Harry Potter og dødssyg litteratur

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
Post Reply
Lone

Harry Potter og dødssyg litteratur

Post by Lone »

Så skal vi til det igen: ind og se den nye Harry Potter film - Jahu! Det skal man jo - det er en nødvendighed. Men inden jeg bestiller billetter vil jeg som en del af den bekendelseslitteratur, der florere på internetttet komme med den store tilståelse: [align=center:7d0c1505c2][b:7d0c1505c2] Jeg synes Harry Potter-bøgerne er dødkedelige.[/b:7d0c1505c2][/align:7d0c1505c2] Jeg fatter ikke den enorme begejstring for disse bøger, hvor det mest bemærkelsesværdige igen er det enorme salgsapparat, det på bedste amerikanske vis skaber merchandise, alskens junk - behov vi aldrig havde haft - plastic-dimser, tøj, krus, tilbehør - vanvid. Da jeg læste den første Harry Potter bog, som jeg altid læser de bøger jeg gir mine børn i julegave, synes jeg det var en ok børnebog, men ikke specielt godt skrevet. Rowlings har stjålet med hård hånd fra alle de gode gamle fantasy- mestre: Narnia - bøgerne, Tolkien, Ursula Le Guin - som i modsætning til Potter-bøgerne er litteratur for voksne - Potter er børnebøger i stil, form og indhold. Hvorfor pokker er bøgerne så blevet stjålet af de voksne? Hvorfor denne næsegruse beundring, båret af voksne, for disse bøger med deres mystiske univers, der alligevel som grundtema lægger sig helt tæt op ad de moraliserende kostskoleromaner, som vi læste med lede? Kampen mellem det gode og det onde er universel - og det gode gamle eventyr-tema - hos Potter tilsættes den retten til at lyve, stjæle og bruge vold - i det godes tjeneste. Det gode defineret af Rowling. Bevares der er skam osse positive elementer - og dog - men gad vide hvormange der overhovedet gør sig klart, hvilke budskaber denne mastodont bibringer den opvoksende ungdom. Er den den moral vi ønsker skal lede verden, når vi sidder på plejehjemmet og endelig har tid at læse Finnegans Wake - og stadig ikke forstå den? Og så er de altså ikke særlig godt skrevet. Hvorfor er der ingen, der siger det højt? Dele af bøgerne er dybt kedsommelige og bærer præg af at forlagene gerne ser fede, tykke romaner som skæpper i kassen. Og hele salgsapparatet - alene det må man da tage afstand fra. Hvad er det for litteratur der SKAL følges af salg af alskens unødvendigt bras til iscenesættelse af læseoplevelsen? Det er ikke nok, at være en god bog - man skal også læse dem iført HP outfit? Eller det er måske det der er hele sagens kerne - det er ikke godt nok, men det FØLES bedre, når man nu har fyret kassen af til at plastic-merchandisen? Jeg hører voksne juble over denne lille nørdede gut, som fører os fra barndommens verden til teenageårenes problematikker - i en verden af moral og mystik og god gammeldags pengemageri - i de romaner som de voksne har stjålet fra børnene og herefter kritikløst har hengivet sig til. Lad dog ungerne have deres bøger i fred - disse bøger for børn i deres simple konstruerede univers og hengiv jer istedet til tanker om, hvorvidt det er sundt, godt og ønskværdigt at verdens kommende ledere er vokset op med denslags begreber og forestillinger som en del af deres moralfundats. Svaret kunne jo sagtens være ja - det er godt sundt osv - men det mindste vi kan gøre som ansvarlige forældre er da at analysere påvirkningerne og overveje om tingene går i den ønskede retning. Ikke at vi skal blive fanatiske som de kristne, hvoraf nogle mener at HP er satanisk antikristenhed. Det er nok at tilægge Rowlings for dyb indsigt er jeg bange for - memindre man går ind for pengemageri som en del af den antikristne bevægelse........
User avatar
jytteh
Posts: 328
Joined: Fri 18. Nov 2005 08:07

Post by jytteh »

Jeg må så indrømme at jeg ikke har læse en eneste af bøgerne og jeg ha såmen heller ikke set nogen af filmene, så jeg ikke lige den helt store mening om indholdet !!!
----...---...--...--...--...--...--...--...--...--...--...--,,,--...--...--...--...---...----
Alting som kan misforst
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Post by Lone Beck »

Hæhæ, JEG ser med stor fornøjelse filmene sammen med ungerne. Jeg må dog indrømme, at det kun er etteren, jeg er rigtig bjergtaget af :D Jeg har prøvet at læse bøgerne - igen 1'eren, men jeg må give dig ret i at de er dårligt skrevet - så dårligt, at jeg ikke GAD læse den til ende, og det er alligevel sjældent jeg opgiver en bog på halvvejen. :roll: Moralkodekset i HP's verden er dundrende banalt, men jeg synes da det er mere sympatisk end de budskaber vi hører fra rapmusikerne :twisted: Én ting, vil jeg lovprise Rowlings for: Harrys briller. De må være en vægtig årsag til at børn med briller ikke mobbes idag - og dem har jeg indtil videre to af. 8) Det fedeste ved HP er nu hverken bøgerne eller filmene. Det er playstation-spillene :oops:
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
Post Reply