Børn eller dyr

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
Lone

Børn eller dyr

Post by Lone »

Ofte høre man at folk ikke kan have deres hund, kat eller andre dyr, fordi de får børn. Der er ikke plads til dyrene mere, selvom de måske har levet i familien i årevis. Sådan en mentalitet kan jeg simpelthen ikke fatte. Hvordan kan man have et dyr man holder af, tager sig af, bruger tid på - og så pludselig miste interessen for det når man får et barn? Er det ikke plads til mere end en ting, i folk der gør sådan? Hvordan ligger det så med alt andet? Kan man heller ikke holde af andre ting, gå op i andre ting - fordi man får børn? Jeg synes faktisk det er synd for de børnene - de får fra starten et indtryk, af at man sagtens kan kasserer dyr, fordi ,man ikke gider dem mere og det synes jeg er ansvarsløst og holdningsløst. Jeg synes også det er synd for børnene at de skal bære forældrenes totale opmærksomhed konstant - hvilket menneske kan holde det ud - og hvilket mennesker blir der ud af børn, der fra starten kan udelukke alt andet? Og så synes jeg da endelig, at det er synd for bønr der ikke må vokse op sammen med dyr - det udvikler en masse gode ting i mennesket, at der er andre væsner tilstede, som kræver opmærksomhed, ansvar, medleven - følelser.
User avatar
HHansen
Posts: 6997
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:01

Post by HHansen »

Jeg synes det er svært at sætte spørgsmålet op som enten har man børn og dyr eller også har man kun børn.. Jeg tror der for de fleste er mange andre ting der også gør sig gældende. Jeg har altid haft dyr. Og altid været sikker på jeg ikke kunne leve uden dyr. Har nok også kun været HELT dyrefri i korte perioder. :lol: Men det betyder ikke at jeg ikke har skilt mig af med dyr undervejs. Og en enkelt gang havde det på en måde også forbindelse med det at få børn. Da jeg som 24 årig var færdigudddannet og fik fuldtidsjob, købte lejlighed med kæresten og overvejede børn - da kunne jeg altså ikke se hvordan jeg også skulle få tid til hesten i mit liv - og den blev derfor solgt. Jeg ved godt der er mange der finder tiden til det, men mit valg var at jeg ville bruge tiden i familien. Jeg ville aldrig skille mig af med en hund fordi der kom børn til - men forstår måske alligevel dem der gør det. Hvis hunden er kilde til dårlig samvittighed hver gang man ser på den - fordi man ikke finder tid og overskud til at gå med den f.eks - så ER det måske bedre for alle parter at man finder et nyt hjem til den? Jeg tror ikke at folk faktisk tænker ´´vi køber en hund, og så kan vi altid skille os af med den når vi får børn´´ - derimod tror jeg de regner med at have hunden altid - men pludselig finder de ud af at hverdagen med et barn er anderledes end de havde regnet med. Ikke alle mennesker har overskud til 3 børn, hund, hest, job osv... For nogen er ét barn nok til at fylde hele dagen og de magter ikke mere end det. Eller de ønsker kun at bruge deres tid på barnet. Så kan man selvfølgelig diskutere om det er hensigtsmæssigt for barn og forældre (og det er det nok ikke) - men det er stadig deres valg. Og jeg synes til hver en tid at det er bedre for et dyr at skifte hjem, hvis familien ikke ønsker at beholde det - end det er at blive i et hus hvor det ikke er ønsket og elsket. Jeg tror at for nogen mennesker er dét at få et barn SÅ stort at de faktisk ikke kan rumme andet. De samme mennesker som skiller sig af med dyrene, kan også nemt være dem der skipper halvdelen af vennerne når barnet er kommet. Min egen holdning til dyrehold er at mit hjem ikke ville være perfekt UDEN dyr :) Og det er også begrænset hvor mange dyr der er kommet fra mig i utide. Men jeg ved da at det KAN ske at livet/forholdene ændrer sig, og at man så ikke kan fortsætte som man hidtil har gjort. Og står jeg i valgsituationer, vil børnene og jeg selv altid komme før dyrene.
Mvh

-Helle

--------------------------------------------------------------------------------
I can manage without the bare necessities - it's my luxury I cant do without!
FANNE
Posts: 69
Joined: Tue 18. Jul 2006 14:38

Post by FANNE »

