At udstille sine børn på nettet

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
Lone

At udstille sine børn på nettet

Post by Lone »

Jeg har ofte undret mig over, hvormange mennesker der helt kritikløst lægger millioner af billeder ind af deres børn i alskens situationer - og samtidig fortæller ALT om disse børn. Er børn fuldstændig retsløse? Det kan vel være iorden med babyer - men såsnart barnet blir lidt ældre kan det da blive en pine for det, at blive udstillet i den grad, og især når billederne samtidig er krydret med utallige fortællinger om barnets liv. Nogle gange er det helt pinlige ting, der står - som jeg levende kunne forestille mig kunne give anledning til drillerier blandt kammarater. Jeg har da lagt et par billeder ind af min datter med hesten, men jeg har da spurgt hende om det var iorden - og jeg kunne da ikke drømme om at skrive mindre flatterende ting om hende sammen med billedet. jeg kunne også sagtens finde på at drøfte nogle problemstillinger omkring mine børn , men jeg ville enten kun drøfte ting, der ikke ville genere, såsom en af døtrenes modvilje mod grøntsager - eller i mere generelle vendinger. Jeg kan blive helt rystet når folk fortæller alt fra deres børns privatliv - samtidig med at de gør rede for hvilken by de bor i, indlægegr billeder af hus, børn og mand - så ingen tvivl er mulig. Jeg synes at det er respektløst overfor ens børn og forstår ikke at forældre i den grad anser børn for blot at være en forlænget del af dem selv, så de kan tillade sig at udlevere alt. Hvad synes I om det? Er det iorden at udstille sine børn?
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Post by Lone Beck »

Hmmm - det har jeg sgu ikke tænkt på, men der kan da være noget om det... :roll: Jeg har derimod tit bemærket, at mange mødre lægger billeder af mand og børn ind - men ikke et eneste af dem selv! Det virker altså pudsigt... :roll:
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
User avatar
Anja
Posts: 4457
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:34

Post by Anja »

Jeg spørger altid min kæreste, inden jeg lægger ham til offentligt skue. Det er vel det mindste man kan gøre. Jeg har heller aldrig forstået de mennesker, der ligger deres partproblemer til frit skue på HN. Er det fordi man håber at parten ser det, så man er fri for at konfrontere dem direkte?
Jeanie

Post by Jeanie »

:shock: Nå så hører jeg til de respektløse, jeg har udstillet både mig selv, min niece og min veninde.. :oops: Men klart, man behøver jo ikke ligefrem vælte billeder ud i cyberspace af de kære små og manden. Måske gør man det fordi man syntes at billederne er gode, og gerne vil dele dem med andre..ellers kan jeg ikke lige finde årsagen. Men hele familie portrætter, det skal i ikke forvente...det holder jeg for mig selv..så er i skånet for det.. :!:
User avatar
HHansen
Posts: 6997
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:01

Post by HHansen »

Jeg synes det kommer lidt an på situationen, og karakteren af de billeder og historier der lægges ind. Min datter har ikke noget imod at jeg sætter billeder af hende og hesten ind forskellige stedet på nettet - hun spørger selv om der er noget hun skal se :lol: Jeg kunne til gengæld ikke drømme om at skrive noget herinde, som jeg ikke ville kunne sige direkte til de personer det handler om. Dvs at hvis jeg skriver om oplevelser med vores staldejer, så vil jeg altid skrive det så samme staldejer ikke bliver ked af det, føler sig hængt ud eller lign. ER der problemer som jeg ønsker andres syn på, så tænker jeg også altid over hvordan en impliceret part ville reagere hvis de læste det på nettet. Jeg ville da selv hade at komme ind og læse et indlæg hvor JEG blev svinet til, eller bare udleveret. Men det er selvfølgelig svært - jeg har gentagne gange haft LYST til at skrive et indlæg, for at få belyst et problem, og høre andres mening om det. Men det har ikke kunnet lade sig gøre, uden at udlevere mig selv og andre implicerede FOR meget. Så lader jeg være.
Mvh

-Helle

--------------------------------------------------------------------------------
I can manage without the bare necessities - it's my luxury I cant do without!
Lone

Post by Lone »

Det er egentlig noget andet, Jeanie - du viser jo billeder der bare er flatterende - det er ikke det jeg emner - det er mere de der indlæg, hvor folk fortæller meget intime detaljer om ungerne - uden at være anonyme i nogen grad. jeg har da også bilelder af Stephanie- men jeg har altså spurgt hende om det var iorden - ellers ville jeg klippe hende fra! At udlevere parter - se, det fatter jeg heller ikke - det må da være en ekstrem grad af konfliktskyhed? Desværre tror jeg mere, at folk slet ikke tænker over konsekvenserne af at skrive på nettet. Kender en sagsbehandler der kender til en sag om en bistandsklient, der vidt og bredt havde skrevet på HN om alle sine salgsheste, som hun supplerede kontanthjælpen med - hun er nok blevet noget rystet, da de indkaldte hende til samtale - fordi nogen i forvaltningen havde fulgt med i hendes indlæg! Man kan da godt have behov for at spørge om råd - eller fortælle noget fra sin hverdag, men man skal ikke fortælle mere, end man kan tåle de implicerede læser.
User avatar
Anja
Posts: 4457
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:34

Post by Anja »

Det er da et godt eksempel på ´´ris til egen røv´´, den med bistandsklienten. Jeg synes der er noget der dæmre, handlede det indlæg ikke også om lidt sort arbejde? Forrykt at udlevere sig selv på den måde, eller dumt om man vil.
Lone

Post by Lone »

jeg har aldrig selv læst de der indlæg - omend nysgerrig...... Jo det gjorde - fremgik det af tråden, at der blev en sag ud af det?
User avatar
Anja
Posts: 4457
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:34

Post by Anja »

Jeg kan ikke huske det helt tydeligt. Måske for meget rødvin :-) Husker bestemt ikke at der kom en sag ud af det, eller at det blev nævnt i tråden. Men kan huske at mange påpegede at det var lidt dumt at have en præsentation med navn, adresse og salgsbeskrivelser på heste, når man nu var kontanthjælpsmodtager. Hun ændrede ikke sin præsentation i den tid jeg fulgte med i tråden. Set i bakspejlet, nok en lidt ærgelig beslutning.
Post Reply