Kinship With All Life?

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Post by Lone Beck »

Mener du det, Julie? :shock: Det er da en interessant tese. Jeg ville nu nok mene, at jeg ville blive dummere hvis jeg satte mig for aldrig mere at læse andet end ´´Lægeromanen´´. :roll: Dog ville det muligvis ikke være dét, jeg læste, jeg blev dum af, men alt det jeg ikke læste....Du har sgu nok ret :idea: Kinship with all life står nu stadig på ønskelisten :D
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Post by annetteB »

Lone Beck, altså! :roll: For at kunne GENNEMFØRE et fortsæt om ALDRIG i hele sit liv at ville læse andet end ´´lægeromanen´´ så skal man jo være dum I FORVEJEN!??! :mrgreen:
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
User avatar
JulieT
Posts: 928
Joined: Tue 22. Nov 2005 23:03

Post by JulieT »

Som min toårige grandfættertingest-langt-ude-beslægtet siger (og han siger faktisk aldrig andet): Jepper! 8) Selvfølgelig kan man undgå at blive klogere ved ikke at læse noget, der er værd at læse. Men man kan da ikke blive dum af at læse lægeromaner. Ikke at jeg ved det, for jeg har aldrig læst en lægeroman. Dog føler jeg mig tit meget dum, men siden jeg er blevet færdig med The Power of Now har jeg faktisk lært, at det kan være lige meget om man er klog eller dum - bare man ikke lider :lol: 8) :shock: :P Jeg er nu i stand til momentant at slukke for min indre monolog.... så skal jeg bare have has på den ydre :lol: Julie
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Post by Lone Beck »

Julie, for F.... Du tager sgu livet af mig :lol: :lol: :lol:
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
User avatar
JulieT
Posts: 928
Joined: Tue 22. Nov 2005 23:03

Post by JulieT »

Lone, jeg vil nødig tage livet af dig, men skulle det alligevel ske, kan du trøste dig med at intet af værdi kan gå tabt, og tiden og dermed døden er en illusion... det har jeg selv læst. Julie
User avatar
Godzilla
Posts: 6894
Joined: Fri 18. Nov 2005 00:29

Post by Godzilla »

At stoppe sin indre monolog (i længere tid ad gangen) er meget Zen og meget svært. Det kræver lang tids praktiseren har jeg erfaret. At droppe illusionerne om verden ville være et erkendelsesmæssigt trip af dimensioner, men sikkert også både skræmmende og meget, meget svært, da det også er en modsigelse af det vores psyke og hjerner er beregnet til at gøre, nemlig ar genkende og handle adækvat i de opståede situationer vi render ind i. Men, men, Når det i glimt lykkes: HVILKEN BEFRIELSE og HVOR ABSURD VERDEN DOG KAN VIRKE!! Og hvor kan man dog være VIRKELIG i forhold til ´´daglig-virkelig´´ som nærmest er en slags søvngængertilstand!! Så, jeg må læse bøger! Lige nu har jeg ikke penge til bøger, men jeg kan jo ønske mig dem, eller tvinge eksemplarer ud af et eller andet bibliiotek.
Godzilla....the Donkeymom Image

Don't underestimate the power of denial.
User avatar
JulieT
Posts: 928
Joined: Tue 22. Nov 2005 23:03

Post by JulieT »

Gunilla, så må du straks på biblioteket og låne The Power of Now (Nuets Kraft).... Tolle er rigtig god til at forklare hvordan man slukker for sin indre landsbyidiot i løbet af no-time. Jeg lærte det et sted imellem Vojens og Rødekro mens jeg var i gang med andet kapitel. Naturligvis gik grammofonpladen i gang igen så snart jeg vendte ryggen til, men nu kan jeg faktisk slukke for min irritation/panik/vrede/skuffelse/stress så snart det går op for mig at jeg er kommet til at trykke på play. Illusionerne om verden har jeg dog lidt svært ved at droppe, selvom jeg godt kan i meget korte øjeblikke. Det varer dog ikke ved, for som du siger bliver min hjerne meget utilpas når jeg sådan går og ved at jeg ikke har brug for den.... *GG* Julie
User avatar
Godzilla
Posts: 6894
Joined: Fri 18. Nov 2005 00:29

