Fandens hår pynt

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
Post Reply
User avatar
Heidi
Posts: 134
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:10

Fandens hår pynt

Post by Heidi »

Vores nye marker har desværre givet vores heste alternativt hårpynt :evil: Jeg startede med at pille rent om aftenen, men næste dag de kom ind, så de ligedan ud :( ... så nu piller jeg bare med et par dages mellemrum... der kommer ikke flere burre i pandelokken alligevel... Jeg kan se at det hjælper at have flettet manen, så det bliver nok også pandelokkernes skæbne, det er heldigvis ikke sommer, så flueproblemet er nærmest lig 0 [img:8b37ee216c]http://heidi-soren.dk/Dyr/heste/lulo_morgenhaar.jpg[/img:8b37ee216c] [img:8b37ee216c]http://heidi-soren.dk/Dyr/heste/toffy_morgenhaar.jpg[/img:8b37ee216c] Halerne.... åhhh... de er lige nu efter devisen ´´ude af øje ude af sind´´.. de skal vist have en ordentlig omgang i weekenden, og så skal de flettes op som de altid bliver, det hjælper forhåbentlig lidt på det.
Hilsen Heidi
Lone

Post by Lone »

Burrer er en helvedes pest! Det tager bare laaaang tid at få dem ud af en tyk ponyhale - men pelsglans/showshine hjælper altså lidt. De er nemmest at tage af, når de har siddet lidt og tørret.... Jeg bruger en menneske stålhårbørste til resterne - det hjælper osse. Synes stadig det må være sært for en hest, at vifte med en flettet hale? Det må da gøre ondt når den rammer flankerne?
Jeanie

Post by Jeanie »

Oh gud ja, det kender jeg !! Vi har dem dog ikke på folden, men i fange folden, og når vi tager ind, og skal åbne led, så skal de absolut lige stikke hovedet ned i de forbandede tingester, som selvfølgelig burde høvles ned med en le !!...Og så ligner de til forveksling ´´ fine damer´´ med curler i hårret...... :shock: Vi er sluppet for at det har været så meget i halerne, men i pandelokkerne...tjaa...der sker det næsten dagligt, og så i Evitas man, som KUN er 85 cm lang.... :( .. :shock: ...det tager 100 år og 4 madpakker at få lor...* ud af den !!!.... :? Tror nu lige jeg går ud og fjerner planten fra fangefolden, hvilket jeg selvfølgelig bare skulle have gjort for læææænge siden....men NU sker det !!
User avatar
jytteh
Posts: 328
Joined: Fri 18. Nov 2005 08:07

Post by jytteh »

Amadeus ÆÆææællllssker dem, og han kan finde den eneste i kilometers omkreds.., en god gang showshine i man o ghale og så glider de let ud igen :-)
----...---...--...--...--...--...--...--...--...--...--...--,,,--...--...--...--...---...----
Alting som kan misforst
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Post by 99E »

Jeg har med succes brug madolie til at tage bæsterne ud. Man dypper ganske enkelt håret (man, hale, pandelok) i madolie og lader det trænge ind - så kan man mere eller mindre lade burrerne glide ud af sig selv. Ulempen er selvfølgelig at hesten bliver godt fedtet - og har den sort man/hale kommer den til at se rigtig ´´italiener-lækker´´ ud... :-P
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
Heidi
Posts: 134
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:10

Post by Heidi »

Kan olie behandlingen kombineres med hvidløg, salvie og evt timian, så de er vel marineret til senere konsumbrug :lol: Vi har i mange år haft halerne og til tider manen flettet... Hestene har ikke syntes besværet af den flettet hale, tilgengæld undgår jeg tunge evig våde haler med mudder dreadlocks og (efter vores erfaringer) så mindsker det mug angreb på bagbenen betydeligt. Jeg vil tage en tur med den sorte sæk og en saks og klippe det lort væk... og drysse en smule salt på ´´roden´´ og håbe det forhindre dem i at komme igen.. Jag kan jo tørre/fryse dem så hestene kan få dem at spise, de er ganske sunde :D
Hilsen Heidi
Post Reply