Western-sporer

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
Lone

Western-sporer

Post by Lone »

Min rideudstyrsbutik har et afsnit med western-udstyr, som jeg gerne skal hen og kigge på - meget af det er jo lækkert ! Men noget der undrer mig er sporerne. Alle disse kæmpe hjulsporer og andre sporetyper, der rent ud sagt er sadistiske og grumme og som man aldrig ville kunne finde på en spring- eller dressurrytter. Hvorfor er det iorden at ride med dem, fordi man rider western? Vi andre rider med sporer for at forfine vores hjælpere - den sporetype jeg bruger er en almindelig hestespore uden nogen form for skarpe kanter - jeg er meget bevidst om dem og bruger dem ikke altid. Men sådan et par gedigne hjulsporer monteret på en cowboy-støvle - er man så ikke bare ude på det skrå-plan, der hedder at alt hvad der er gammelt er godt? Man vil ligne det ´´originale´´ uden at vide hvad det er og med hvilket formål det er. Hvad skal man bruge de sporer til? Hvorfor synes man ikke at det er synd for hesten - det synes alle andre indenfor hesteverdenen? Springryttere bliver ofte beskyldt for mangt og meget - sommetider med rette - men at bruge sporer som en western-rytter tangerer da osse dyremishandling? Og så er der sadlerne. Almindeligvis synes jeg at folks holdninger til hvad en hest kan bære er vildt overdrevne - heste er stærke - men da jeg igår stod og løftede på en lille circle-y sadel måtte jeg tænke: hvordan faen kan de lægge det på deres heste? Den sadel og en god kraftig rytter, det er i mine øjne en overvægt for de ret små heste, der gerne ses i western-disciplinerne. Og hvis der er nogen der sidder i sadlen, der hvor de er sat - så er det en western-rytter - så vægten må være enorm. Sporer og vægt? - Det vil jeg gene høre mere om. For det kan da ikke være en gyldig undskyldning, at det ser godt ud - for så dyrker man da ikke en seriøs ridedisciplin skulle jeg mene.
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Post by 99E »

Sporer: Næste gang, du er nede i rideudstyrsforretningen, så tag din hestespore med - den uden de skarpe kanter - og løb over til westernsporerne. Prøv så at tage din alm. spore på den ene fod og westernsporen på den anden. Find noget at sidde på, og find ud af, hvordan du bevæger benet/foden for at indvirke med sporen - i de fleste tilfælde vil sporespidsen (på begge sporer) beskrive en lille BUE ved indvirkning. Tag nu sporerne AF igen, og indvirk så på dine egne ribben. Så skulle du gerne opdage, at hestesporen (uden de skarpe kanter) enten ´´stikker´´ lidt, eller rammer og så ´´glider´´ hen over hestepelsen. Hjulsporen skulle gerne RULLE hen over hesten. Sadler: Den almindelige moderne westernsadel vejer omkring 10-15 kg - en ´´rigtig arbejdssadel´´ KAN veje det dobbelte. En voksen mand vejer almindeligvis mellem 70 og 110 kg (hvis han hverken er over eller undervægtig - dvs en westernhest går med mellem 80 og 120 kg på ryggen - ikke? (Forudsat vi lige skiller de rå cowboys der fanger rigtige køer med lasso ude i den virkelige verden fra...) Hvor meget kan en hest bære - som ´´tommelfingerregel´´? Jeg har en gang læst, at en hest kan bære en syvendedel af sin egen vægt uden at være generet med alm. optømning. Men en westernsadel fordeler jo vægten bedre - så det vil være mere komfortabelt at bære en given vægt med en (passende) westernsadel end med en engelsk sadel. Sorcha har gået med omtrent en fjerdedel af sin egenvægt på ryggen - det virkede hun ikke generet af. Er jeg så dyremishandler? Er det størrelsen på sporerne der afgår, hvor hårdt de indvirker? Er det tykkelsen på biddet hævestangseffekt eller ikke hævestangseffekt, der afgør hvor hårdt det indvirker? Og HVORDAN kan man beregne om eens hest kan bære en given rytter? Det vil JEG gerne høre mere om.
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
Birgittekw
Posts: 384
Joined: Fri 18. Nov 2005 11:30

Post by Birgittekw »

Nu kender jeg ikke så meget til ´´ show western ´´ da jeg fortinsvis har redet i tærren og på ´´ arbejde ´´.......... Og der tilpasser man som regel........kraftig rytter.......kraftig hest....osv... E99.... den fine ´´tommelfingerregl´´ med en 7nedel af hestens vægt lyde af lidt lidt.......men på den anden side......sandsynlig, hvis det drejer sig om større afstande........el/og længre tid.........man fortrækker jo også æsler og muldyr som pakdyr, bl.a da de er i stand til rimeligt ubesværet, at bære en tungere byrde i forhold til deres egenvægt end heste..... Med hensyn til sporer.......er det jo det samme, som med bid........alt kan misbruges.........og bliver det........når de kommer i ukyndige/ligeglade hænder........ De lange sporer skyldes også at man i en western saddel har benene en del længre fremme, end i en ´´Engelsk´´.........for ikke at glemme , benene er også længe ´´nede´´ netop da der er tale om,......små heste...... Birgitte
Lone

Post by Lone »

