Xenophon: Om Ridekunsten

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
Lone

Post by Lone »

Ja, man skal selcfølgelig læse timgemne udfra deres forudsætninger - men alligevel synes jeg bl.a hestebeskrivelsen er fantastisk - at man stadig værdsætter samme type hest mere end 2000 år efter, uagtet at man bruger hestene helt forskelligt. Noget andet jeg har bidt meget mærke i er, at han ji anbefaler at hestens rides af en form for berider - og at man bør have en klar og tydelig og udspecificeret kontrakt. Tænk hvis folk gjorde det idag - så have man ikke alle de sørgelige historier, når ridningen hos professionek ikke lever op til forventningerne. Noget andet er hans forståelse af forfangenhed. At det muligvis ikke helbreder at årelade hesten er en ting, men at man faktisk har forstået at der skabes et overtryk i hoven, når lamellerne svulmer op - det synes jeg da er utroligt. Og åreladning var jo løsningen på mange ting, helt frem til europæsik middelalder.
Lone

Post by Lone »

P.S Du har en så fantastisk viden om hestens fysiologi og bevægemønster, Julie - det ophører aldrig at imponere mig!
User avatar
JulieT
Posts: 928
Joined: Tue 22. Nov 2005 23:03

Post by JulieT »

Åreladning... virker det på tømmermænd? Og hedder det tømmermænd eller tømrermænd? Lone.. jeg takker. Min meget begrænsede viden er et resultat af et dominant nørdgen i familien. Jeg ved dog ikke så meget som jeg gerne ville, så jeg forsøger indædt at udtale mig primært når emnet berører noget som jeg tilfældigvis har læst om engang i min ungdom da jeg skulle have været i biografen med mine veninder med sprut i blodet og Date i armhulerne. Gammel viden... jeg er også en fan. Jeg føler mig bare altid ansvarlig for at udpege de mulige faldgruber. Men Xenophon er absolut en af mine favoritter (og det er de Gueriniere også). Jeg har i øvrigt lige bestilt Bennetts Birdie Book og håber hermed på at blive meget klog indenfor de næste par uger. Mvh Julie
User avatar
stratego
Posts: 938
Joined: Fri 18. Nov 2005 18:26

Post by stratego »

Har godt nok ikke læst bogen, men jeg har lært at når hesten rækker efter jorden, så bruges afskubbet og når hesten bøjer benet først og siden rækker efter jorden så bærer den. Da hesten ikke har muskulaturen i starten til at bære lærer man den først at række og siden samler man den så mere og mere for at få den til at bære. Når hesten bærer kan den bedre bruge afskubbet til at komme op istedet for frem. Undskylder lige jeg blandede mig uden at have læst. :oops: Hilsen Britta
Post Reply