Xenophon: Om Ridekunsten

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
Lone

Xenophon: Om Ridekunsten

Post by Lone »

Hvis ikke andre gør det vil jeg senere lægge et kort resume ind fra værket. Om dets tilblivelse kan kort siges, at Xenophon skrev dette omkring 300 fkr (hvis jeg husker ret), som en vejledning til de græske adelsmænd, der var en del af hærens rytteri. Det forudsættes at man har en hestepasser, og derfor ikke selv passer sin hest, men at man skal være stand til at vejlede hestepasseren og stille krav til hestens pasning. Dette er faktisk det første jeg finder bemærkelsesværdigt i forhold til nutidens hestehold: stiller man egentlig de rette krav til sit hestehold, hvis man har andre til at passe sin hest (opstaldet ude)påtager man sig ansvaret på samme måde som Xenophon anbefaler? Eller er man tilbøjelig til at affinde sig med det man blir tilbudt. Når Xenophon anbefaler dette må det være af samme grund som idag: man ser måske ikke med det rette kritiske blik på den der passer ens hest - derfor finder han det vigtigt at fremhæve dette. Om den rette hestekrop, som han gør meget ud af at gennemgå - der er han på fuldt på linje med ihvertfald mit hesteideal - her mere end 2000 år senere. det synes jeg er helt fantastisk. Mit behov for hest er til almindelig ridebrug, hans var en krigshest og alligevel er det samme hestetype, som er ønskværdig. Og det siger jo endnu mere om, at hesten som type ikke har forandret sig i så lang tid. Han starter med det vigtigste på hesten nemlig hovene. Jeg kan ike huske hvor udtrykket: uden hov ingen hest stammer fra - men han har jo igen ret set med nutidens øjne - men jeg tror faktisk at hestens hove og ben er noget af det man ser mindst på. Det er det øvrige eksteriør man beskæftiger sig meget mere med. Indtil videre kan jeg kun forundres og begejstres over at jeg kan finde brugbar information i et skrift om ridekunst som er mere end 2000 år gammelt - måske skulle man begynde at se mere tilbage, finde glemt viden om flere ting?
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Post by Lone Beck »

Jeg synes også det er dybt fascinerende læsning. Jeg har flere ´´gamle´´ hestefagbøger liggende, som jeg af og til hygger mig med at læse lidt i, og det morer mig altid at læse anbefalinger, som folk idag tror, at de nærmest selv har opfundet ´´for at gøre op med tidligere tiders ignorante hestehold´´. Xenophons bog er den ældste hestefagbog, jeg er stødt på, og alligevel er de fleste af hans påstande stadig gyldige. Hvis man skrev ´´Om Ridekunsten´´ om til moderne sprog, kunne man såmænd bilde mange ind, at bogen var skrevet i går :D
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
User avatar
Godzilla
Posts: 6894
Joined: Fri 18. Nov 2005 00:29

Post by Godzilla »

En interassant datalje som jeg bla. bed mærke i i indledningen, er at Xenophon sammenligner omgangen med heste og mennesker. Han har tilsyneladende skrevet flere værker, som handler om lederskab, og har den samme opfattelse mhst. til måden man er en god leder overfor heste og mennesker. Måske skelnede man ikke så meget mellem dyr og menneske, i det antikke Grækenland, som senere da kristendommen indførte at dyr ikke havde en ´´sjæl´´?
Godzilla....the Donkeymom Image

Don't underestimate the power of denial.
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Post by Lone Beck »

det er rigtigt - det var en sjov detalje. Men jeg tror nu bare han var et godt gammeldaws hestemenneske? Vi tager det vel ikke så nøje om vores venner har to eller fire ben?
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Post by Lone Beck »

jeg undrede mig over den der med at hesten skulle gå rundt på sten for at hærde hovene??? Minder det lidt om barfodsfolkets ideer?
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
User avatar
Godzilla
Posts: 6894
Joined: Fri 18. Nov 2005 00:29

Post by Godzilla »

Jo, det minder om barfod, og de var vel også bare dengang. Han skriver ikke noget om sko, eller beskæring? Jeg lagde også mærke til at han foretrækker korte heste, fordi de nemmere kan træde ind under sig. Avler vi ikke hestene mere rektangulære nu om stunder? Jeg synes at have læst, at f.eks arabere, har 1 lændehvirvel mindre end f.eks. de moderne rideheste som DV, og derfor er mere kvadratiske. Og så har oversætteren nogle problemer med afskub kontra ind-under-træden (s. 15 note 27) Havde han haft B. Branderup inde som sagkundskab, havde der ikke kommet til at stå afskub, er jeg overbevist om. Han skelner meget mellem at bagbenene skubber, og at de bærer. Men det nævnes at ordet oversat betyder undertrædning.
Godzilla....the Donkeymom Image

Don't underestimate the power of denial.
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Post by Lone Beck »

jeg mener nu nok, at heste også ønskes korte idag. - kort ryg, kort lænd + langt kryds er vist det optimale. og det nævnes i forordet, at de ikke brugte hestesko dengang, så det er da interessant, at de var obs på at hovene skulle hærdes
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
User avatar
Godzilla
Posts: 6894
Joined: Fri 18. Nov 2005 00:29

Post by Godzilla »

På side 17 nævner han at man skal lægge mærke til om hesten bløde lader i begge sider. Når han beskriver virkningen af en hård lade i den ene side, forekommer det mig, at han taler om at hesten er stiv i den ene side, sådan som vi opfatter det nu?
Godzilla....the Donkeymom Image

Don't underestimate the power of denial.
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Post by Lone Beck »

det med laderne har jeg aldrig hørt om før. han skriver også at man skal undersøge om de er ens placeret, så vidt jeg husker. Det lyder mystisk...
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
User avatar
HHansen
Posts: 6997
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:01

Post by HHansen »

det er det :) Jeg lagde så mærke til at der anbefales KORTE ører - øv øv.. Og så morede jeg mig over bemærkningen om at hvis alle mælketænder var skiftet så kunne det være lige meget. :lol: Måske meget godt at man i dag godt kan købe ældre heste. Men ellers var jeg egentlig også overrasket over hvor vigtig hestens velbefindende var - at man skulle have den i nærheden og fodre godt og holde øje med den. Men selvfølgelig uden hest, intet transportmiddel i krig. Undrede mig så også lidt over at græs ikke bliver nævnt. Men foldtid var nok ikke kendt... Nogen der ved om det passer med pibe længderne? At de føl med de længste piber bliver størst? Gør det jo nok. Men interessant er det. :)
Mvh

-Helle

--------------------------------------------------------------------------------
I can manage without the bare necessities - it's my luxury I cant do without!
Post Reply