. udslag i at den kastede vildt med hovedet og generelt virkede utilpas. Hestehandleren blev meget vred over at dyrlægen havde været så fræk at afvise ponyen.... han blev ved med at insistere på at den da var helt ok o.s.v. Nogen tid senere opdagede vi så ved et tilfælde at en bekendt af en bekendt i den anden ende af landet havde købt ponyen til sin datter på ni år. Hestehandleren havde - til trods for dyrlægens advarsler - solgt en smerteplaget og utilregnelig hest videre. Til et barn. Familien havde ikke haft hest før, og de havde selvfølgelig købt ponyen uden at få deres egen dyrlæge til at tjekke den. Hestehandleren havde jo sagt at den næsten lige havde været tjekket til en anden køber, som sprang fra. Det var jo så også rigtigt nok. Der må jeg sige at der blandede vi os altså... vores bekendte fortalte sin bekendte historien og gav hende min mors nummer, så hun kunne få alle detaljerne. Familien havde allerede haft mange adfærdsproblemer med ponyen, men det var ikke faldet dem ind at den havde ondt. De endte med at levere ponyen tilbage, men det var jo ikke uden tårer, for nu havde denne hersens lille pige jo haft tid til at forelske sig i sin superdejlige leverrøde araber med fire høje sokker og en lækker blis. Øv. Dumme hestehandler :-( Ved en privat handel ville jeg blande mig hvis køber var en ven og en som jeg ikke troede selv kunne se problemerne. Julie Julie
User avatar
Nin@
Posts: 50
Joined: Tue 22. Nov 2005 02:11

Post by Nin@ »

Jeg ville nok også have svært ved at blande mig udenom :evil: Men det kan der siges både godt og skidt om :roll: Det er bare næsten ikke til at bære, hvis ukyndige får en hest, der slet ikke egner sig til dem - og heller ikke svarer til forventningerne :cry:
:-) fra Nina
Lone

Post by Lone »

Selvfølgelig skal man blande sig - men det er ikke sikkert at man opnår noget som helst. De nye og sikkert uerfarne købere kan sagtens blive vrede og mene at man skal blande sig uden om - især hvis sælger har overbevist dem om, at det er en speciel hest, der kræver en speciel ejer - lige præcis dem. Wendy lever i bedtse velgående! Men man er jo nødt til at handle efter sin samvittigehd overfor dyr og mennesker - og når man nu ved, at hesten er langt fra det lovede, så må man jo fortælle det. Man ved jo, at det givetvis kommer til at gå ud over dyret. Man kan også sagtens få, at vide at man nok ikke har forstand på de dele, selvom man måske har en årelang erfaring - men det blir man jo nødt til at bide i sig - for hestens skyld. Sig det -
Jeanie

Post by Jeanie »

Ville og vil stadig klart advare såfremt jeg kan se, at hesten ikke er hvad sælger udgiver den for at være. Jeg har tidligere advaret en veninde mod at købe en Friser, som hun hovedkuls forelskede sig i...bevares det er da en pæn hest, men for hendes 35 000,- fik hun en kronisk syg hest, som hun ikke kan bruge til noget, ud over at holde Dyrlægen beskæftiget !! Det er nu 8 år siden hun købte den, og hun siger tit...ja du havde ret, og nu er jeg gift med hesten... :roll: ...ja sælge den kan hun ikke,men slagte den ville være at gøre hesten en stor tjeneste...men det gør hun heller ikke, og hvad nytter det så at advare, når folk alligevel ikke lytter. Senest jeg advarede var det et forældre par der ville give datteren en sød lille pony ( som inderst inde var den Tasmanske djævel )...sagde det som det var, og at det bestemt ikke var en hest for deres datter....men men, ´ikke desto mindre køber de ponyen, og her et halvt år senere , har datteren endnu ikke siddet på hesten , hun er ganske enkelt bange for den...og jeg fortænker hende det ikke, da den sparker og bider, og ter sig fuldstændig vavittig, og de som vover síg på ryggen af kræet, bliver efter få sekunder sendt i jorden... :roll: ...de ville heller ikke lytte !! Som sagt jeg advare gerne, men så skal folk sgu også lytte.....bare lidt !!
Post Reply