Honning og små børn

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
Post Reply
Lone

Honning og små børn

Post by Lone »

Jeg elsker flydende honning - engang imellem - men nu opdagede jeg lige, at der står bag på, at børn u. 12 mdr. ikke må spise honning. Hvorfor ikke det? Jeg troede at honning var så sundt. Det står der da ikke bag på noget andet.
User avatar
HHansen
Posts: 6997
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:01

Post by HHansen »

Det er noget med en eller anden bakterie som honningen kan indeholde. Små børn tåler den ikke, men ældre har ikke noget problem med det. Kan ikke lige huske hvad den hedder og hvad den gør :oops:
Mvh

-Helle

--------------------------------------------------------------------------------
I can manage without the bare necessities - it's my luxury I cant do without!
User avatar
HHansen
Posts: 6997
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:01

Post by HHansen »

Sakset fra sundhedsstyrelsen: Honning Honning frarådes til børn under 1 år på grund af risiko for spædbarnsbutolisme. Honning kan indeholde bakteriesporer, der i fordøjelseskanalen hos spædbørn, der ernæres af mælk, kan opformeres og danne det toksin, som giver sygdommen. Spædbarnsbotulisme er en alvorlig lidelse, som bør undgås. Den viser sig ved slaphed, dårlig suttekraft og vejrtræknings-bevær.
Mvh

-Helle

--------------------------------------------------------------------------------
I can manage without the bare necessities - it's my luxury I cant do without!
Lone

Post by Lone »

Aha - så ved man det. men hvad mon så med det brømte honning- i - varm mælk? Ikke at jeg ville drikke det vamle stads - men mon det gør det samme?
User avatar
HHansen
Posts: 6997
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:01

Post by HHansen »

Det er så vidt jeg ved kun et problem for de små børn - fordi deres tarmsystem ikke er så udviklet. Så skulle du få lyst så drikker du bare varm mælk med honning (BWADR!!) :mrgreen:
Mvh

-Helle

--------------------------------------------------------------------------------
I can manage without the bare necessities - it's my luxury I cant do without!
User avatar
Anja
Posts: 4457
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:34

Post by Anja »

En historie om honning, fra det virkelige liv :D Da min veninde blev født, så hun meget underlig ud, hun udviklede en eller anden underlig form for udslæt ala arp over hele kroppen. moderen var nervøs, tog selvfølgelig babyen med på hospitalet. Lægerne ville ikke røre ved hende, de fandt hende åbentbart lidt ulækker :lol: Endelig kommer der en tusse-gammel læge og kigger på hende, herefter på moderen og stiller spørgsmålet; ´´hvor meget honning har du indtaget under graviditeten og hvor meget spiser du nu?´´ Mor må gå til bekendelse, 1 l. honning om ugen :shock: Det skal man altså ikke gøre under graviditet og under amning. Min veninde blev ganske fin, efter at hendes mor skar ned på sit honningforbrug. 1 l. honning om ugen, det er dæleme meget...
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Post by annetteB »

i betragtning af, at der over en 15 års periode kun er registreret TO tilfælde af spædbarnsbotulisme som følge af indtagelse af honning, er jeg IMponeret over, at man overhovedet GIDER advare om det??! (og at nogen overhovedet gider følge advarslerne) Mig bekendt er der MANGE andre ting, som er VÆSENTLIGT mere risikofyldt...og som man IKE advarer om fra offentlig side. :roll:
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
Post Reply