Dyrlæge fra morgenstunden

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
Zanne (den Gamle)
Posts: 119
Joined: Sat 31. Dec 2005 10:29

Dyrlæge fra morgenstunden

Post by Zanne (den Gamle) »

Øv hvor er det altså træls at starte dagen, med en stokhalt hest. I går fejlede hun ingenting, idag var hun virkelig tre-benet. Tænk sig, en sølle rift over knæet, havde lavet hele forbenet, fra knæ til skulder, til noget der lignede dobbelt størrelse eller mere. Gå kunne hun praktisk taget ikke, på det ben. Mig ind og ringe efter doktor dyr (hvorfor skal jeg altid betale weekendtakst) og så startede kampen om at få hende ned i maskinhuset ellers. Kryds i måsen hvor tog det lang tid. Hump - hump og hop det gik i ren slowmotion. Vi nåede det heller ikke inden dyredoktoren landede, men var trods alt godt på vej. Men som forudset var det kun en sølle rift, der skulle lidt penicillin og en gang smertestilllende til, så var flodprammen fit for fight igen. Dog står den på pasta de næste 5 dage, men det går nok. Hun er tilpas madglad, så det smutter garanteret ned, bare der er lidt melasse med. At tro på at det er muligt at sprøjte direkte i munden på hende, det har jeg opgivet for mange år siden. Pas på de der små dumme rifter - det er da utroligt hvad de kan udvikle sig til.
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Post by Lone Beck »

:lol: Åååh, undskyld mig, men et øjeblik havde jeg altså et billede på nethinden af en hest, der står og æder spaghetti med melasse :lol: Det var da en træls morgen - og en sur regning! God bedring med riften.
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
Zanne (den Gamle)
Posts: 119
Joined: Sat 31. Dec 2005 10:29

Post by Zanne (den Gamle) »

Hah Lone, rart med noget at grine af. Det billede havde jeg ikke lige selv fået øje på. Pasta - det er da sådan noget på tube, er det ikk. Faktisk kan jeg godt forstå, at vi kan være noget nær umulige at forstå for ´´normale´´ mennesker. Fagidiot bliver man jo lyn hurtigt. Der er altså mange tossede udtryk vi slynger omkring os med, i hesteverdnen. Tror hellere jeg må koge spaghettien til i morgen, allerede nu, så den er afkølet til brug, når flodprammen er klar.
Lone

Post by Lone »

Øv - Idag skal jeg også starte dagen med dyrlæge. Pinar har haft diarré hele natten - så nu må jeg have fat i dem her kl. 7:00. Gaaab - jeg er træt - og det er synd for hesten, hun har det ikke så godt. Men har dog drukket lidt vand og spist en halv gulerod - Håber ikke det er noget slemt - man forestiller sig jo det værste... :cry:
Camilla...
Posts: 417
Joined: Fri 18. Nov 2005 10:36

Post by Camilla... »

Øv da, Lone Håber den lille hest snart får det bedre. Et godt husmoderråd til heste med diarre, hvis de vel og mærket ikke har det rigtig skidt og derfor skal have dyrlæge: Heste kan også spise ´´HUSK´´, de der et-eller-andet-skaller/frø, man kan købe i Matas. Camilla
God d
Lone

Post by Lone »

A38 og franskbrød ville jeg give en hest, der bare har lidt dårlig mave. Pina havde det rigtig skidt - ville helst ligge ned og helst udstrakt. har ikke spist i 20 timer og kun drukket lidt vand. Loppefrøskaller - er det ikke det du tænker på? Nå, men Pina fik en sulfaindsprøjtning og noget smertestillende og så skal hun på diæt i nogle dage: hø, gulerødder, A38 og senere Irish Mash. HUn skal ud og røre sig, så nu er de alle på fold og hun ser glad ud - men hun er vel bare dopet.... Hun må være ude sålænge hun går rundt, men må ikke stå og hænge. Og så skal der renses boks og vægge og staldgang - uf! Mon jeg skal give hende hendes TravoE i diætdagene? Jeg kender ingen med ordentligt hø, så jeg skal ud og købe HorseHage hos Lindegården - et valg som dyrlægen kun kunne anbefale. Wrap er for surt til dårlig mave. Stakkels Pinse. :cry: [img:4f812c5721]http://i15.photobucket.com/albums/a399/schannon/pinaportrtkopi.jpg[/img:4f812c5721]
Camilla...
Posts: 417
Joined: Fri 18. Nov 2005 10:36

Post by Camilla... »

Jo, det er vist det de hedder. De gives sammen med A38. Det er dyrt men godt i flydende hestemaver. Jeg tror ikke du skal give TravoE. Hesten overlever sagtens uden i nogle dage. Skidt være med hun er dopet, bare hun er glad. Dopet heste har også sin ret :lol: Håber hun får det bedre snart. Camilla
God d
Lone

Post by Lone »

Tilgengæld gør min mave oprør - ikke sovet ret meget - og spande af kaffe! Jeg vil osse dopes!!
Jeanie

Post by Jeanie »

Loppefrøskaller...dem skal du altså ikke give hende når hun har diarre !! Loppefrøskaller er til udrensning af sand, så heste med meget sand i maven undgår sandkolik. Loppefrøskaller skal bruges , mener jeg personligt, med megen forsigtighed, da hvis hesten ikke får rigeligt at drikke sammen med dem, risikere at proppe til i tarmene, og derved kan udvikles slem kolik og i værstefald tarmslyng. - min træner har et hesteliv på samvittigheden, grundet forkert brug af loppefrøskaller, og samtidig fik en anden hest tarmslyng...de fik ikke vædske nok...det gik galt !!.. :( Nå det var lige en lille ´´advarsels Trekant´´ !!! Hun skal nok få det godt igen, dyrlægen har været der, og hun er i behandling. God bedring til Pina !! Jeanie
Camilla...
Posts: 417
Joined: Fri 18. Nov 2005 10:36

Post by Camilla... »

Lone, kan du ikke låne lidt af hestens medicin :lol: Jeanie: Det er derfor de skal gives sammen med A38. Loppefrøskallerne opsuger vædsken i A38 og skal derfor ligge i blød inden de gives til hesten, sådan at de ikke tørlægger hele tarmsystemet. Men rigtigt, det skulle selvfølgelig være nævnt, når man kommer med gode råd. Ih, hvorfor glemmer man altid sådanne ting, bare fordi man selv synes det er en selvfølge at gøre sådan. Så selvfølgelig skal man være forsigtig med, at bruge dem, da hesten kan få en slem kolik hvis man ikke tænker sig om og får lagt dem i blød. Camilla
God d
Post Reply