Må man skade andre for at beskytte sig selv?

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
User avatar
HHansen
Posts: 6997
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:01

Må man skade andre for at beskytte sig selv?

Post by HHansen »

Der er for få debatter af dem der får folk op af stolene her på strigler. Er bange for at vi bare er ALT for enige om alting :lol: Denne debat var tæt på at gøre mig seriøst uvenner med hele familien i lørdags. Vi var nemlig IKKE enige! Udgangspunktet er en sag fra ålborg - hvor en mand oplever at der er indbrudsforsøg i hans lejlighed, mens han er hjemme. Dette indbrudsforsøg foregår ved at en mindre dreng, stikker sin lange tynde arm ind igennem brevsprækken for at låse døren op. For at forhindre dette, stikker manden en kniv i armen på den indtrængende. Det diskussionen så gik på var at nu fik denne mand så en dom for vold! Det blev dog en ganske mild straf, og betinget. Min familie mener ikke det er rimeligt at straffe ham overhovedet. Hvorimod jeg ikke mener man kan acceptere vold under nogen former. Heller ikke som selvforsvar. Det vil sige jeg er enig med loven - man har ret til at stoppe drengen (som selvfølgelig ER igang med en ulovlig handling) men man har ikke ret til at skade ham. Jeg synes det er i orden at han får en dom. Jeg synes også det er i orden at man gør den mild og betinget. Vi kan ikke have et samfund hvor det pludselig er i orden at stikke folk ned, hvis man bare kan hævde at ´´det var selvforsvar, og den anden begyndte´´. Til gengæld så jeg også gerne at voldsdomme generelt blev gjort mange gange hårdere. Hvad siger i, kloge Strigler: Skulle manden have været straffet? Skal det være gratis at stikke folk ned, når de er ved at bryde ind i ens hus?
Mvh

-Helle

--------------------------------------------------------------------------------
I can manage without the bare necessities - it's my luxury I cant do without!
User avatar
Anja
Posts: 4457
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:34

Post by Anja »

Jeg er bange for at jeg er enig med dig Helle. Og helt ærligt, hvorfor stikke en kniv i armen på personen, han kunne have gjort så meget andet og knapt så drastisk, fastholde personen fx. Jeg bryder mig bestemt heller ikke om et samfund der tyr til selvtægt, det er alt for lassefer (staves) og uholbart på sigt. Jeg vil dog sige at der er visse former for kriminalitet, der ville få mig til at se rødt og gøre noget strafbart, men så har jeg heller intet imod at tage straffen for min rødme. jeg kan ikke garantere at jeg ikke ville knalde en person kraftigt ned, hvis jeg så ham i færd med voldtægt af mit barn eller et hvilke som helst barn. Men den der med, vi tog ud og bankede ham/hende, for det har han/hun fortjent, det holder bare ikke.
User avatar
Anja
Posts: 4457
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:34

Post by Anja »

Dog er jeg ikke helt enig i at domme nødvendigvis skal gøres hårdere. Til gengæld synes jeg at forsøget med at voldsmand og offer møder hinanden, får talt sammen og måske opnår en form for, hvad skal jeg kalde det, ro er et rigtig godt tiltag.
User avatar
Heidi
Posts: 134
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:10

Post by Heidi »

Et kilden men spændende spørgsmål :wink: Jeg vil til en hver tid hævde at man har ret til at forsvare sin ejendom, dermed ikke sagt at man kan stå på sin grund og skyde til h og til v med et haglgevær, men hvis man er håndfast ved en indbrudstyv der nærmest står i ens stue, så synes jeg det er helt ok... hvad skal man ellers gøre... sige ´´vil du være sød at gå´´ eller vise ham hvor arvesølvet ligger og tilbyde han en kop kaffe :evil: Vi har hund og vi kan få lidt samme problem, hvis vi har indbrud og hunden bider tyven, så kan vi risikere at tyven kræver hunden aflivet :roll: ... Vi er så ´´heldige´´ at have en race, der desværre får mange folk til at gå over på den anden side af gaden og vil da nødig havne på forsiden af EB med dræberhund slår til. Hvis man ikke kan beskytte sin ejendom og sin familie, så synes jeg at man bliver man lidt retsløs... En tyv der bryder ind i et hus må have gjort sig nogle tanker om at det er ulovligt og kan have følger :evil: Hilsen heidi
User avatar
Anja
Posts: 4457
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:34

