Er det synd for dyr, at blive gamle?

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
User avatar
BeritH
Posts: 3114
Joined: Mon 3. Mar 2008 12:08

Re: Er det synd for dyr, at blive gamle?

Post by BeritH »

Intunia wrote:
Felis wrote:
Intunia wrote:Hesten kan tænke kognitivt og har både fornemmelse for fortid, nutid og fremtid! :skoer:



You wish :linski:


Nogen har nok ikke opdateret sin opfattelse siden Descartes! :linski:

Image



Hvor fanden er "like" knappen?? :-)

BeritH
Nej gud fri mig da vel om jeg skulle mene noget om det - offentligt!

Husk at jeg skal tituleres Deres Velærværdighed

Nu med egen kirke - frelse og syndsforladelse tilbydes mod mindre vederlag
User avatar
aribeth
Administrator
Posts: 3801
Joined: Sat 2. Jul 2011 18:26

Re: Er det synd for dyr, at blive gamle?

Post by aribeth »

Hallooooo jeg kan ikke se hvad Descartes siger på min mobil... Citér Tak!
Raxacoricofallapatorius
User avatar
BeritH
Posts: 3114
Joined: Mon 3. Mar 2008 12:08

Re: Er det synd for dyr, at blive gamle?

Post by BeritH »

Han siger: "Dyr føler ingenting, de kan sammenlignes med maskiner."
Nej gud fri mig da vel om jeg skulle mene noget om det - offentligt!

Husk at jeg skal tituleres Deres Velærværdighed

Nu med egen kirke - frelse og syndsforladelse tilbydes mod mindre vederlag
User avatar
Anja
Posts: 4457
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:34

Re: Er det synd for dyr, at blive gamle?

Post by Anja »

Hvis vi ikke havde gratis læge og hospital ville det vel også være en økonomisk grænse for hvor meget man kunne betale for et familiemedlem.
Felis
Posts: 602
Joined: Fri 10. Sep 2010 23:53

Re: Er det synd for dyr, at blive gamle?

Post by Felis »

Intunia wrote:Nogen har nok ikke opdateret sin opfattelse siden Descartes! :linski:

Image


Forkert igen :linski:

Og jeg har sgu alligevel aldrig udtalt mig om, at dyr ikke har følelser ...men det har så sandelig heller ikke at gøre med, om dyrene er i stand til at tænke logisk og drage slutninger, som at "hvis nu sådan og sådan...så sker der sådan og sådan"

En hest, og alle andre dyr, kan opfatte når de har det godt og er trygge ved de mennesker de omgås og de kan "huske" ting der er hændt dem tidligere, såfremt de møder personer der enten har været onde ved dem eller det modsatte..og de kan vise glæde, sorg, vrede.....men de er sgu ikke i stand til, at tænke kognitivt og have både fornemmelse for fortid, nutid og fremtid".

Din hest registrerede, at du var der og gjorde et eller andet ved dens sår og det lod den dig gøre fordi den er tryg ved dig.....men den er absolut ikke i stand til at tænke, at "nu har jeg et grimt sår her...og det er møgirriterende og bliver noget rigtig lort hvis der ikke gøres noget ved det...men heldigvis har jeg en ejer, der renser det og skifter forbinding...og selv om det er ubehageligt, så lader jeg hende gøre det, fordi det hjælper mig sådan at jeg bliver rask igen om et par måneder"
Felis

Jeg har ingen fordomme....jeg konstaterer bare
Intunia
Posts: 2600
Joined: Mon 29. Jun 2009 20:37

Re: Er det synd for dyr, at blive gamle?

Post by Intunia »

Felis wrote:
men de er sgu ikke i stand til, at tænke kognitivt og have både fornemmelse for fortid, nutid og fremtid".


Jo de er.
Men din opfattelse er ikke usædvanlig. Men du kan jo søge lidt på f.eks Dr. Hanggi der siger “Most recently, and unexpected by many, Equine Research Foundation horses have solved advanced cognitive challenges involving categorisation learning and some degree of concept formation.”
eller cognitive equine

Felis wrote:Din hest registrerede, at du var der og gjorde et eller andet ved dens sår og det lod den dig gøre fordi den er tryg ved dig.....men den er absolut ikke i stand til at tænke, at "nu har jeg et grimt sår her...og det er møgirriterende og bliver noget rigtig lort hvis der ikke gøres noget ved det...men heldigvis har jeg en ejer, der renser det og skifter forbinding...og selv om det er ubehageligt, så lader jeg hende gøre det, fordi det hjælper mig sådan at jeg bliver rask igen om et par måneder"

Nej, det er sådan et menneske tænker!!

Men jeg tror hesten udmærket er i stand til at forstå, at den er på "skideren"

Under normale omstændigheder ville jeg da ikke få lov, at påføre smerte!
Hun kan få en nedsmeltning bare ved en vaccination.
bla bla bla
User avatar
Godzilla
Posts: 6894
Joined: Fri 18. Nov 2005 00:29

Re: Er det synd for dyr, at blive gamle?

Post by Godzilla »

Det er vel også et spørgsmål om hvordan man definerer kognition?

Hvis kognition bliver sidestillet med at have et sprog vha ord, dvs. abstrakte repræsentationer af fænomener, så har heste nok ikke evner for kognition. Men kognition er jo ikke nødvendigvis lig med abstrakt tænkning.

Jeg hørte om en person som havde sit æsel løbende frit med på skovture til hest. Da hestene sprang over en å, og æsler HADER at træde i vand, så stod æslet jo der og var på skideren. Men længere henne var der en bro over åen, og æslet løb derhen og gik over. Det er kognition. Æslet lagde 2+2 sammen og fandt løsningen ved at SE broen. Den traf simpelthen et valg. Der forlyder flere historier om dyr der henter deres ejere hvis der er noget galt et andet sted. De regner ud at mennesket skal komme og gøre noget ved tingene. Det er kognition.

Så jeg er med på at dyr har evner for kognition, og at det ikke kan sidestilles med at skabe repræsentationer med abstrakte lyde (ord).
Godzilla....the Donkeymom Image

Don't underestimate the power of denial.
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: Er det synd for dyr, at blive gamle?

Post by 99E »

Vi har to gamle dyr.
Sheila og Sorcha.
Og det er ikke synd for dem, de er gamle.
Sorha har nogle småskavanker og Sheila er... HELT døv.
Men de virker begge glade og lader til at trives.

Man skal tage nogle hensyn til Sorcha, når man rider/træner hende, som man ikke behøvede tage, da hun var 10, men som skal tages nu hvor hun er 24... Det er fair nok, synes jeg.

Sheila er stokdøv (virkelig...) - men hun har ikke ændret adfærd og virker ikke generet eller utryg.
Vi kan kommunikere (lidt) med hende ved at tappe på hende for at få øjenkontakt og så med "tegn og fagter".
Og vi har begrænset hvor hun må gå uden snor, fordi vi ikke længere kan kalde på hende...
Men ellers virker hun glad.

Hvis det på et tidspunkt BLIVER synd for dem - hvis de ikke virker til at trives eller virker glade...
Så stopper vi.
Punktum. Dyrlæge.

For det er ikke synd for dyr, de bliver gamle.
Det er synd for dem, de lider uanset om det er pga. alder eller pga. noget helt andet - sygdom, skader eller hvad ved jeg. Elendig træning.
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
Post Reply