Januar

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
User avatar
CXEC
Posts: 9091
Joined: Mon 21. Nov 2005 14:26

Januar

Post by CXEC »

Jeg håber alle er kommet behørigt ind i det nye år! :druk:

Jeg var alene hjemme og havde egentlig en fest med det. Fik læst alle mine små farvede papirlapper med taknemmeligheds kommentarer fra hele året. Jeg er allerede igang med årets version. De skrives løbende og læses den 31.12! Det gør én, læs mig, ret glad at læse om ting som har været gode i løbet af året.

Forresten trængte jeg til et nyt perspektiv på tingene og trådte derfor op på mit spisebord, hvor jeg dansede lidt til Absolute Classic Rock - min yndlings radiostation. :jeanie:
Venlige tanker

CXEC



"Den som spørger dumt, bliver ofte klogere end den, som tror at vide alt."
-Sokrates
User avatar
CXEC
Posts: 9091
Joined: Mon 21. Nov 2005 14:26

Re: Januar

Post by CXEC »

Herligt vejr. :jeanie:
Venlige tanker

CXEC



"Den som spørger dumt, bliver ofte klogere end den, som tror at vide alt."
-Sokrates
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: Januar

Post by 99E »

CXEC wrote:Herligt vejr. :jeanie:

Ja!
Image

Her er der ro på og juleferie (til Mikkel) til den 6. (der for alle andre bare er en halv fridag heroppe).
Hans næste sending studiebøger er dukket op med posten, og han overvejer at læse lidt forud...
Vi tager tilløb til at pille julepynt ned på tirsdag - omend jeg overvejer at bryde alle (grønlandske) traditioner og lade lyskæderne hænge på altanen...

Hunden er blevet efter-julepyntet af sin gåtursveninde (under-underboens datter):
Image

...og jeg strikker:
Image

Og så overvejer vi hvilke kager, der skal serveres til Føllenes halvårsdag (hvor mange lys putter man i lagkagen til 2x 1/2 år?) og den slags.
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
CXEC
Posts: 9091
Joined: Mon 21. Nov 2005 14:26

Re: Januar

Post by CXEC »

Sikke farver i det øverste billede. Mht kagelys må andre komme på banen, jeg har ingen pejling.

Jeg har bestilt website nu. Altså en af mine venner laver det for mig og sætter mit logo på. Og så synes han jeg skal købe lidt flere domænenavne og så lade dem alle pege mod det jeg allerede ejer. Jeg skal således eje 8 domænenavne! Fniser. Det er jo vildt. Men seriøst. Starter dog med at føje 6 til det allerede eksisterende....
Venlige tanker

CXEC



"Den som spørger dumt, bliver ofte klogere end den, som tror at vide alt."
-Sokrates
stinemull
Posts: 404
Joined: Sun 2. Mar 2008 22:04

Re: Januar

Post by stinemull »

Det må da være 2 halve lys der skal til. Vi fejre kun hele fødselsdage så har aldrig skulle tage stilling til det.
Intunia
Posts: 2600
Joined: Mon 29. Jun 2009 20:37

Re: Januar

Post by Intunia »

Jeg har heller aldrig afholdt halvårs fødselsdage, men med alt det triste som Ninie og Mikkel har været igennem, så forstår jeg det godt.
Man burde sådan set fejre hver en dag! :gave: :druk:

Nå,... jeg forsøger at komme i gang med eksamen-stress, men af en eller anden grund er det udeblevet.
Jeg har ellers taget en mega slapper og har sådan set rigeligt at lave, men projektet bliver vel heller ikke bedre, fordi jeg stresser!
bla bla bla
User avatar
Godzilla
Posts: 6894
Joined: Fri 18. Nov 2005 00:29

Re: Januar

Post by Godzilla »

Jeg starter året med at skære ned på dyreholdet. Rositta flytter. Hun skal gå med sin bedste æselven på en lækker kuperet fold med skov på det meste. Det bliver SÅ godt for hende. Og det er i Farum så jeg kan se til hende ofte hvilket jeg får behov for, især i starten. Det er jo ikke nemt når man skal skilles fra sine lære dyr. Men jeg tror på det.
Godzilla....the Donkeymom Image

Don't underestimate the power of denial.
Susmh
Posts: 487
Joined: Mon 20. Feb 2006 12:32

Re: Januar

Post by Susmh »

Godt nytår til jer alle.

Vi er startet godt på det nye år og planen er at forgælde os mere end vi allerede er med et nyt tage på huset.
Det lyder som en fornuftig glan at skrue ned på æselbestanden Gunilla, håber at du kommer godt igennem.
Susanne

Always look at the bright side of life.
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: Januar

Post by 99E »

Intunia wrote:Jeg har heller aldrig afholdt halvårs fødselsdage, men med alt det triste som Ninie og Mikkel har været igennem, så forstår jeg det godt.
Man burde sådan set fejre hver en dag! :gave: :druk:

Åh, der er folk, der fejrer hver måned... Fordi hver måned, barnet er i live er en sejr.