Post by Anja »

Men Heidi, kan hunden ikke opdrages til at ´´fastholde´´ indbrudstyven til politiet kommer, skal den partout springe i struben på personen?
User avatar
Anja
Posts: 4457
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:34

Post by Anja »

pasificere, var det ord jeg ledte efter :-)
User avatar
HHansen
Posts: 6997
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:01

Post by HHansen »

Heidi: Dit synspunkt er det samme som min familie fremførte - og jeg kan altså ikke være enig... JEg ved ikke om man skal byde på kaffe og lægge arvesølvet frem... det er jo også overdrevet. Personligt ville jeg nok forsøge at stikke af - og tilkalde politiet. Det er DERES opgave at fange denne mand, og det er rettens opgave at dømme ham for det han har gjort - det er ikke noget JEG skal gøre.
Mvh

-Helle

--------------------------------------------------------------------------------
I can manage without the bare necessities - it's my luxury I cant do without!
User avatar
Heidi
Posts: 134
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:10

Post by Heidi »

Nu er vores hund slet ikke trænet til noget som helst andet end til at være sofahund :wink: men jeg ved af gode grunde ikke hvordan hun reagere hvis en vildt fremmede skummel person kravler ind gennem vinduet, og har heller ikke lyst til at teste det. Det er ikke så længe siden at en hunde ejer blev meldt til politiet af indbrudstyven fordi hunden havde bidt tyven :shock: Det er sikkert det samme (uden at vide det) hvis en hestetyv går ind på din mark og din hest sparker ham ½ fordærvet. Jeg kan bare ikke se hvorfor indbrudstyve skal stå stærkere i en sag hvor de har forbrudt sig mod anden mands eje. Jeg mener ikke vi skal have et voldssamfund, men forbrydere skal ikke kunne te sig som de vil og skrige op om vold mens de har deres fede fingre i en forbudt kagedåse :evil: Glemmer at skrive det hele i mine indlæg... sådan går det når arbejdet bryder ind :mrgreen: Hvis nu scenariet var et andet...I lejligheden sidder 80 år gamle fru olsen i kørestol, hoveddøren er åbnet så langt sikkerhedskæden rækker, en stor mand af ´´rockertypen´´ står på den anden side og er klar med en ´´en bid tang ting´´ til at klippe kæden over. Fru Olsen hakker en kniv i armen på manden. Hun bliver dømt for vold, mild og betinget. Hvad hvis man er ved at blive voldtaget, man skriger og kæmper men ingen hjælper... man får fat i det eneste våben man har... en lighter i sin taske og sætter ild til voldtægteforbryderens hår, han afledes og man kan stikke af. Skal man have en dom for vold ? Jeg kan krumme tæer over forbrydere der på den ene eller anden måde pludslig fremstår som ofre... som indbrudstyve eller folk der skriger op om politivold når de bliver anholdt efter de har kastes brosten efter politiet.
Lone

Post by Lone »

jeg er overbevist anti-vold, anti-krig - rendyrket pacifist. Men heller ikke jeg kan se, at en andens ret til frie livsytringer skal gå ud over min rettighed til en tilværelse, der rummer muligheden for at sige ´´nej,tak´´ til gæster? Hvorfor skal jeg udsætte mig for, at en indbrudstyv, som krænker mig, måske skader mig eller min familie - det er dog hørt før - hvorfor skal jeg ikke forsvare mig, elelr tiltage mig retten til at værne om mit? I mine øjne er selvtægt forkert, men ikke hvis det drejer sig om at beskytte sig selv og ens nærmeste. Står der en indbrudstyv i min entre en nat så skal jeg både pudse hunden på ham OG knalde ham én på hatten med gulvvasen - elelr øksen, elelr hvad der nu måtte være for hånden. Og jeg tvivler kraftigt på, at han vil få medhold i retten i, at hunden skulle aflives - såfremt han er trængt ind i mit hjem. Jeg bliver helt harmfuld - fandme nej, om jeg vil være passiv og se på, eller løbe min vej - ingen skal sgu tiltage sig retten til at være i mit hjem, således at jeg må forlade det. GRRRRRR!!!!!
Lone

Post by Lone »

Iøvrigt har man ret til at forsvare sig - og man har ret til civil anholdelse, såfremt man antaster en forbryder på gerningsstedet!
Post Reply