Det kan vel ikke være sådan, at hjulsporer pludselig er blidere end almindelige sporer? Hvorfor pokker er det så forbudt at bruge dem i alle andre ridediscipliner? De hjulsporer jeg har kigget på, er med små takker og det kan en person med meget kontrol over sig selv nok få til at [i:e81ff44844]glide[/i:e81ff44844] henover hestepelsen, men de allerfleste vil nok blot opnå, at et endnu bredere stykke af sporen berører hestens flanker og at de små takker faktisk hænger fast i hestepelsen. Sporen vil da virke endnu kraftigere. Jeg har meget svært ved at tro, at western-ryttere generelt er så forfinede i deres hjælpere, helt i modsætning til de fleste andre hobby-ryttere. Det går ofte stærkt i western-disciplinerne - sker det aldrig at sporen blot trykkes i flankerne? Læste (link kan komme hvis det ønskes) at en cowboy´s hest kan bære sadel og rytter, sovepose og gevær - og ikke meget mere, for så ville hestens bagpart blive for belastet. Og her taler vi vel og mærke om heste,der arbejder hver eneste dag i mange timer - hvilket må formodes at medføre en styrke og gode muskler, som en almindelig hobby-western hest aldrig nogensinde kommer op på siden af. Derfor må jeg da antage at en vægt på de små heste, som oftest benyttes til hobby-western, som måske lige i overkanten, når vi taler sadel plus rytter. Man KAN da ikke det samme som arbejdshesten og rytteren - når man har en hest, der bruges til hobby? Og man ønsker det vel heller ikke - der slides vel godt på de arbejdende heste.
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Post by 99E »

Arbejdshesten... Er netop lille. En quarter-stockhorse er pr. definition en lille, tæt hest. Og hvis en lille, muskuløs hest kan bære en arbejdende cowboy (der vel vejer omkr. 100 kg) + sadel, gevær og sovegrej - så kan en tilsvarende, men knap så muskuløs hest, vel bære den samme rytter en times tid dagligt? Og jo, jeg mener faktisk at hjulsporer er lige så milde som, hvis ikke mildere end, almindelige dressur-hestesporer.
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Post by annetteB »

Forbudt!??! :!: Siden hvornår er hjulsporer blevet forbudt i ´´almindelig´´ ridning? :?:
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
Lone

Post by Lone »

Tænk - jeg var så siker på, at det altid havde været forbudt at anvende andre hjulsporer end nogle med bestemte dimensioner - altså ulig de der bruges i western. Altså sådan nogle her: http://www.tikarideudstyr.dk/shopimg/img1132.jpg Men der har jeg nok taget fejl! Tilgengæld kan jeg fortælle at selv Monty Roberst bemærker, at man skal være opmærksom på den smerte man påfører hesten med sporen, være forsigtig i brugen af sporer, helst ikke bruge dem på den unge hest - og at han omvinder sine med gummi, for ikke at skabe unødig smerte. Så helt galt på den er jeg nok ikke - når en mand, der har redet så mange heste og har så meget kontrol over sig selv, kan skrive sådan - Jeg har nu prøvet rulle-teorien - jeg kan da godt få den til at rulle, hvis jeg ikke kommer til at trykke - men trykker jeg, så ruller den ,jeg prøvede ikke så godt. Og det var endda en mindre slem hjulspore. Men flotte der de jo: [img:9efbf92a44]http://www.buyabetta.com/products/spurs/ac/graphics2/15809.jpg[/img:9efbf92a44] Men så kan man også købe nogle, som kaldes[b:9efbf92a44] ´´humane´´[/b:9efbf92a44] sporer - øjensynlig i modsætning til hjulsporen: De ser fx sådan her ud: [img:9efbf92a44]http://www.buyabetta.com/products/spurs/ac/graphics2/56270.jpg[/img:9efbf92a44] Og om ´´humane sporer skrives der: [i:9efbf92a44]Humane Spurs feature a round knob at the end of the shank instead of a rowel. The knob is considered to be more humane to the horse. The spurs serve the same purpose as traditional spurs - communication with the horse. A horse does not require pain to prompt the proper response.[/i:9efbf92a44]
User avatar
Birgittekw
Posts: 384
Joined: Fri 18. Nov 2005 11:30

Post by Birgittekw »

Underligt, jeg havde næsten glemt det.........mine første sporer til dressur var nogle små hidsige tingester........ret skarpe, og jeg mener med hjul......... Det er vel næppe nødvendigt at fortælle at jeg hadede dem, og de blev kun taget på under dyb protest........ Hvorimod de eneste western sporer jeg har brugt, har været nogle ledløse sager, med store hjul med rundede spidser...... Lone, de der ´´humane sporer´´ tror jeg giver en falsk sikker hed.........sådan en lille hård kugle kan påføre en masse smerte, når den bliver hugget ind i siden på heste. Iøvrigt mener jeg at have set sporer, hvor selve hjulet var lavet af graftig gummi........ Birgitte
Lone

Post by Lone »

Ja, alt vil medføre smerte hvis det blir hugget ind i siden på hesten! Jeg har bare svært ved at forestille mig, at de store hjulsporer kan være blidere end de almindelige dressursporer, de må være endnu sværere at styre, end de andre, hvis man bare skal yde et blidt tryk. Der er simpelthen en større kontakt flade man kan ramme med, hvis ikke man har fuld kontrol over sine schenkler. - men i det hele taget mener jeg, at man skal være karrig med brugen af sporer.
User avatar
Birgittekw
Posts: 384
Joined: Fri 18. Nov 2005 11:30

Post by Birgittekw »

Jeg har sjældent brugt sporer.......kun når tvunget. Måske er det underligt når man tager i betragtning at jeg ikke har noget imod at bruge stangbid....... Sporer er unødvendige hvis man bruger sin vægt og tryk korrekt......har jeg altid syntes........ Birgitte :shock:
Post Reply