Erhvervs praktik

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
User avatar
HHansen
Posts: 6997
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:01

Erhvervs praktik

Post by HHansen »

Min søn skal i erhvervspraktik. Med sædvanlig omhu har han undladt at fortælle os at det er lige om lidt - i uge 41 faktisk :shock: Efterskolen han er på HAR sendt en seddel med hjem som man kunne udfylde om hvad ungen gerne ville... Men derpå havde de ikke skrevet hvilken uge det var. Så vi troede der var GOD tid :? Nå, knægten ANER ikke hvad han gerne vil. Overhovedet ikke. Jeg kan ikke engang få ham til at sige om han vil lave noget praktisk, håndværker agtigt, eller noget bogligt... Han har spurgt om han kan komme med mig eller hans far på job - men ingen af vores virksomheder tager praktikanter - iøvrigt er det også SVÆRT at have en praktikant når man arbejder med programmering og it-support - og ungen ikke har begreb skabt om andet end krigsspil og den slags. Nu sidder jeg så og prøver at komme i tanke om noget JEG synes kunne være spændende - men det er jo ligesom den forkerte indgangsvinkel. Men hvad dælen gør jeg når nu han vitterlig ikke ved hvad han vil? Sender ham ud som noget jeg IKKE håber han vil være - og håber han så bliver afskrækket og uddanner sig til noget andet? Er der nogen der vil have en næsten 2 m høj 15 årig (snart 16) i praktik som et eller andet? Staldhjælp måske??? :mrgreen: Nogen der arbejder et sted hvor i er helt vilde med at få praktikanter??? Og dem af jer der har store børn - har de været i praktik? Og som hvad??? Hjælp.... :roll:
Mvh

-Helle

--------------------------------------------------------------------------------
I can manage without the bare necessities - it's my luxury I cant do without!
Lone

Post by Lone »

! Nu er tiden kommet til dig. Til for sene afleveringer af SEDLEN, til forkert orientering fra læreren - til mugne unger, der ikke gider eller godt gad, men nu gider de ikke fordi de fik noget forkert. Måske skal I endda køre ungen 30 km, til praktikstedet - eller opleve at de vil blive hjemme de sidste to dage, fordi ingen taler med dem der hvor de er!! Hæ. hæ - bare spørg mig - jeg har prøvet ALT vedrørende erhvervspraktik! Og jeg har selv haft mange i erhvervspraktik både på min tidligere arbejdsplads og i mit eget firma. Hvad vil du høre om? Om dengang min datter ville i praktisk som skiltemaler og skulle til Købernhavn hver dag og lave ingenting, men stå udendørs og fryse og se på? Eller dengang min datter ikke gad, så hun kom i praktik hos mig og lå hjemme på sofaen... eller dengang min datter var i praktik på rideskolen og slavede løs i 50 timer på en uge - og ikke engang fik lov at skridte en hest? ELLER om dengang min datter var i praktik på den lokale avis og fik lov at skrive en artikel om dagen og selv blev interviewet og fik sit billede i? Jeg gir ikke ret meget for erhvervspraktik - men det siges, at det er godt. Hvis knægten ikke selv kan vælge, så foreslå noget I tror ville interessere - eller som han kan holde ud - eller er en mulighed. En computerbiks for eksempel - biblioteket? Fars arbejdsplads? Ellers send ham til Lolland - jeg kan vel nok beskæftige sådan en knægt - om ikke andet kan han se på døtrene!!!
User avatar
HHansen
Posts: 6997
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:01

Post by HHansen »

Pas nu på LoneSchannon - ellers ryger møgungen afsted til Lolland :mrgreen: Han ER i forvejen sur på mig fordi jeg forsøger at spænde ben for en idé han og 4 venner har om at sove i telt i en skov i Hjørring på lørdag... Da jeg selv var i erhvervspraktik var det hos en dyrepsykolog - jeg fodrede hunde og mugede i stalden en hel uge - og så ikke manden der skulle have lært mig noget om hunde :roll: Engang var min søn meget interesseret i fisk - tror jeg ringer til Aqua centeret i silkeborg i morgen og hører om de tager praktikanter.. Tror oftere praktikken lærer ungerne hvad de IKKE skal lave. Men det er jo også fint nok...
Mvh

