H-C Andersen - Aspergers syndrom?

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
Lone

H-C Andersen - Aspergers syndrom?

Post by Lone »

Måske led H.C Andersen af Aspergers syndrom? Selvom om forskerren nævnt nedenfor har fundet 100 eksempler på dette, som han belyser sin påstand med, af viser danske forskerer dette fuldstændig. Må den danske nationalforfatter ikke lide af noget sådant? Vil det forrykke billedet for for mange? Lidt typisk Danmark at en sådan påstand bare afvises istedet for modbevises.... Måske var H.C. Andersen ikke kun den særegne forfatter, vi danskere troede, vi kendte. [quote:1fc9d82f7e] I en ny bog beskriver den irske professor Michael Fitzgerald forskellige særheder ved forfatteren, og slutter med at konkludere, at Danmarks mest berømte mand led af det såkaldte Aspergers Syndrom. Personer med Aspergers Syndrom mangler blandt andet sociale færdigheder og har hang til repeterende handlinger. Aspergers Syndrom omtales også som »høj-funktionel autisme«. »Jeg er 100 procent sikker på, at han havde Aspergers Syndrom«, siger Michael Fitzgerald til Berlingske Tidende. På trods af, at Fitzgerald angiver omkring hundrede eksempler på autistisk adfærd ved H.C. Andersen, som han har studeret i ti forskellige biografier, afviser danske H.C. Andersen-eksperter konklusionen. [b:1fc9d82f7e]Politken mandag d. 19/9-2005[/b:1fc9d82f7e][/quote:1fc9d82f7e]
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Post by Lone Beck »

Som vi får ham beskrevet, var han jo et rimeligt pinligt bekendtskab, så hvorfor skulle han ikke kunne leve op til en af vor tids diagnoser? :roll: Efterhånden som lægestanden bliver bedre til at påvise mikroskopiske ´´anderledesheder´´ i vores hjerner og dna, vil det sikkert vise sig at vi alle sammen lider af aspergers, damp eller noget andet spændende - i en eller anden grad. :shock: Engang vil man måske ligefrem kunne påvise at vi alle sammen er identiske, bortset fra disse bittesmå ´´anderledesheder´´ i vores hjerner, som vi ikke selv vælger og ikke selv kan gøre for :idea: Nøj, hvor jeg vrøvler. Det er også bare fordi jeg er bedøvende ligeglad med om H. C. Andersen led af aspergers, var bøsse, kongebarn eller bare en god gammeldaws særling :D
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
Lone

Post by Lone »

Dete r jo ligegyldigt for ens oplevelse af H.C. Andersen om han led af det ene og det andet - men det kan da godt bibringe en en anden forståelse af ham og hans handlinger og litteratur, hvis man ved at han led af en elelr anden psykisk lidelse. Men det jeg egentlig ikke synes er ligemeget er den holdning, der afpsejler sig i, at man afviser at netop han skulle være enten bøsse, autist, eller hvad man nu har foreslået. Det viser jo en del om holdningen til disse ´´tilstande´´, at man finder det utænkeligt at landets nationaldigter skulle lide af ´´den slags´´. Det ville være godt for folk med Aspergers syndrom, hvis man kunne påvise at HC led af dette. Folk ville få en bredere forståelse for disse lidelser - og måske få luftet lidt ud i fordommene.
Camilla...
Posts: 417
Joined: Fri 18. Nov 2005 10:36

Post by Camilla... »

Jeg synes det er trist, at sådan noget bare bliver afvist og så uden nogen form for beviser HVORFOR det ikke skulle forholde sig sådan. Det virker lidt som en børnehave. Men i store hele viser det egentlig meget godt danskernes intolerance overfor psykiske sygdomme og anderledeshed. Uanser hvad HCA end har eller ikke har fejlet, så ændre det jo ikke på det faktum, at det han har skrevet har kæmpe stor betydning for den danske kulturskat. Danskere er mærkelige... Camilla
God d
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Post by Lone Beck »

Fordomme? Hvilke fordomme? :twisted: Jeg kan lige høre moren til et frisk diagnosticeret aspergerbarn belære veninderne om, hvad der er galt med ungen ´´...det er det H. C. Andersen også led af...´´ Nej, det er da latterligt, at vore nationale klenodier ikke må fejle noget :roll:
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
Jeanie

Post by Jeanie »

Hvis det er tilfældet..jamen så er det jo sådan det er... Men umiddelbart så er jeg fuldstændig ligeglad, og tror også Andresen er , da han heldigvis for ham, ikke kan trækkes ind til en psykoterapeut...for at blive gennem analyseret.. Asberger eller ej.. ? Det er da ok at have lidt skavanker....
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Post by annetteB »

Gudskelov... At H.C Andersen året snart er ovre. :roll: De utallige H.C. Andersen-produkter, analyser, biografier og Guderne må vide hvad, hænger mig efterhånden langt ud af halsen!? :evil: - og jeg håber og beder til, at når jubileumsåret nu slutter, så MÅ man vel lade mandens efterhånden godt endevendte kadaver ligge lidt i fred...(og evt finde en NY person at dissekere?) :wink:
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
Post Reply