Hvor meget skal unge mennesker kontrolleres?

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
Post Reply
User avatar
HHansen
Posts: 6997
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:01

Hvor meget skal unge mennesker kontrolleres?

Post by HHansen »

Forhistorie og baggrund for mit indlæg: Min 15 årige (16 til december) søn går på efterskole i Ranum - vi bor ved århus. Jeg er skilt fra børnenes far, og de har adresse hos deres ham. Men vi samarbejder godt om dem og bor i samme lille by. I onsdags får jeg sms fra Jesper (sønnen) med et spørgsmål om hvorvidt han må tage til Brønderslev i weekenden - han skal besøge en der hedder Malene :shock: Jeg oplyser ham om at det er hans far der har dem i weekenden så han skal snakke med ham om det. Derefter ringere jeg til min eks, og vi snakker om sagen. Bliver enige om at hvis han skal have lov at besøge hende, så skal vi vide HVOR han er (navn og adresse) vi skal have et telefonnummer og min eks skulle ringe og snakke med forældrene inden. Så langt så godt. Så ringer jeg til eks'en i dag for at høre hvad aftalen blev... Og så kom chokket :shock: Han har IKKE fået en adresse, for det ville pigen ikke oplyse. Han har IKKE fået et telefonnr til forældrene, kun til pigen Han har IKKE talt med nogen... Og har alligevel bare aftalt med Jesper at han bare skulle ringe når han var der... Ifølge Jesper var aftalen så at han bare skulle tage toget til Brønderslev hvor han ville blive hentet... Hentet - ja af hvem sagde jeg så!!! Min eks er sgu idiot!!! :evil: Så jeg nedlagde forbud! Til eks'ens forsvar skal siges at han faktisk forstod mig da jeg sagde at DÈT kunne der ikke blive tale om under de omstændigheder. Så jeg ringede og fik fat i sønnen - som selvfølgelig er skidesur på mig nu :roll: Men der er ikke noget at gøre - han får IKKE lov at tage afsted på den måde. Jeg har foreslået ham at han aftaler en anden weekend med pigen. Og inden da skaffer han NAVN og ADRESSE og TLFNR på forældrene og VI snakker med dem. Så fik jeg en længere smøre om at vi ikke stolede på ham og ikke troede han kunne klare sig selv - hmmmm :roll: Faktisk stoler jeg meget på ham - men synes helt klart at det her arrangement var for skummelt. Kan godt være at hende pigen bare har forbud mod at give sin adresse til nogen hun har snakket med på nettet - men MIN søn får altså ikke lov til bare at tage afsted på den måde... :evil: Er jeg hysterisk? Dem af jer der har teenagere (eller har haft) - hvad må de? Hvornår må de? Hvordan ville i gribe det an? Håber iøvrigt min eks har lært af denne historie, og tænker lidt forud næste gang... Fjols... Er GAL over at han ikke tænker over risikoen selv :evil: Vores datter får garanteret ikke lov til noget når den tid kommer.....
Mvh

-Helle

--------------------------------------------------------------------------------
I can manage without the bare necessities - it's my luxury I cant do without!
Jeanie

Post by Jeanie »

Er det en Net aftale ?? Ja så fik min datter heller ikke lov !! Hvem ved hvad der er inde i hende ´´Marlene´´...eller hvem er ´´Marlene´´ ?? Jacqueline har ikke fået lov til så meget som Oles døtre får lov til, og de er yngre end Jacque. Da hun første gang skulle til fest foreks. var det en forældre kontrolleret fest, og kun de inviterede kom ind. Hun har ikke fået lov at sove med/ ved drenge før hun var 17, om hun så har gjort det inden skal jeg ikke kunne sige, men tror det næppe. Netaftaler dem har hun kunnet kigge lang efter, det vil jeg ikke accepterer, og formaner hende dog stadig trods hendes snart 19 år at undlade den slags aftaler. Hun er faktisk blevet holdt i en lidt stram snor, men hun har accepteret det, og kan selv idag se, at det har været fint nok. Taler vi om Oles døtre, var den yngste ikke mere end 12, da hun begyndte at sove ved kærester, og gå i byen, og div. andre voksen ting, og det kan Jacque slet ikke forholde sig til, hun syntes det er meget tidligt. Den ældste af hans døtre, har også gennem de sidste 2 år fået lov til mere end hvad jeg ville tillade, og i en alder af 14 var hun ofte på weekend hos en kæreste, og nu i en alder af 16, bor de nærmest sammen i weekenderne!? Jeg har det således ,at der skal være lidt til enhver alder, ikke at jeg vil afskærer dem fra at deltage i fester og lign. men at man allerede i en alder af 12- 13 år skal ´´lege´´ at man er samlevende og ikke kan sove seperat, men skal ligge i arm...det fatter jeg minus af, men Oles eks. kone syntes det er helt iorden...så hvad skal man sige til det ?? Det har været dem mere nærliggende at tage på weekend ved en kæreste end at besøge deres far, og deri har X'en støttet dem...underlig holdning. Det har Jacqueline ikke fået lov til, men nu hvor hun er myndig..tja så bestemmer hun selv, men jeg mener at have bidraget hende til en fornuftig holdning. Desuden har hendes far altid støttet mig i mine beslutninger ang. hende. Og så meget desto nemmere, for hun har ikke haft muligeheden, får jeg ikke lov det ene sted, så gør jeg nok det andet.
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Post by annetteB »

argh, Helle - for den rene er ALTING da rent !! - således også for din kære x, der med garanti ikke har kunnet/villet se den potentielle fare ved at sende sin knejt til brønderslev for i værste fald at blive hentet af en galning... ...eller bare SLET ikke hentet fra Brønserslev station (og med en Marlene, der pludselig ikke længere tager telefonen eller svarer på SMS'er fordi hendesn forældre inddrog telefonen da de hørte at HUN havde inviteret en komplet ukendt knejt!! Dét som X-manden der laver - dét er ikke tolerance og forståelse for den håbefulde knægt. Det er sgu ansvarsforskrækkelse forklædt som tolerance! Herumpf! *puster ud og lægger nakkehårene ned* JEg synes med andre ord, at du har gjort det rette. Og hvis sønnen din er bare halvt så smart som jeg tror han er, så VED han det også godt. Men det hindrer ham nturligvis da IKKE i at synes, at du er en victoriansk rædsel af en uforstående og dominerende mor...og dét er du da sikkert også. :roll: Men victorianske, uforstående og dominerende mødre kan GLIMRENDE have RET i deres standpunkter! :mrgreen:
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
Lone

Post by Lone »

Jeg kontrollerer ikke mine børn - jeg har da bare fra starten gjort dem så skrækslagne for at gøre noget jeg ville blive vred over, så de helt af sig selv makker ret :mrgreen: !! Men det er helt stensikkert, at havde et af mine børn lavet en aftale med en eller anden totalt ukendt person via NETTET, så havde de bare ikke fået lov at holde den aftale!! Somom jeg har fodret dem med grøntsager, læst godnathistorier, holdt dyre heste, hørt dem snakke mine ører af - bare for at de så skal udsætte sig for en mulig galning, psykopat, narrøv, tåbe ved et sådant uoverlagt møde. Og de havde helt stensikkert heller ikke fået lov at hjemtage en mulig psykopat, galning, narrøv osv i vores fælles hjem Men generelt er unge da fornuftige - de allerfleste ved godt at de ikke skal dele navn, adrese og tlf. ud på nettet - og de ønsker jo heller ikke at udsætte sig selv for det. Sønnike skulle måske bare lige prøve grænserne af - synd af farmand dumpede!!
Post Reply