[color=blue:0705754d80]Jeg vil gerne have begge dele, tak :oops:. Jeg kunne ikke forstille mig at vi, når vi, forhåbentlig, får barn, skulle afgive nogen af vores dyr. Mit skræksenarie er, at barnet skulle blive allergisk overfor vores hunde :cry:. Skulle det ske, så ville vi være nødsaget til at skille os af med hundene, og jo, det ville jeg gøre. Vi har haft et barn i aflastning og et barn her fuldtids, og i den forbindelse blev det gjort klart, at vi havde 2, nu 3, store hunde og heste og køer. Disse dyr ´´fylder´´ meget og det bliver ikke mindre fordi der kommer et barn, jeg satte rideforbruget ned :wink:. Men faktisk var der en sagsbehandler som, trods hun havde læst vores Socialreport, hvor der står, hvad vi har af dyr, der efter et besøg her ´´valgte´´ os fra pga vores hunde. Hun var selv skrækslagende for hunde :roll:. Min bror og svigerinde er bestemt ikke særlig glade ved dyr, Katte hopper på bordet, hunde lugter etc. Trods det, at de ikke selv vil have dyr gør de, hvad de kan når de kommer på besøg med ungerne. De er med ude og fodre, de skal da have en træktur på hesten, og gerne strigle den/dem og der er i allerhøjeste grad plads til, at dekan blive beskidte og få deres kvote af skidt. Hvad angår brug og smid væk mentaliteten, tror jeg desvære ikke, at det aftager. En ´´lille´´ ting er Gård-katte. Hvor mange bruger tid/penge på de katte de har og får. Indavl og UPS, der røg vist en der under traktoren etc. Der er ikke noget som dyreunger men , det tager jo tid og kræver noget, hvis det lille bløde brunøjede pelsdyr skal vedblive at være sød. Og der er desvære mange der ikke gider arbejdet. [/color:0705754d80]
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Post by annetteB »

Faktisk er man nu inde på fra ´´de kloges´´ side, at allergi netop IKKE forebygges ved at undgå husdyr i de første leveår! :idea: Selv har jeg allergi over for GRÆS...og astmaeksem, især ved stress. :( Ingen af mine unger har nogensinde udvist tegn på allergier endskønt vi har hytten fuld af dyr med dertilhørende skidt og møg, så dén teori støtter jeg naturligvis! 8) Da jeg læste overskriften på tråden, troede jeg faktisk til min skræk, at den ville omhandle den konflikt, man ofte ser på HN - om man vil have BØRN eller man vil have DYR?? Utallige HN-brugere lader til ENTEN at hade børn (og mødre) af et godt hjerte, hvorimod deres dyr på det nærmeste er børne-substitutter, som kysses på munden, sover i sengen og deslige :mrgreen: Men SÅDAN en tråd var det jo heldigvis IKKE. :oops: Personligt er jeg (heller) ikke særlig tolerant over for de, som uden påfaldende grund får skudt diverse husdyr, det sekund det lykkedes at blive gravid, fordi det med garanti vil være ALT for farligt for den lille lyserøde baby at dele hus med en bidsk japansk springmus, fx. Det forekommer fordomsfulde mig, at sådanne personer måske kun har måske 100 gram kærlighed at dele ud af, hvilket Fido og co. så har nydt godt af indtil den dag ´´konkurrenten´´ i form af eget afkom melder sig på banen. Herefter overføres alle 100 gram kærlighed så omgående til Baby...og Fido ryger i skraldespanden uden en eneste fortrydelse ud over dén man på skrømt foregiver at føle overfor forargede mennesker som mig, som får serveret historien om hvor FARLIGT det faktisk var for Baby, at Fido var til stede på matriklen. :roll: Nuvel: MINE 100 gram kærlighed bliver fordelt på børn, dyr og mand (ikke nødvendigvs i den rækkefølge) og jeg har herefter ikke meget til overs for andre folk!?? :oops:
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
Lone

Post by Lone »

Ih, hvordan kunne du tro det, Atengstedt - jeg som har en million børn og en million dyr - og masser godt, sundt snavs i mit hjem!!! Nå, jeg havde egentlig mere, at sige til al dette - men jeg har lige 10 mennsker siddende og vente........
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Post by annetteB »

Jeg ved det heller ikke Lone?? :oops: Måske løb der en fejlstrøm i hjernen?? :roll: Afventer med spænding yderligere guldkorn. :wink:
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Post by annetteB »

Ægget og hønen?? Omvendt eller ej?? :wink: Jeg har jo selv allergi - og har ikke desto mindre valgt et fag, omend ikke indenfor LANDBRUGET, så dog indenfor det grønne område. Jeg er nemlig GARTNER. På gartnerskolen, i min læretid, og på et arbejdssted derefter arbejdede jeg faktisk sammen med flere forskellige mennesker, som trods allergiproblemer og/eller astma o.a. valgte en levevej som gartner...og at bosætte sig på LANDET. (herunder en tidligere svinebonde som VILLE have et job, som HAN kunne lide, men som pga sin voldsomme astma ikke længere kune tåle klimaet i svinestalden) Gartnererhvervet - væksthusgartnere undtaget(!!) - er faktisk er job som er velegnet til folk med allergier af forskellig art pga arbejdsklimaet der som regel er ret støvfrit og med meget udendørs arbejde. (lidt som at stille hestene i løsdrift! :lol: ) Mange andre mennesker end netop landmænd bosætter sig da på landet, så vidt jeg er orienteret, hvorfor man ikke ud af de tilstedeværende oplysninger nødvendigvis kan drage din ovenstående konklusion, at netop de mennesker der bor på landet i forvejen er fri for genetisk disposition for allergi. Men det er så MIN overbevisning. :?
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
Post Reply