Da hestene hed Klaus og Lotte

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
Jeanie

Da hestene hed Klaus og Lotte

Post by Jeanie »

Jeg har siddet og tænkt lidt over heste navne, og kom til at tænke på at det egenligt er meget forskelligt, fra den ene gren af sporten til den anden. Jeg kender ikke så meget til Dressur- og springheste navne idag, men tidligere kan jeg huske at de hed noget let at sige og let at huske, som eksempelvis: Lukas , Duba, Helios, Pan , Flicka, Didrik,Paw, Dolly, Katja..osv...osv!! Er det i samme dur man navngiver dem idag, eller er der sket en ´´modernisering´´ af deres navne, og har de fået ´´kommercielle´´ tilnavne, som Evt. ´´ Brogårdens Ramira ´´ eller ´´ Hjørring bagerens Kringle´´??? Og hvad kalder de der ikke rider ´´smart´´ deres heste, er det Lotte, Klaus, eller Musse, eller Ibrahim, eller er de også blevet ´´Moderniseret´´? Kalder man sin hest noget man kan sige, utale og huske...og ikke mindst stave, indenfor ridesporten ?? Hvorfor spørger jeg nu om dette, jo fordi jeg syntes at have bemærket, at der er en stor forskel på Galop- og Travheste navne i forholde til Rideheste navne, og næsten alle Travheste og Galopheste, har et eller andet ´´Efternavn´´ eller kommercielt tilnavn!! Kun ganske få Travere har korte navne ellers hedder de noget meget langt eller noget meget svært at huske! Som eks: Romance Hornline ,Hans W Tinghøj, Flying Lendalund,Gå i Cowboy land, Køb Buks Frøkjær, Heppåannelisesbar , Forever Muddi, Hux Flux Happy,osv..osv..!! Selvfølgelig er de af hestene med de komercielle tilnavne sponsoreret, men bruges dette også indefor ridesporten ?? Hvorfor mon der er denne forskel mellem de enkelte grene af sporten, også med hensyn til årgangs navne i trav og Galop-og navne indeholdenede bogstaver efter hingsten i DV avlen. Hvad er der af ´´regler´´ indenfor Frediksborger avl, er der nogen ?? Eller indenfor Araber ?? eller andre Racer, hvad er der af regler at følge ved navngivning af heste?? Jeanie ( den nysgerrige)
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Post by Lone Beck »

´´Mon Cheris Flying Velvet Blue Fox´´ :lol: :lol: :lol: Og så er det en tromletyk pony, ikke? :shock: Nogen gange er man sgu ved at gå bagover, når man hører, hvad folk døber deres mere eller mindre ordinære gangere 8) Mit hoppeføl fra sidste år hed Maisie indtil hun blev solgt. Så blev det til Amazing Grace - fantastisk rammende til en rolig, solid oldenborgerblanding, ikke? :roll: Travernavne er jo ikke blevet mindre morsomme med tiden, kan jeg se :D Jeg mindes en travhoppe i 80'erne, der hed Dessa Boy eller noget i den stil. I hvert fald noget med Boy... :roll: Hos frederiksborgerne er der et vist genbrug af specielle navne, har jeg bemærket - Zarif f.eks. Men der er vist ingen regler, for hvis der VAR regler, kunne min da umuligt være kommet til at hedde Sky High Bavnshøj :oops:
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
User avatar
jytteh
Posts: 328
Joined: Fri 18. Nov 2005 08:07

Post by jytteh »

Fredeirksborh har ingen tregler, det bestemmer den enkelte avler selv. nok noget upraktisk ind imellem når der er noge som IKKE tænker sig om, nu har den sammen mand lige navngivet et af sine hingsteafkom med det samme navn for 3. gang og der er ikke noget med 1-2-3. Der er da nogle navne som går igen som værende ´´frederiksborg´´ navne med det behøver ikke være i lige linie.. Zarif, Juvel, Rex, Nobel...
----...---...--...--...--...--...--...--...--...--...--...--,,,--...--...--...--...---...----
Alting som kan misforst
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Post by annetteB »

