Kvinder og vold

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
Lone

Kvinder og vold

Post by Lone »

Midt i arbejdet har jeg msn-radio kørende - og denne gamle sang dukker op. Siden jeg engang for en million år siden boede på Østerbro og min bedste venindes søster blev myrdet af sin mand, mens deres 2 årige søn så på *, tror jeg at dette har optaget mig enormt - Hvorfor finder kvinder sig i det? Hvordan kan man kue et menneske så meget? Hvordan kan nogen ønske at kue noge så meget? Hvordan kan kvinder og børn leve i sådanne helveder? Hvordan kan resten af verden se på? Jeg blir altid vred og bedrøvet, når jeg hører denne sang af Suzanne Vega - og har lyst til at GØRE noget - men hvad ved jeg ikke - jeg kender ikke engang nogen i denne situation, såvidt jeg ved. *Manden blev iøvrigt erklæret uegnet til straf p.g.a sindssyge og fik samkvem med sønnen. Luca (Suzanne Vega) -------------------------------------------------------------------------------- Lyric: My name is Luka I live on the second floor I live upstairs from you Yes, I think you've seen me before. If you hear something late at night, some kind of trouble some kind of fight Just don't ask me what it was, Just don't ask me what it was, Just don't ask me what it was. I think it's `cos I'm clumsy I try not to talk too loud, Maybe it's because I'm crazy I try not to act too proud, They only hit until you cry, and after that you don't ask why You just don't argue anymore, You just don't argue anymore, You just don't argue anymore. Yes, I think I'm okay Walked into the door again, If you ask, that's what I'll say and it's not your business anyway I guess I'd like to be alone with nothing broken, nothing thrown Just don't ask me how I am, Just don't ask me how I am, Just don't ask me how I am. My name is Luka I live on the second floor I live upstairs from you Yes, I think you've seen me before. If you hear something late at night Some kind of trouble some kind of fight Just don't ask me what it was, Just don't ask me what it was, Just don't ask me what it was They only hit until you cry, and after that you don't ask why You just don't argue anymore, You just don't argue anymore, You just don't argue any more.
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Post by Lone Beck »

Jeg tror det er et af de spørgsmål, man ikke kan besvare, når man ikke selv har været i situationen 8) Det er fuldstændig kropumuligt at sætte sig ind i, hvad der sker med én, når kærlighed langsomt bliver til terror. :roll: Jeg kan ikke i min vildeste fantasi tro, at jeg ville finde mig i så meget som ét lille dask, men det er jo ikke til at vide... Jeg mener, jeg var jo også ekspert i børneopdragelse en stor del af mit liv - lige indtil jeg selv fik børn :roll:
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
Lone

Post by Lone »

Næh, os der siger, at det kan vi slet ikke forstå - kan jo godt læse bøger og forklaringer om emnet - men forstå kan vi ikke alligevel. Vi tror det bare drejer sig om en slags genopdraglese af kvinden- forsyne hende med et lag selvtillid og så vil hun rejse panden og sige fra. Vi kan godt erkende mekanismerne, men spørgsmålet er om vi kan finde andet inde i os selv, der kunne sammenlignes med det der foregår i sådant et forhold? Situationer hvor vi ikke kan hoppe af karussellen, hvor vores selvtillid er blevet nedbrudt, hvor vores identitet er blevet afhængig af et andet menneske? Hvis vi nu lige spoler tilbage til mit indlæg om de svage og opgivende - så er det nøjagtig der jeg vil hen: vi fastholder en gruppe mennesker i en livsstil uden værdighed. Og den der blir trykket, trykker igen - der hvor det er muligt - lidt lissom Hms - principperne - tryk avler modtryk. Og så får kvinder bank. Nogle undersøgelser fra for længe siden viste at sorte mænd i USA i underpriviligerede livssituationer var de værste mandschauvinister - de undertrykte deres kvinder, istedet for at stå sammen med dem i den fælles kamp for bedre levevilkår. Men hvad kan vi så? Vi kan jo ikke tage dem ind i vores hjerter - forsyne dem med det de hungrer efter - en eller anden form for altomfattende kærlighed, tror jeg - men vi kan vel tale deres sag, os der formår denslags - vi kan vel stræbe efter at acceptere og se på dem uden at dømme og uden foragt - vi kan vel give lidt mere plads? For i det mindste vil de så måske kunne finde mulighed for at frigøre sig - såfremt verden ikke foragter dem også? Og arbejde for uddannelse - for i modsætning hvad der blev sagt i den anden tråd (om dumhed)- så er uddannelse vigtig. Viden og oplysning er magt. Er jeg for uklar?
User avatar
HHansen
Posts: 6997
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:01

Post by HHansen »

Det handler vel også om så lavt selvværd, at den pågældende kvinde hellere accepterer bank, hvis det får manden til at blive, end hun siger fra og går fra ham - for hun betragter sig selv som så værdiløst et menneske at hun aldrig finder en anden mand - og klare sig alene kan hun ikke forestille sig. :( Det er trods alt bedre at blive i et dårligt forhold - end ikke noget... Og jeg tror endda at disse kvinder ser mandens bank og misbrug af dem, som syge udtryk for hans kærlighed. Man hører dem jo bortforklare hans vold, med at han f.eks bare er jaloux - eller at hun selv var skyld i det fordi hun ikke opførte sig 'pænt' Jeg tror mange af disse kvinder er vokset op i dysfunktionelle familier, hvor de har oplevet følelsesmæssigt misbrug fra en eller begge forældres side. Med meget lavt selvværd som resultat. Når de så skal ud og finde en partner, må det jo blive en der vil fastholde dem i den rolle som de kender - som den mindreværdige underdanige - der finder sig i alt.
Mvh

-Helle

--------------------------------------------------------------------------------
I can manage without the bare necessities - it's my luxury I cant do without!
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Post by Lone Beck »

Nu ikke så politisk korrekt, Lone 8) Lad os starte en hemmelig frihedskamp - rejse rundt og uskadeliggøre de dumme svin :twisted:
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
Lone

Post by Lone »

Åh, jaa- en hemmelig celle? Må jeg få et maskingevær - det har jeg altid ønsket mig? Eller bare en god riffel......
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Post by Lone Beck »

jada - det må du :D Så vil jeg have et sæt skalpeller... :twisted:
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Post by Lone Beck »

En enkel, men besnærende plan, SøsDenGrå - den tror jeg da bare vi følger :D Men det er en skræmmende historie, du fortæller :( Må jeg have lov til at spørge dig, hvad der skete første gang han var voldelig overfor dig? Kom det som et lyn fra en klar himmel, eller var der ´´bygget op´´ til det i gennem en periode? Og hvordan reagerede du selv, første gang han slog dig? Godt du slap væk fra den syge stodder :twisted:
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
Post Reply