-Helle

--------------------------------------------------------------------------------
I can manage without the bare necessities - it's my luxury I cant do without!
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Post by annetteB »

Gartner, måske?? Vores søde erhvervspraltikant holder på torsdag - så vi kunne måske godt finde plads til Jesper i Harlev? (og vi har da OSSE fisk!)
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
User avatar
HHansen
Posts: 6997
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:01

Post by HHansen »

Oh Annette! Det var da en god idé :lol: Så kan han lære lidt om haver og ordne min bagefter... Jeg spørger ham - vender tilbage hvis det er noget så kan du jo spørge derude :)
Mvh

-Helle

--------------------------------------------------------------------------------
I can manage without the bare necessities - it's my luxury I cant do without!
Jeanie

Post by Jeanie »

Nej det er ikke let med de unge mennsker!!.. :? Jeg har dog været heldig med ikke at skulle bekymre mig så meget om Jacquelines erhvervspraktik, idet hun har vidst hvad hun ville, og stadig vil...nemlig være Præst/ med vidre uddannelse !! Og hun valgte derfor at komme ipraktik hos en af de lokale præster, hvilket hun haved yderst meget ud af, og stadig har, da han af og til har brug for hendes hjælp med forskellige ting, ved studiekredse og udflugter med pensionister, eller et eller andet i Kirken. Da hun var i USA, valgte hun at tage praktik hos en Bedemand, som havde krematorium, og der, foruden at være med til at ´´ pynte´´ ligene, sorterde hun skruer og dimsedutter fra asken.. det synte shun var ret sjovt og spændende !! skal lige tilføje at vi ikke er specielt religiøse her i huset...altså faktisk slet ikke, men idet hun vil være religionsforsker på længere sigt, vil hun starte med teologstudiet, så tager resten hvis ikke så lang tid. Og eller hun kan stoppe efter teologstudiet og evt. få embede..men det finder hun nok ud af.
User avatar
Anja
Posts: 4457
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:34

Post by Anja »

Da jeg skulle i erhvervs praktik anden gang, var jeg ikke så sikker på hvad jeg ville. De andre valgte alm. fag som kok, pædagog, lærer og lign. Mig næhhh nej, jeg ville i praktik som special effekt ´´mand´´, ikke om jeg ville ligne de andre. Jeg sendte, mor skrev, en ansøgning til dansk specialeffekt service og fik praktikken. Det var hylende morsomt, jeg fik lavet bomber, skød min praktikvejleder, var med på en eller anden svensk film, arbejde sammen med stuntmændende og en masse andet sjovt. Hvad med at forsøge noget i den stil, noget der er lidt ud over det sædvanelige, mon ikke det kunne vække lidt interesse? Synd at tivoli er slut, jeg kender ellers fyrværkerimesteren, men det er lidt sent nu (og måske også lige lovligt langt væk).
User avatar
HHansen
Posts: 6997
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:01

Post by HHansen »

Udmærket input, Ose - man kan jo ligeså godt have det sjovt i den uge, istedet for at sidde på et kontor og få lov til at klistre frimærker på breve, eller hvad de nu sætter praktikanter til :roll: Det er så bare lidt et problem at det er om 1½ uge :roll: Men jeg vil prøve at tænke kreativt og så må jeg jo hjælpe ham ved at ringe rundt. Lige nu overvejer han også atengstedts tilbud :) (er sikker på han kan bruges til at rense fiskedammene eller noget :lol: ) Hmm - måske sådan et sted hvor de laver laks eller noget.. hvad hedder sådan et sted??? Altså der hvor de opdrætter dem... :?: Fisk har været hans store interesse siden han var 2 år - og selvom det ikke er så meget mere som det har været, så kunne det måske interessere ham bare en uge...
Mvh

-Helle

--------------------------------------------------------------------------------
I can manage without the bare necessities - it's my luxury I cant do without!
Camilla...
Posts: 417
Joined: Fri 18. Nov 2005 10:36

Post by Camilla... »

Helle, tror det hedder et Dambrug :?: Camilla
User avatar
Anja
Posts: 4457
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:34

Post by Anja »

Eller put and take, for at bruge en god dansk sætning :-)
Post Reply