Høns?

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
Post Reply
User avatar
CXEC
Posts: 9091
Joined: Mon 21. Nov 2005 14:26

Høns?

Post by CXEC »

Hej!

Hvor kan man på Sjælland købe høns til æglægning? Hvilke giver de bedste æg? Tak på forhånd.
Venlige tanker

CXEC



"Den som spørger dumt, bliver ofte klogere end den, som tror at vide alt."
-Sokrates
misssophie
Posts: 2533
Joined: Thu 30. Jul 2009 11:01

Re: Høns?

Post by misssophie »

der er en hel del grupper på facebook, hvor du kan læse om høns, og finde høns til salg. prøv at søge på ordene høns og fjerkræ, så dukker der forskellige op.

kan personligt anbefale Wyandotter, som er rolige hyggelige og godt æglæggende høns
Misssophie
User avatar
KatieKat
Posts: 8308
Joined: Sun 20. Nov 2005 17:14

Re: Høns?

Post by KatieKat »

Er du flyttet på landet Celeste?
Don't blame gravity on me.. I voted for velcro!
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Re: Høns?

Post by annetteB »

Æg er æg. De smager efter hønsenes leveforhold og efter hvor friske de er. Hvad der varierer kan være størrelsen, skallens farve og blommens størrelse ift ægget - dværghønseæg har større blommeprocent. Vælg istedet en hønserace, som passer til hønseholders temperament og til de forhold de bydes. Må de kunne flyve? Have fodbefjering? Skal de kunne ruge og passe kyllinger selv? Dværge eller store høns? Skal de være værd at spise, når man har overskud af dyr?
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: Høns?

Post by 99E »

Jeg ville starte med at se på hvilke faciliteter, jeg havde til at holde høns på/i.
Det er ret afgørende for hvilke racer, der "duer". Altså hvis de fx slet ikke kan flyve duer det jo ikke, hvis ens hønsehus er sådan et med højt placerede siddepinde, hønsene ikke kan komme op til...

Og så ville jeg - for sådan er jeg - gå efter en race, der også er værd at spise og acceptere hvis det betød jeg skulle have forholdsvis mange høns for at få dækket æggebehovet.

Og så ville jeg gå på biblioteket og finde "Høns til husbehov" og et par hønseracebøger og derefter finde den lokale fjerkræforening.
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
CXEC
Posts: 9091
Joined: Mon 21. Nov 2005 14:26

Re: Høns?

Post by CXEC »

Det er ike til mig, men min broder der holder til i et villakvarter og han har allerede haft 4 høns :-) De er blot holdt op med at lægge flere æg. Min broder ønsker afgjort nogle der kan spises efterfølgende :) Takker for al information.
Venlige tanker

CXEC



"Den som spørger dumt, bliver ofte klogere end den, som tror at vide alt."
-Sokrates
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: Høns?

Post by 99E »

Altså... Alle høns holder jo op med at lægge (mange) æg, når de bliver gamle... Og om vinteren(efteråret. Og så afhænger det MEGAmeget af hvor godt man fodrer dem!
Så første ting, han skal spørge sig selv om er: Hvor gamle er dyrene?
Næste ting: Fodres de optimalt ift. æglægning? (Det kan en fjerkræforening evt. hjælpe med!!)
Og så: Mangler de lys? Jeg har ikke helt styr på vejr/lys/dagslystimer/solforhold i DK for tiden... Men i sæsonens "yderste uger" kan man sørge for at tænde noget lys i hønsehuset.
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
CXEC
Posts: 9091
Joined: Mon 21. Nov 2005 14:26

Re: Høns?

Post by CXEC »

Takker 99E!!! :katiekat: :katiekat: :katiekat:
Venlige tanker

CXEC



"Den som spørger dumt, bliver ofte klogere end den, som tror at vide alt."
-Sokrates
Post Reply