Hjælp, jeg bliver frelst!

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
Pauillacine
Posts: 266
Joined: Thu 22. Jun 2006 16:59

Post by Pauillacine »

Hej igen Julie. Det lyder søremer godt - jeg var LIDT bange for at den gode Bennett ville lære mig at snakke med Silles birdie ud fra foruddefinerede rammer. Det ville jeg ikke være så tændt på. Nu overvejer jeg endnu mere en investering, jeg ville være ked af at hesten skulle sluge birdien eller at jeg skulle blive den forsmåede i trekantsdramaet 'birdie, Sille og mig'. Tak for gode svar. Mvh Julie
User avatar
JulieT
Posts: 928
Joined: Tue 22. Nov 2005 23:03

Post by JulieT »

He he... Paucillacine... det hedder du jo slet ikke. Undskyld, Pauillacine. Nej Birdien er jo hestens fokus, altså noget inde i dens hovede, dens tanke. Og netop tanken kan man ikke manipulere med via fancy dansetrin og pebret merchandise. Bennett har lært af Tom Dorrance og Ray Hunt ligesom Pat Parelli har, så man vil måske genkende nogle af elementerne fra PNH i hendes arbejde (eller omvendt). Men f.eks. Dorrances 'flag' (en pind med en pose eller et stykke stof i enden) bliver brugt som en 'birdielokker' til at tiltrække hestens fokus og ikke til at skille hesten fra sin Birdie som man desværre nogle gange ser når en hest bliver manipuleret op i en trailer uden at hjertet er med :-( I alle tilfælde er Birdien jo en metafor, man kan bruge uanset hvad man laver med sin hest. Når man møder et problem, kan man lære at spørge sig selv: Hvor er Birdien? Og når man ved hvor Birdien er, kan man gå i gang med at få den genforenet med hesten... det er jo ikke noget, vi ikke allerede ved, men det er bare en ny måde at anksue det på. Mvh Julie
Lone

Post by Lone »

´´Men f.eks. Dorrances 'flag' (en pind med en pose eller et stykke stof i enden) bliver brugt som en 'birdielokker' til at tiltrække hestens fokus og ikke til at skille hesten fra sin Birdie som man desværre nogle gange ser når en hest bliver manipuleret op i en trailer uden at hjertet er med ´´ Betyder det på godt dansk, at man bare skræmmer hesten med noget tæt ved - så dens Birdie blir i nærheden - eller er der noget jeg helt har misforstået? Hesten Birdie er dens fokus? Som i parantes bemærket ikke kan bestikkes med fuglefrø, men gerne med gulerødder? Når hesten Birdie er lang væk, så er det fordi den har sin opmærksomhed andetsteds? Når man rider er birdien fx blevet skræmt ved den hvide sten - og fløjet sin vej - skal man så vente, ride tilbage, eller bare stoppe op? Eller birdien pisker afsted foran som en sindssyg, fordi nu vil den sgu hjem i varmen - hvad så? Jeg tager ikke pis på dig - jeg er bare pragmatiker og vil gerne vide HVORDAN, når jeg har fundet ud af HVORFOR og ikke mindst HVORNÅR? Som et kuriosum kan jeg fortælle at mine unger da de var mindre altid sagde, at hunden Molly ( min lille savnede hund....)havde en snudebille i snuden, som styrede alt hvad hunden gjorde. Snudebillen boede inde i trøflen (den våde snude) og bestemte fuldstændig hundens gøren og laden. Når hunden stak af, efter en hare var det snudebillen der styrede den. Når den sov var snudebillen træt. Faktisk meget sjovt, at det er samme tankegang.
Pauillacine
Posts: 266
Joined: Thu 22. Jun 2006 16:59

Post by Pauillacine »

