Kinship With All Life?

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
User avatar
JulieT
Posts: 928
Joined: Tue 22. Nov 2005 23:03

Post by JulieT »

Oho... jeg kan ikke se DR2, så jeg bliver nok nødt til at besøge min mor, så. Tak for det, Dorte. Julie
User avatar
Godzilla
Posts: 6894
Joined: Fri 18. Nov 2005 00:29

Post by Godzilla »

Julie, det ER simpelthen Buddhistisk praksis (en af de forskellige veje). Og, jeg har såmænd prøvet det i det små. Jeg har været igang med fokus på åndedrættet, som træner den indre iagttager, og så fortsætter det ellers med iagttagelse af følelserne, tankerne, kropsfornemmelser osv. (ikke i nævnte rækkefølge). Jeg vil prøve den øvelse du beskriver med iagttagelse af tankeindholdet igen. Alle øvelser som træner den indre iagttager er gode, men jeg tror at fyren har ret. I vores kultur er der simpelthen så meget fokus på tanker/intellekt at det bliver en stor del af identiteten/egoet, og derfor er iagttagelse af tankeindholdet sikkert en af de vigtigeste. Så den går jeg straks i gang med. Desuden er den sjov :D Hvordan er dine erfaringer med ´´fravær af filtre´´? Jeg føler mig som en alien, der lige er landet på jorden, og ser på det hele med ´´nye´´ øjne. Det meste virker totalt absurd. :shock: Mennesker ER virkelig mærkelige og spændende subjekter at iagttage.
Godzilla....the Donkeymom Image

Don't underestimate the power of denial.
User avatar
JulieT
Posts: 928
Joined: Tue 22. Nov 2005 23:03

Post by JulieT »

Jeg er jo nok det mindst synske menneske på jorden. Jeg har været til disse hersens kurser hvor man skulle kigge på hinandens aura og konkludere en masse, og der er jo altid sådan én pige, der står og ser rundtosset ud og scorer en masse opmærksomhed på at have genoplevet sit forrige liv 48 gange i løbet af 30 sekunder og hun var Napoleon og Afrodite og indianerprinsesse og hun kan se alle menneskers døde oldemor, der siger, de har glemt at slukke for ovnen o.s.v. Sådan er det bare aldrig for mig... jeg er den der sidder i hjørnet og snorker og hvis magiske visualiseringsdiamant er grøn når den bør være lilla. Så mine filtre er vist nok alle meget intakte... desværre. Jeg kan ikke se andet end det, de andre kan se. Med mindre jeg har drukket absinth, men det er vist også snyd. Julie
User avatar
Godzilla
Posts: 6894
Joined: Fri 18. Nov 2005 00:29

Post by Godzilla »

HAAAA, Julie, jeg har aldrig været på disse kurser, jeg kan ikke holde de der New Age freaks ud!! :twisted: Og jeg kan heller ikke se hverken auraer i farver, eller snakke med div. ånder, skytsånder eller andre engle. :D Jeg har en veninde som er fuldkommen religiøs, i disse spørgsmål, og vi er blevet nødt til at aftale, at emnet ikke bør diskuters, da jeg får lyserøde knopper af at hun vil pådutte mig alt hendes, efter min mening, ureflekterede pladder. Selv Tibetansk Buddhisme, som er meget spændende måtte jeg opgive, da de havde blandet div. guder ind i foretagenet, fra en tidligere dyrket religion, og jeg er bare ikke tibetaner!! :D Så Zen har appeleret mest, da praksis er det centrale. Altså man træner simpelthen den der indre opmærksomhed, og træder ´´tilbage´´ og ER bevidstheden. FEDT! :idea: Når mine filtre har sænket paraderne, har det været helt spontant (dog i forbindelse med intensiv psykoterapi, så jeg har nok været noget skør). Men jeg tror, at hvis den der indre iagttager/ bevidstheden (budd: ´´Sindets sande natur´´) bliver mere og mere aktiv/fremtrædende, kan man fremkalde denne tilstand af ro og total opmærksomhed uden filtre oftere, og i flere situationer. Jeg har oplevet det i indkøbscentre f.eks. (nok derfor verden virkede absurd: der var plakater med FLÆSKESTEGE på!). :shock: Sammen med dyrene er det meget nemmere, der er man jo i forvejen mindre tilbøjelig til at ´´være sproglig´´ og mere fornemmende, i og med kræene ikke SIGER så meget, og ikke begrebsliggør deres udtryk. Jeg vil øve mig i at iagttage tankerne, og så skal jeg nok skrive om det lykkes. :D
Godzilla....the Donkeymom Image

Don't underestimate the power of denial.
User avatar
JulieT
Posts: 928
Joined: Tue 22. Nov 2005 23:03

Post by JulieT »

Gunilla, det var sandelig heller ikke frivilligt når jeg af og til dumpede ned i sådan en New Age-cirkel.... en gang havde jeg meldt mig til et seminar om akupressur og femelementsteori, men så mente vores lærer lige at hendes mand samtidig kunne komme og lære os at læse auraer. Han læste min og sagde at jeg var en kontrolfreak.... min aura var snørret sammen på midten som et timeglas... *hrmph* Julie
User avatar
Godzilla
Posts: 6894
Joined: Fri 18. Nov 2005 00:29

Post by Godzilla »

Ja, ja: Jeg har ALDRIG mødt en New Age Freak, som ikke snakkede om kontrol! Og, hvad så hvis vi alle gav slip på al denne (negative) kontrol? I deres terminologi, ville verden så være gennemsyret af kærlighed og omsorg, og vi ville lade os styre af skytsånderne, og Jesus eller Who Ever! Men i mit hovede ville menneskene stadig have sine mere dunkle sider, så sikke et ragnarok vi kunne kreere! :shock: Lige nu kan jeg overhovedet ikke iagttage mine tanker eller ret meget andet indefra, bortset fra at jeg er vildt forelsket. Så gæt lige hvad der dukker op når jeg prøver! :oops: hmmm, det bliver ikke særlig roligt. :D
Godzilla....the Donkeymom Image

Don't underestimate the power of denial.
Post Reply