Seriøse ryttere....

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
Post Reply
User avatar
HHansen
Posts: 6997
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:01

Post by HHansen »

God debat :) Jeg er ikke HELT enig i din definition. For mig er en seriøs rytter, en der arbejder målretttet med hesten. Om målet så er at konkurrere i det ene eller det andet, eller om det er ens egen tilfredsstillelse den dag hest og rytter har lært det man stræber efter, det er i den forbindelse ligemeget. Man kan være lige seriøs hvadenten man gerne vil ride S springning, eller om man vil lære sin shetter spanske skridt. Bare sådan for sin egen fornøjelses skyld. Man kan også være seriøs rytter selvom man 'kun' rider skovtur! Hvis man har nogle mål som f.eks at få hest og rytter i bedre form, at bedre hestens styrbarhed og lydhørhed kan også være målet. Hvis man derimod ikke HAR noget mål med ridningen - udover hygge.... kan man så betegnes seriøs? Seriøs hyggerytter måske??? :lol: Man kan vel egentlig også godt have som mål at man selv og hesten skal have en god tur hver dag :D
Mvh

-Helle

--------------------------------------------------------------------------------
I can manage without the bare necessities - it's my luxury I cant do without!
User avatar
Anja
Posts: 4457
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:34

Post by Anja »

Cool, jeg er lige blevet opgraderet til seriøs rytter :-) Mit job, på parthesten, er at gøre ham styrbar i skoven (pt for egen vindings skyld, jeg VIL ride med bidløst hovedtøj), at give ham bedre kondi og sørge for at han stresser af. Ydermere rider jeg med så få hjælpemidler som muligt. Oj hvor er jeg seriøs og hellig :lol: Eller også er jeg egentlig bare ´´kontrær´´ og hippieminded :-)
User avatar
HHansen
Posts: 6997
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:01

Post by HHansen »

Noget helt andet er så selvfølgelig om man SKAL stræbe efter at blive seriøs rytter??? Useriøs omgang med heste er jo også dejligt.. Lidt gnubben og muflen - hænge lidt på ryggen af krikken.. Bare SIDDE deroppe mens man diskuterer verdenssituationen - eller bare sidder der for at sidde... :lol: Børn SKAL lege lidt på/med hesten hvis det står til mig. For gennem den måde at være sammen med dyret på, opnår de den rette sjæle-forbindelse :wink: Så... skal vi være seriøse hele tiden?
Mvh

-Helle

--------------------------------------------------------------------------------
I can manage without the bare necessities - it's my luxury I cant do without!
Lone

Post by Lone »

For at være seriøs skal man have et mål. Men er målet også ligegyldigt? Er alle mål lige seriøse? Hvad ER seriøsitet? En seriøs rytter er en rytter, der først og fremmest afklarer hestens og egne behov. Dernæst opfylder de behov, der ikke har med ridning at gøre. Derefter afklarer hvilke behov ridningen dækker for hhv. hesten og rytteren - og kompenserer for dette ved fx foder, sko, dækkener, foldtid osv osv. Dernæst afklarer hvilken form for ridning, eller kørsel, der kan dække hestens og egne behov - og hvilke af disse man som rytter kan tilfredsstille på en fornuftig og velegnet måde. Dernæst afklarer på hvilken måde man alligevel som rytter påfører hesten nye behov eller ødelægger anden behovstilfredstillelse i sin ridning eller kørsel og kompenserer for dette. Så er man seriøs. Og man skal være seriøs med det man gør. Også det man gør for sjov. Skal man ikke?
User avatar
Dorte Hansen
Posts: 1316
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:37

Post by Dorte Hansen »

jeg vil betragte mig som useriøs rytter...... :? Da jeg var mere mobil, havde jeg 3 ponyer, som kunne rides, og jeg gjorde det ikke...... Jeg elskede dem betingelsesløst, og var meget seriøs omkring det at have dem. Men for mig var de kæledyr, ikke ridedyr... :wink: Jeg var meget seriøs om deres pasning, og pleje og min den yngste red lidt på dem.... (hun var 3 dengang, så det var ikke seriøs ridning) Jeg havde ikke noget mål med dem, havde dem bare fordi de var dejlige...... Så det er vel useriøst? :oops: Havde jeg pladsen, og kræfterne, havde jeg skam stadig heste(ponyer), seriøs eller ej :D
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Post by Lone Beck »

Jeg ville bestemt heller ikke betegne mig som seriøs rytter idag. :oops: Jeg er skovtursrytter, og det synes jeg ikke er særlig seriøst. En gang i mellem sætter jeg mig som mål, at nu skal både jeg og hest i form til at vi kan ride lidt dressur igen, men det bliver aldrig til noget, og det er da direkte useriøst :idea: Som hesteejer synes jeg derimod at jeg er meget seriøs. Dog ikke så seriøs at jeg afvejer alt deres foder på en brevvægt... :roll:
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
Post Reply