Men halvårsdagen er en tradition heroppe - nogle slår den sammen med dåben (som vi jo naturligvis ikke har noget af) eller holder en navngivningsfest i stedet.
Men vi fik den jo bare speed-navngivet fordi det er SÅ MEGET NEMMERE at rejse med navneattester end kun med personnummer og "Udøbt Pige Perlt A" og "Udøbt Pige Perlt B" på en bopælsattest...
(Navneattesten gør det ud for dokumentation/pas, når man rejser direkte ml. DK og Grønland.)

Jeg tror nok, det der halvårsdagsshow handler om, at spædbarnsdødeligheden engang var... meget højere end i dag.
Så den fejres med en kaffemik (Fun fact of the day: Kaffemik er et "grøndansk" ord, det hedder noget helt andet på grønlandsk...! Og sådan er der en del ord heroppe som jeg kalder "grøndanske" - det lyder dansk, men man bruger enten slet ikke ordet i DK eller det har en anden betydning. "Flyfrisk" og "vejrfast" fx...) med mad, kager og gaver som om det var en ægte fødselsdag (eller konfirmation eller første skoledag eller dåb, eller...).

Kaffemikken er standardfejringen her:
Man inviterer når man husker det (og at få invitationen dagen før er ikke fordi de havde glemt dig eller fordi der ikke er "nok der har meldt til" og du bare er sidstevalget - det er hellllt normalt!) og folk kommer med en lille gave når og som det passer dem - lidt á la åbent hus.

I den "store" version er der både grønlandsk proviant (typisk: Tørret torsk, tørrede ammasetter, tørret hval og/eller sæl, sæl- eller hvalspæk, mattak og evt. sæl-suppe eller kogt sæl - der er regionale variationer og fx i Sydgrønland er der "sælspæk i tran" - det ser man ikke i Nuuk...), varm mad + kold buffet (Typisk en suppe + noget steg med kartofler/salat/...) Hvis det skal være FLOT er der rensdyr! Til en konfirmations kal der helst være noget sæl, konfirmanden selv har skudt.) og masser af kager (klejner er i øvrigt en helårskage - jeg har fået serveret klejner til konfirmationskaffemik i juni...!). Hvilke kager varierer - de klassiske er Grønlandsk kage (en slags hvedebrød med sukat, rosiner mm. i dejen og perlesukker på toppen), klejner, boller og evt. en lagkage. Ofte set er også rugbrødslagkage, ølkage, After Eight-lagkage var The Thing i Qaqortoq... Til fødselsdage er der også ofte alm. lagkager.

Så jeg hopper lige i fryseren i denne uge og ser, hvor meget rensdyr vi har tilbage - og så supplerer vi nok med lam.
Jeg overvejer kogt sæl på sydgrønlandsk manér...
Og kager, masser af kager!

Godzilla wrote:Jeg starter året med at skære ned på dyreholdet. Rositta flytter. Hun skal gå med sin bedste æselven på en lækker kuperet fold med skov på det meste. Det bliver SÅ godt for hende. Og det er i Farum så jeg kan se til hende ofte hvilket jeg får behov for, især i starten. Det er jo ikke nemt når man skal skilles fra sine lære dyr. Men jeg tror på det.

Det lyder som væsentligt bedre foldforhold end hun har nu - så selvom det er trist for dig, lyder det som om det bliver rigtig fint for Rosita. Og :elsk: at du kan komme og kramme på hende!
Jeg håber, det kommer til at gå supergodt.

Her har det været Hellig Tre Konger - og så er julen slut.
Så julepynt, juletræ mm kom ned i går, og lyset på altanen er blevet slukket.
Øj, hvor bliver her mørkt og trist!
Image

Jeg tror vi er nødt til at få noget pænt-agtigt og hyggeligt lys op i de der giga-vinduer.
Problemet er jo ikke-eksisterende om sommeren, hvor vi har en tomatfarm i "drivhuset", men lige nu er det nogle store, tomme, kedelige og mørke vinduer. Især når solen først står op klokken 10 og går ned igen klokken 15...
Og så er det KOLDT lige for tiden - minus 14-16 grader og masser af vind, så vi i går aftes ramte -25-27 grader inkl. Wind Chill... BRRR!
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: Januar

Post by 99E »

Nåhja, hvis I nogensinde har tænkt "Men hvad LAVER de deroppe?!"...
Det sker, jeg præsenterer eller omtaler Mikkel som "Professionel Dræbermaskine" (Folk, der har mødt ham, plejer at begynde at grine nu...) - men IRL koordnierer han bl.a. den her Challengers flyvninger herope - herunder at få jurnalisten, der har lavet dette indslag, ind på flyet.
http://www.dr.dk/tv/se/21-soendag/21-soendag-123
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
Post Reply