Unaturlige hesteracer

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
Lone

Unaturlige hesteracer

Post by Lone »

Hvad er det egentlig for noget skravl? Jeg fatter simpelthen ikke at man avler sådanne småkræ - i hesteform - hvad er meningen med det? ER det ikke bare menneskets enorme trang til at være ´´gartner´´ der skinner igennem? Forme, beskære, gøre unaturligt? Og der er da helt uanvendelige - de kan vel kun bruges til pyntefigurer på græsplænen? De kan vel ikke noget som andre ikke kan bedre?
Lone

Post by Lone »

Jamen jeg tænker på miniaturer - som for mig også bare er en alternativ shetlænder - men det vil avlerne sikkert se rødt over den sammenligning. Jeg fatter simpelthen ikke at de skal være til, være en særlig race - det er jo opfundet en gang, nemlig falabellaen.
Berit
Posts: 146
Joined: Sun 19. Feb 2006 14:54

Post by Berit »

der er jo skravl inden for alle racer, folk har formodenligt en ide og et mål med deres avl og det er nok ikke skravl med pil skæve ben og lange rygge der er deres må ligesom det heller ikke er det inden for dv og nogen anden type/ race hest. miniaturen og falabella kan iøvrigt ikke sammenlignes, fallabellaen har 2 ribben mindre end miniature og shetlænder. vh berit
Mon de har tabt os bag en vogn fra USA
Lone

Post by Lone »

Næh, det har du naturligvis ret i - men hvad er målet, formålet? Det med ribbenene vidste jeg ikke - på Falabellaen - men det er da osse noget sært noget. Miniaturerne har vel derese egen standard - de [b:6b6a9e03c4]er[/b:6b6a9e03c4] vel ikke bare alternative shettere?
Camilla...
Posts: 417
Joined: Fri 18. Nov 2005 10:36

Post by Camilla... »

Der er skravl inden for alle racer, men hvad skal det til for at fremavle disse racer ? Det eneste de kan bruges til i mine øjne er at stå i bedste fald som pyntedyr eller selskabsdyr. I de fleste tilfælde ender de dog med at blive handlet tusindvis af gange fordi det ene barn efter det andet mister interessen eller vokser fra dyret. Tit sker disse handler gennem markeder og hestehandler af mere eller mindre suspekt type. Det er synd og skam, men søde, jo det er de bestemt. Fallabellaen kan ikke rigtig sammenlignes med miniaturen. Fallabellaen er heldigvis ret dyr i anskaffelse, så der er ikke så mange af dem og dem der køber dem, bør have en væsenlig anden indstilling end ´´vi køber den og ser om lille baby ikke synes det kunne være sjovt med en træktur en gang om måneden´´ Camilla
Lone

Post by Lone »

Det ville være være ret interessant at høre nogle avleres ideer med avlen? Er der et formål - kan de noget som shetteren ikke kan - hvad er ideen?
Camilla...
Posts: 417
Joined: Fri 18. Nov 2005 10:36

Post by Camilla... »

DET kunne nemlig være ret interesant. Det kunne jo være at jeg overså et eller andet fuldstændig vidunderligt ved denne lille race udover at de er sindsygt nuttet. Camilla
God d
Berit
Posts: 146
Joined: Sun 19. Feb 2006 14:54

Post by Berit »

vi har en nabo, der avler shetlændere, de kører med dem og de er vældig fine og flotte. miniaturen er jo mere ædel og minder om en hest i statur. jeg tror folk der avler dem mere er til udstilling og præmiering ala hunde og katte udstillinger, men den kan da også køres med, mon ikke det er lidt noget prestige noget. fallabellaen kom til ved et tilfælde avlet på en shetlænder med dværgvækst. vh berit
Mon de har tabt os bag en vogn fra USA
Post Reply