Post by Godzilla »

Julie, det lyder meget interessant med Nuets Kraft. Jeg må straks se at få fat i den, + birdie-bogen. Jeg har vores ego mistænkt for at være synderen, når der skvadres inde i hovedet hele tiden. Det er som om egoet er sådan en lille forkælet, selvoptaget ´´se mig´´ tingest, som råber på opmærksomhed hele tiden. Når man forsøger at ignorere det, eller endnu værre, sulte det lidt, så larmer det endnu mere. :roll: Så hvis denne bog kan anvise genveje til et mere ydmygt ego, og et mindre støjende intellekt, vil jeg være meget taknemmelig. Jeg har forsøgt lidt med meditationsvejen, og selvom den er ganske behagelig, er den også noget langsommelig. Jeg HAR faktisk oplevet perioder hvor de filtre som jeg ser verden igennem, blev mere transparente, og det var godt nok VÅGENHED som jeg aldrig har oplevet før! Vågenhed og stor ro! Jeg vil have MERE!! :D
Godzilla....the Donkeymom Image

Don't underestimate the power of denial.
User avatar
JulieT
Posts: 928
Joined: Tue 22. Nov 2005 23:03

Post by JulieT »

Gunilla, jeg kan da lige give dig det tip, jeg havde mest glæde af fra bogen. Observer dine tanker. Tolle påstår at det moderne menneske lider af en sindssyge, han kalder tankeidentifikation. Vi tror at vi er vores tanker. Altså bliver vi kede af det når vi tænker sørgelige tanker, vrede når vi tænker vrede tanker o.s.v. Dette falske ´´tankeselv´´ eller ego er så kilden til det evige, indre snakkehovede. Det snylter på vores livskraft og holder sig selv i live ved at opfinde problemer, som vi så er nødt til at tænke over, så vi hele tiden investerer mere og mere af os selv i tanker om fortid, fremtid og i det hele alt andet end hvad der sker lige nu. Men hvis man begynder at observere sine tanker i stedet for at identificere sig med dem, opdager man meget hurtigt at ´´man´´ ikke er ´´dem´´. Det er som om der pludselig er to personer til stede inden i én. Tænkeren og observatøren. Tolles pointe er at observatøren er vores sande selv, mens tænkeren blot er vores løbske ego. Det tager ikke ret lang tid efter at man har gjort sig denne erfaring før den indre ævler holder kæft. For den kan kun holde sit momentum så længe vi fodrer den ved at tro at vi *er* den. Det er i hvert tilfælde forfatterens påstand, og jeg må sige at jeg synes det virker ret godt. Prøv det selv... det er let og sjovt og man får det så godt bagefter *L* Bare observer din tankestrøm uden at dømme den. Vid at den er der og hold øje med den. Når den stopper, så bare sid lidt og vent på at den næste tanke kommer. Resultatet er et tankevakuum... fred. Det er vigtigt ikke at dømme sine tanker, for så tænker man jo igen. Man skal bare ligesom *være* i sin krop, fylde den ud med sit observerende selv og holde øje med hvad ´´tænkeren´´ finder på. Jeg fandt ud af at når jeg observerede min ´´tænker´´, kunne jeg forholde mig helt objektivt til mine egne tanker/følelser, som man normalt kan overfor andres. Efter et stykke tid, kan man nærmest sidde og le lidt for sig selv over hvor latterlig man er når man f.eks. bliver irriteret på sin mand eller sur over at der er håndbold i fjerneren IGEN. Det er aldeles befriende. Lad mig vide hvad du erfarer 8) Julie
User avatar
Dorte Hansen
Posts: 1316
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:37

Post by Dorte Hansen »

Mandag d. 14-11, kommer der et portræt af Eckart Tolle på dr2. Kl 21.30... Det er bare en halv time, men måske nok værd at se....
Post Reply