Der ER da en regel - omend den er af nyere dato: :idea: Jo færre heste man har ejet forud for købet af benævnte hest - jo FLERE navne skal krikken udstyres med. :mrgreen: For hver år ejer er yngre end 30 skal hestens navn have mindst een stavelse ekstra. :mrgreen: Der må ikke være åbenlys sammenhæng imellem navnets betydning og hesten udseende. (en fux må således GERNE hedde ´´Lillemølleagergaardens Blacky-Lise´´) :roll: Denne regel afløser den i 1980'erne gældende regel hvorunder hopper fortrinsvis skulle kaldes ved kvindenavne. :wink: (Har således redet og/eller ejet hopper født i 80'erne som hed henholdsvis 'Majbritt' 'Camilla' 'Sanne' og 'Pernille' :lol: )
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
Jeanie

Post by Jeanie »

Ja Lone nogen har da tænkt sig om, da de gav deres Traver navn..men ikke alle, og når nu vi lige taler om, om det passer på Hoppe eller hingst, ja så kan jeg da fortælle dig at der er en Hoppe i den stald ( hvorfra pigerne kommer hjem idag.. :D ) der hedder LOLLY DILLER... :shock: ..ja jeg siger ikke hvad jeg tænkte da jeg hørte det..!!.. :roll: ..Ikke for at være fræk, men kan i hører det kommentatoren siger ; ´´ Lollly Diller kommer godt i åbningen´´ Eller ´´ Lolly Diller virker lidt stiv´´.... 8) ...Det skrev jeg ikke vel ej...!!! ( Sådan er jeg altså ikke.... :oops: ) Ellers er der også en Svensk hest der er opkaldt efter den ledeste gyser film nemlig : JEEPERS CREEPERS...jamen jeg får de værste billeder på nethinden når den hest er i løb..har set filmen, og kæder det sammen når jeg hører hestens navn !!! Jeg har også stået på banen og tænkt hvorfor de kaldte mig over højtaler anlæget, de kaldte Frk. Viig på banen... :? Mig hvorfor...indtil jeg fik set i løbsguiden at det var en hest...??? Eller hvad med navne som : Doyouthinkimsexy, Eller Catch as catch can..???? Hvad kalder man, når man kalder på dem???
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Post by Lone Beck »

Åh, Jeanie - jeg omkommer af grin, og jeg skal ellers sidde her og virke MAJET seriøs 8) Kan man i øvrigt ikke abonnere på løbsprogrammer? Det ville da være sjovere end avisernes vittigheder... :idea:
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
User avatar
HHansen
Posts: 6997
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:01

Post by HHansen »

har fat i noget vigtigt der - det er derfor vores BRUNE hest hedder Blackie :mrgreen: Eller også var det fordi den faktisk var næsten sort i vinterpels... og iøvrigt var det sælger der navngav den, fordi HUN altid havde ønsket sig en sort hest der hed Blackie - og så hang det ved.. Må være fordi JEG var væsentligt over 30 da vi købte den, at den så ikke fik alle mulige andre navne i tillæg :lol: Jeg kendte en hest i Norge der hed (hold nu fast!): Jockette Kingswell Crest Honeybrook Banks Lyder flot! Det var en lavstammet kraftig mørkebrun hoppe - med klippet man. Blev kaldt Jocky.. :lol: Jeg synes nogen traver navne bliver lidt FOR kommercielle - så lyder det som en ting, og ikke et navn... Men ellers har jeg ikke noget problem med et kommercielt for eller efternavn. Galopheste har ofte smukke navne synes jeg. Og generelt SYNES jeg faktisk at dyr skal have smukke navne - som ikke er typiske menneskenavne. Musse er da sådan et godt hestenavn :lol: (men måske knap så smukt )
Mvh

-Helle

--------------------------------------------------------------------------------
I can manage without the bare necessities - it's my luxury I cant do without!
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Post by annetteB »

Jeepers Creepers er nu andet end en film! :idea: Det er faktisk en SANG (sunget af bl.a Louis Armstrong)om en kvinde med store smukke øjne! :wink: Måske navnet giver mere - og bedre - mening med dén baggrund?? *nynner og prøver at lyde som Louis Armstrong* ´´Jeepers, creepers....where?d ya get them peepers Jeepers, creepers...where?d ya get those eyes´´
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
Post Reply