Jeg har forstået Dorrances 'flag' som værende enten en dims til at få opmærksomheden fra hestens birdie, eller som noget man kan bruge til - i sit eget hoved - at overveje hvordan hesten ser ud når dens birdie er på dig eller hvad du nu ønsker den skal være på. Eksempel: Når jeg longerer min hest, så har hendes birdie det med at være interesseret i lyde udenfor ridehuset, snarere end på mig og hvad jeg lige vil have. Jeg kan jo tydeligt se birdien flagre igennem væggen til traktoren udenfor, for hesten drøner jo pludselig rundt om mig med høje skridt, højere tempo og højt løftet hoved, der forsøger at stirre hen på det punkt hvor birdien forsvandt hen. Birdien sidder så og råber ad os ude på traktoren. Jeg får birdie over på mig ved at sige en lyd, løfte longepisken til det signal jeg nu vil have, eller - i grelle tilfælde - markere vha longetovet. Måske en kombination. (og så vil jeg dælme håbe at det er rigtigt forstået :-) ) Dorrances 'flag' brugte vi en enkelt gang ved træning af min hest, da den skulle lære at rende rundt i ridehuset på den helt rigtige måde inden hoppekåring. (der vidste jeg bare ikke at en pindetingest med en pizzapose kunne hedde noget specifik). Hesten blev ikke bange, eller skræmt som du siger; den fokuserede bare meget stærkt på tingesten - hele hesten var nærmest ved at vælte til at starte med, hvor begge ører jo skulle pege hen imod pindeposedimsen - og hovedet blev vendt i forskellige vinkler, så øjnene kunne se denne nye ting an på så mange måder som muligt. ...måske skulle jeg bare tage mig sammen og bestille ´´bogen´´, så jeg kan finde ud af om min opfattelse er rigtig? Det er da noget jeg gerne vil vide mere om. Mvh Julie
Lone

Post by Lone »

Hedder du OGSÅ Julie - Pauillacine? jeg blev jo helt forvirret... Måske vil jeg også have den bog - afhængig af hvad DEN ANDEN Julie svarer - hehe!
Pauillacine
Posts: 266
Joined: Thu 22. Jun 2006 16:59

Post by Pauillacine »

Ja, jeg er ked af det - jeg er endnu en Julie blandt de mange Julier. Måske skal jeg bare holde mig til Pauillacine - det kan ingen stave, men...jeg er med garanti den eneste der kalder mig det :-D Mvh Pauillacine aka Pauillacine
User avatar
JulieT
Posts: 928
Joined: Tue 22. Nov 2005 23:03

Post by JulieT »

Lone... hesten går derhen hvor dens birdie er. Så hvis man kan træne dens birdie til at komme når man kalder, kan man også forvente at hesten kommer med. Flaget bruges til at fange Birdiens opmærksomhed. Hvis man har en hest med en troløs Birdiem, kan man lige rasle lidt med flaget. Hesten kigger på det *med begge øjne* og man sænker omgående flaget. Sådan kan man lære hesten at sende sin Birdie hen på flaget hver gang det gør noget eller siger noget. Så i modsætning til Parellis brug af stick, kan man faktisk stå oppe i traileren med flaget og lokke hestens birdie til. Hvis man har en turboaura eller en betydelig karisma, har man ikke brug for et flag. Det er egentlig bare til de af os som ikke kan få hesten til at kigge ved egen kraft. Det er ikke til at jage hesten med. En eller anden cowboy har sagt at den dygtig træner kan bruge flaget i en roundpen af silkesnor uden at hesten bryder ud.... nøgleordet er vist 'finesse'. I øvrigt, Pauillacine... her er et Dorrance-citat til dig: >>>When the horse is standing, before you reach to ask him to go forward or back, or turn right or left; before you ask him, have a picture in your mind of what you are going to ask him to do, and how you expect him to respond - before you start.<<<< - TD Jeg tænkte, det var lige noget, du kunne tilslutte dig. Mvh¨ Julie
Pauillacine
Posts: 266
Joined: Thu 22. Jun 2006 16:59

Post by Pauillacine »

Glimrende citat - I like :-) Dorrance, har han skrevet noget du vil anbefale? Han lyder som en mand jeg kan forliges glimrende med. Det er skønt at høre om litteratur, som jeg aldrig selv ville finde frem til. Har du eventuelt overvejet at lave en biblioteksordning; jeg kan som modydelse tilbyde tonsvis af glimrende assorteret faglitteratur, samt udvalgt skønlitteratur ;-) Alternativt så må du gerne læse lidt højt når du læser feks. Bennett - så må jeg se om jeg kan høre det i Farum. (og nu [u:a105725aa6]har[/u:a105725aa6] jeg bestilt den birdiebog, den vil jeg glæde mig til) Mvh Julie/Pauillacine
Post Reply