Clematis

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
Post Reply
Lone

Clematis

Post by Lone »

jeg har fået en stor flot Clematis. Havde jeg fået den i sommer ville jeg have regnet med at den skulle plantes ud - men skal denne her osse det? Der står ´´Terrasse´´ på den - skal det forstås således at den skal bo i en krukke udendørs på et sted med læ? Hvorfor sælger de udplantningsplanter på denne tid af året? Kan den bo inde? I et vindfang?
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Post by Lone Beck »

Clematis skal da plantes ud - og efteråret er det bedste tidspunkt at plante på. Jeg har i det mindste ikke hørt om en clematis, der IKKE skal bo ude i haven... Om clematis i øvrigt: Det er en yderst delikat spise (hvis man er en ged)! Vi har haft nogle stykker efterhånden... :roll: Hvilken sort er det? Jeg tror egentlig jeg har en bog om clematis, hvis ellers jeg kan finde den...
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
Lone

Post by Lone »

Sort? Det ved jeg da ikke. Den har en blå blomst. Jeg troede man plantede sådan nogle om foråret - det har jeg da altid gjort. Syd- eller nordvendt?
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Post by Lone Beck »

det er nok bedre med øst- eller vestvendt, vil jeg tro - halvskygge. Det nederste af planten skal helst være i skygge, mens resten kravler op mod solen. Men man skal klippe den ned til 30 cm eller deromkring, når den plantes ud. Problemet er bare, at hvis det er en af de sorter, der sætter knopper til næste års blomstring i år, så klipper du dem af...
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
Post Reply